فارسی
يكشنبه 04 آذر 1403 - الاحد 21 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نیایش در هنگام گرفتاری یا دیدن كسى كه به رسوائى گناه گرفتار شده

نیایش در هنگام گرفتاری یا دیدن كسى كه به رسوائى گناه گرفتار شده
اللهم لك الحمد علي سترك بعد علمك ، و معافاتك بعد خبرك ، فكلنا قد اقترف العائبة فلم تشهره ، و ارتكب الفاحشة فلم تفضحه ، و تستر بالمساوي فلم تدلل عليه . كم نهي لك قد اتيناه ، و امر قد وقفتنا عليه فتعديناه ، و سيئة اكتسبناها ، و خطيئة ارتكبناها ، كنت المطلع عليها دون الناظرين ، و القادر علي اعلانها فوق القادرين ، كانت عافيتك لنا حجابا دون ابصارهم ، و ردما دون اسماعهم . فاجعل ما سترت من العورة ، و اخفيت من الدخيلة ، واعظا لنا ، و زاجرا عن سوء الخلق ، و اقتراف الخطيئة ، و سعيا الي التوبة الماحية ، و الطريق المحمودة . و قرب الوقت فيه ، و لا تسمنا الغفلة عنك ، إنا اليك راغبون ، و من الذنوب تائبون . و صل علي خيرتك اللهم من خلقك : محمد و عترته الصفوة من بريتك الطاهرين و اجعلنا سامعين و مطيعين كما امرت .

(1) بار خدايا تو را است سپاس ( نه جز تو را ) بر پوشاندنت ( گناهان را ) پس از داناييت ، و بر عافيت بخشيدنت ( از گرفتاريها ) پس از آگاهيت ، پس هر كه هست از ما كار زشت كرده و تو او را ( به آن كار ) معروف نكرده اي ، و كار بسيار بدي بجا آورده و تو او را ( نزد ديگران ) رسوا ننموده اي ، و خود را به زشتيها پوشانده و تو كسي را بر ( زشتيهاي ) او راهنمايي نكردي
(2) بسا نهي تو را كه بجا آورديم ، و بسا امر و فرماني را كه ما را بر آن آگاه ساختي از آن تجاوز كرديم ، و بسا بدي كه به دست آورديم ، و گناهي كه مرتكب شديم ، در حالي كه تو بر آن آگاه بودي نه نگاه كنندگان ، و بر هويدا كردن آن توانا بودي بيشتر از توانايان ، عافيت و رهايي دادن تو براي ما پيش چشم ايشان پرده و در برابر گوشهاشان سد و مانع بود
(3) پس آنچه از آن شرم آيد را كه پوشاندي و زشتي را كه پنهان نمودي براي ما پند دهنده و بازدارنده از بدخويي و بجا آوردن گناه و كوشش به توبه نابودكننده ( گناه ) و راه ستوده ( به كردار و گفتار نيك ) قرار ده
(4) و وقت در سعي و كوشش براي توبه را نزديك گردان ، و ما را از جانب خود به غفلت و ناداني گرفتار مكن ( به خود وامگذار ) چون ما به سوي تو خواهان ( اميدوار به عفو و گذشت تو ) و از گناهان توبه كننده ايم
(5) و بار خدايا درود فرست بر برگزيده ات از خلق خود : محمد - صلي الله عليه و آله - و اهل بيت او ( فرزندانش و اميرالمؤمنين و فرزندان آن حضرت - عليهم السلام - ) كه از آفريدگانت برگزيده و پاكانند ، و چنان كه ( در قرآن مجيد ) امر فرموده اي ما را در برابر آنان شنوندگان ( سخنانشان ) و فرمان برداران ( دستورهاشان ) گردان ( اشاره به قول خداي تعالي " سوره 4 ، آيه 59 " : يا ايها الذين امنوا اطيعو الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم يعني اي كساني كه ايمان آورديد خدا و رسول و فرمانداران " از جانب خدا و رسول : امير المؤمنين و يازده فرزند آن حضرت - عليهم السلام - " را اطاعت كنيد . حضرت باقر - عليه السلام - فرموده : " خداي تعالي در اين آيه " تنها ما را قصد نموده و خواسته ، همه مؤمنين را تا روز قيامت به طاعت و فرمانبري از ما امر فرموده است . شيخ بهاء الدين ابوالحسن علي ابن عيسي ابن ابي الفتح اربلي " اربل نام شهري است نزديك موصل از سمت شرق " كه از بزرگان علماي اماميه - قدس الله ارواحهم - و مورد اعتماد همه است در كتاب خود : كشف الغمه في معرفة الائمة از جابر ابن يزيد جعفي نقل مي كند كه او گفته از جابر ابن عبدالله شنيدم كه مي گفت : چون خداي تعالي يا ايها الذين امنوا اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم را بر پيغمبر - صلي الله عليه و آله - فرستاد گفتم : يا رسول الله خدا و رسول او را شناختيم ، اولي الأمر و فرمانداران را كه خدا طاعت ايشان را به طاعت تو پيوسته كدامند ؟ حضرت فرمود : ايشان جانشينان و پيشوايان هدايت و رستگاري پس از من هستند ، اول آنان علي ابن ابيطالب است ، پس از او حسن ، پس از او حسين ، پس از او علي ابن الحسين ، پس از او محمد ابن علي كه در تورية مشهور به باقر " شكافنده علم " است ، و بزودي اي جابر تو او را خواهي دريافت ، چون او را ديدار نمودي از جانب من به او سلام برسان ، پس از او صادق جعفر ابن محمد ، پس از او موسي ابن جعفر ، پس از او علي ابن موسي ، پس از او محمد ابن علي ، پس از او علي ابن محمد ، پس از او حسن ابن علي ، پس از او هم نام و هم كينه من حجت و دليل خدا در زمين و بازمانده او در اين بندگانش : محمد ابن حسن ابن علي ، اوست كه خداي عز وجل بر دستهاي او مشارق و مغارب زمين " هر كجا كه خورشيد طلوع و غروب نمايد يعني همه جهان " را مي گشايد و اوست كه از پيروان و دوستان خود غيبت نموده پنهان مي گردد چنان پنهاني كه در آن بر قول به امامت او ثابت و پا برجا نمي ماند جز كسي كه خدا دل او را براي ايمان آزمايش نموده " ايمانش محكم و استوار " است ، جابر گفت گفتم : يا رسول الله آيا شيعه آن بزرگوار از او در زمان غيبتش سود مي برد ؟ فرمود : آري قسم به آن كسي كه من را به حق و درستي برانگيخت از نور و روشنايي " وجود مقدس " او روشنايي مي طلبند و از ولايت و دوستي او در غيبتش بهره مند مي گردند مانند بهره بردن مردم از خورشيد هر چند ابر در جلو آن برآيد ، اي جابر اين " گفتار " از راز و علم خداست كه " از ديگران " پنهان مي باشد " پس تو آن را پنهان كن جز از كسي كه شايسته آن است ) .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شب زنده دارى ائمه اطهار عليهم‏السلام
حكمتهايى از نهج البلاغه
براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
ذكر ، برترين عبادت
راه‏هاى نفوذ شيطان به قلب
راه مبارزه با نفس ظلمانى
تازه‌ترین تالیفات استاد حسین انصاریان روانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
هدف از بعثت پیامبران
دعا علت گشايش‏

بیشترین بازدید این مجموعه

در پرتو نبوت مشهد (حسینیه آیت‌ا... شاهرودی) دهه ...
آثار موعظه (2) تهران (حسینیه همدانیها) دهه اول ...
لجام گسیختگى کودک
نفس و هفت مرحله آن
استاد حسین انصاریان: دعاي انسان شايسته به اجابت ...
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
نامه گلایه آمیز استاد حسین انصاریان به دکتر ...
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
عظمت حج و ثواب آن‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^