فارسی
جمعه 05 مرداد 1403 - الجمعة 18 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

نیایشی برای اظهار ترس از خدا

نیایشی برای اظهار ترس از خدا
اللهم إني اخلصت بانقطاعي اليك . و اقبلت بكلي عليك . و صرفت وجهي عمن يحتاج الي رفدك . و قلبت مسألتي عمن لم يستغن عن فضلك . و رأيت أن طلب المحتاج الي المحتاج سفه من رأيه و ضلة من عقله . فكم قد رأيت - يا الهي - من اناس طلبوا العز بغيرك فذلوا ، و راموا الثروة من سواك فافتقروا ، و حاولوا الارتفاع فاتضعوا . فصح بمعاينة امثالهم حازم وفقه اعتباره ، و ارشده الي طريق صوابه اختياره . فأنت يا مولاي دون كل مسئول موضع مسألتي ، و دون كل مطلوب اليه ولي حاجتي . أنت المخصوص قبل كل مدعو بدعوتي ، لا يشركك احد في رجائي ، و لا يتفق احد معك في دعائي ، و لا ينظمه و إياك ندائي . لك - يا الهي - وحدانية العدد ، و ملكة القدرة الصمد ، و فضيلة الحول و القوة ، و درجة العلو و الرفعة . و من سواك مرحوم في عمره ، مغلوب علي امره ، مقهور علي شأنه ، مختلف الحالات ، متنقل في الصفات . فتعاليت عن الاشباه و الاضداد ، و تكبرت عن الامثال و الانداد ، فسبحانك لا إله إلا أنت .

(1) بار خدايا من به بريدن از ديگري و پيوستنم به تو خود را پاك و پاكيزه نمودم ( از هر چه جز تو چشم پوشيده بس به تو مي نگرم )
(2) و به همه ( اندام و حواس ) ام به تو روآورده ام
(3) و از كسي كه به بخشش تو نيازمند است روگردانيده ام
(4) و خواهشم را از كسي كه از احسان تو بي نياز نيست برگردانيده ام
(5) و دانستم كه خواستن نيازمند از نيازمند از سبكي انديشه ( بينايي ) و گمراهي خرد اوست
(6) زيرا بسا از مردم را ديدم - اي خداي من - كه به وسيله جز تو عزت و بزرگي طلبيدند و خوار شدند ، و از غير تو دارايي خواستند و بي چيز شدند ، و قصد بلندي كردند و پست گرديدند ( زيرا هويداست كه خداي تعالي افاضه كننده هر خير و نيكي و بخشنده هر نعمتي است به هر كس به اندازه استعداد او بي وسيله يا با وسيله ، پس هر كه گمان كند كه براي غير خداي تعالي قدرت كامله است و ديگري را افاضه كننده خير و نيكي بداند سبب گردد كه خداي متعال افاضه خير را از او بازدارد و كسي كه خداوند خير خود را از او منع نمايد خوارتر از هر خوار و فقيرتر از هر فقير و پستتر از هر پستي خواهد بود ، از پيغمبر - صلي الله عليه و آله - روايت شده : خداي جل جلاله فرموده : هر مخلوقي كه به مخلوق پناه برد نه به من وسايل آسمانها و زمين نزد او قطع شود پس اگر من را بخواند اجابتش ننمايم ، و اگر از من بخواهد به او ندهم ، و هر مخلوقي كه به من پناه برد نه به خلق من آسمانها و زمين روزي او را ضمانت كنند ، پس اگر از من بخواهد به او بدهم ، و اگر من را بخواند اجابتش نمايم ، و اگر آمرزش طلب كند او را مي آمرزم )
(7) پس بر اثر ديدن مانندهاي ايشان ( كساني كه از غير خداي تعالي بزرگي و دارايي و بلندي طلبيدند و خوار و بي چيز و پست گرديدند ) دور انديشي دور انديش درست و بجاست كه پند گرفتنش او را ( از ديدن احوال آن مردم به توجه و روآوردن به خداي متعال ) موفق ساخته ، و اختيار و برگزيدنش ( خداي تعالي را بر غير او ، يا آزمايشش اگر " و ارشده الي طريق صوابه اختباره " به باء موحده بخوانيم كه آن هم روايت شده ) او را به راه راست و شايسته ( كه آن درخواست هر چيز است از خداي متعال و بس ) رهبري نموده است
(8) پس از اين رو اي مولي و آقاي من تويي درخواستگاه من نه هر كه از او درخواست مي شود ، و تويي رواكننده حاجت و خواهشم نه هر كه از او طلب و خواهش مي شود
(9) تو اختصاص داده شده و يگانه اي به دعا و خواندن من پيش از هر خوانده شده اي ، كسي در اميد من با تو شريك نمي شود و در خواندنم با تو برابر نمي گردد ، و دعايم كسي را با تو به يك رشته در نمي آورد ( اميد و درخواستم متوجه به توست و بس و هيچگاه ديگري در نظر نيست )
(10) بار خدايا مخصوص توست يكتايي عدد و شمار ( بي شريكي و بي دومي ، مراد از جمله لك يا الهي وحدانية العدد وحدة عددية " يكي در برابر دو " نيست ، چون خداوند متعال واحد حقيقي و منزه از واحد عددي است ، بلكه مراد آن است كه وحدتي كه اعداد به آن نسبت داده و از آن تركيب مي شود و آن تحت عددي نمي باشد " چون گفته اند : بناي عدد از واحد است و واحد از عدد نيست ، زيرا عدد بر واحد واقع نمي شود بلكه بر اثنين و دو واقع مي گردد " به غير تو گفته نمي شود ) و براي توست صفت قدرت كامله ( كه ضعف و سستي در آن راه ندارد ) و كمال توانايي و نيرومندي و پايه بلندي و برتري
(11) و هر كه جز تو در حيات و زندگانيش به رحمت و مهرباني نيازمند است ، و بر كار و حال خود مغلوب و زير دست است ( زيرا او را قوه توانايي نيست جز به وسيله تو ) در حالات مختلف و گوناگون و در صفات منتقل شونده است ( از بچگي به پيري ، از ناداني به دانايي ، از بي چيزي به توانگري ، از تندرستي به بيماري و بالعكس مي رسد )
(12) پس تو از داشتن مانندها و همتاها برتر و از داشتن مانندها و همتاها بزرگتري و ( از صفات آفريده شدگان ) منزه و پاكي جز تو خدايي نيست ( كه شايسته پرستش باشد ) .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

يقين بندگان
جمال دل
اوصاف آب
عبرت آموزى امیر تیمور
هشدار قرآن پيرامون شيطان‏
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 13)
غفلت گروه زيادى از مردم
تصاویر حضرت استاد حسین انصاریان
ادامه درس تفسیر قرآن و نهج البلاغه حضرت استاد ...
خشوع

بیشترین بازدید این مجموعه

چهل حدیث
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
چهره اى پیروز و جاویدان
كتمان شهادت
غفلت گروه زيادى از مردم
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 13)
الگوگيرى از پويندگان پاك
خشوع
تصاویر حضرت استاد حسین انصاریان
اوصاف آب

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^