فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

ولادت ، اسامی و القاب ، فضایل و مناقب، و.....حضرت سجاد (ع)

ولادت ، اسامی و القاب ، فضایل و مناقب، و.....حضرت سجاد (ع)
ششمین معصوم ، امام چهارم ، حضرت سجاد (ع)

نام : علي

نام پدر : سيدالشهدا حضرت امام حسين (ع)

نام مادر : شهر بانو دختر يزدگرد سوم

زمان و محل تولد : روز پنجم شعبان سال 38 هجري در مدينه

کنيه : ابوالحسن / ابوالحسين / ابومحمد / ابوعبدالله / اباالمساکين

شهرت : سجاد ، زين العابدين

زمان شهادت : 12 يا 18 يا 25 محرم سال 95 هجري در مدينه

نحوه ي شهادت : مسموم شدن به تحريک هشام بن عبدالملک مروان در 56 سالگي

مرقد شريف : مدينه قبرستان بقيع

دوران زندگي : دو بخش

الف : 22 سالگي با پدرش سيدالشهدا (ع)

ب : 35 سال عصر امامت خويش

طاغوت هاي زمان ؛ 9 نفر از يزيد بن معاويه تا هشام بن عبدالملک مروان دهمين خليفه ي اموي

يزيد بن معاويه / معاويه بن يزيد / عبدالملک مروان / وليد بن عبدالملک و . . .

 
ولادت حضرت امام زين العابدين (ع)
آفتاب وجود ابوالائمه حضرت علي بن الحسين (ع) زين العابدين از مشرق دامان ملکه ي ايران و عروس جهان عرب شهر بانو ( شاه زنان ) در ظهر روز پنجشنبه 5 شعبان سال 38 هجري در شهر مدينه طلوع کرد . نام مبارکش علي از علو همت و از جدش اتخاذ شده و نام او از نام پروردگار مشتق گرديد . فرزندي که مقرر بود پاسداري از دژ توحيد به وي سپرده شود .

آري ولادت وي در هنگامه ي نبرد علي بن ابي طالب (ع) با دشمنان پيمان شکن ستمگر و منحرف در خانه سيدالشهدا (ع) نوگلي شکفت و خانه اي که محل آمد و شد ملائک و فرشتگان بود ، عطر شادي و سرور پاشيد .

نيم قرن قبل از اين ميلاد پر برکت ، حضرت رسول خدا (ص) نام او را به جابر بن عبدالله انصاري فرموده بود ، زيرا اين اراده ي تغيير ناپذيري خداوندي بود که اين نخلستان را امير المومنان (ع) و يازده فرزند پاک از سلاله ي رسول اکرم (ص) نگاهباني و با خون مقدس خويش آبياري کنند ، تا بماند و سايه گستر شود و جهاني را سرشار از سبزي و خرّمي سازد .
القاب حضرت سجاد (ع)
القاب حضرت امام زين العابدين (ع) حاکي از صفات نيک و مکارم اخلاق و عظمت طاعات و عبادات وي براي خداوند متعال است که مهم ترين آن ها عبارتند از :

1. زين العابدين ؛ او زينب عبادت کنندگان بوده است که جدش رسول خدا (ص) اين لقب را به وي عطا نموده است .

2. سيد العابدين ؛ براي اطاعت از خدا و پيروي از اوست و هيچ کس مانند او خدا را عبادت نکرده است .

3. سجّاد ؛ به خاطر سجده هاي طولاني و فراوان آن حضرت بود . او بيشتر از اکثر مردم براي خدا و طاعت وي سجده مي کرد . امام باقر (ع) از زيادي سجده ي پدرش حکايت مي کند و مي فرمود : علي بن الحسين (ع) نعمت خداي عزوجل را ذکر نمي کرد مگر اين که سجده مي کرد و آيه ي از کتاب خدا را که در آن سجده نمي خواند ، جز اين که خدا را سجده مي کرد و چيزي که از آن هراسان بود ، خدا دفع نمي کرد مگر خدا را به آن سبب سجده مي کرد و از هيچ چيز نماز واجب خارج نمي شد مگر اين که سجده مي کرد و اثر سجود در تمام مواضع سجده ي او نمايان بود و به اين خاطر سجاد ناميده شد . 1
4. الزّکي ؛

آن حضرت ملقب به زکّي است زيرا خداي تعالي او را پاک و مطهر گردانيد از هر گونه آلودگي همان گونه که پدرانش را پاک کرده است الّذين اَذهبَ عَنهُمُ الرجس و طَهَّر هُم تطهيراً .
5. ذوالثفنات ؛

به اين لقب مشهور شد چون در محل سجده او چيزي شبيه پينه هاي شتر آشکار شده بود و ابوجعفر امام باقر (ع) مي فرمايد : براي پدرم در محل سجده او آثار برجسته اي بود که سالي دوبار آن را قطع مي کردند ، در هر دفعه پنج تا پينه بود از اين جهت وي را ذو الثفنات ناميدند .
6. امين ؛

از القاب شريف که به آن شناخته مي شود امين است . اين صفت برجسته ، شايسته ي او بود . امام عليه السلام مي فرمودند : اگر قاتل پدرم ، شمشيرش را نزد من به امانت بسپرد به او بر مي گردانم .
7. ابن الخيرتين ؛

از القاب شريفي که به آن شهرت دارد ابن الخيرتين است . آن حضرت به اين لقب افتخار مي کرد و مي فرمود : من فرزند دو خير هستم . اَنا بن الخيرين اشاره به قول جدش رسول خدا (ص) دارد که فرمود : براي خدا از بندگان دو خير است که از عرب هاشم را اختيار کرد و از عجم فارس را .
فضايل مناقب
حضرت امام سجاد (ع) عمانند ديگر بزرگان دين خلق و خوي بس الهي و انساني داشت . دوست و دشمن وي را ستايش کرده اند . مهم ترين فضايل آن حضرت عبارت است از ؛

1- علم ؛ امام سجاد (ع) سرآمد دانشمندان عصر خويش بود . بسياري از منابع علمي و فقهي اسلامي از روايات آن امام همام سرشار است .

2- گذشت و بردباري ؛ امام (ع) صبري شگفت در برابر خطاهاي ديگران از خويش نشان مي داد و به آساني مي گذشت و بدي هاي ديگران را با نيکي پاسخ مي داد .

3- شجاعت ؛ حضرت امام زين العابدين (ع) هر چند از خطاهاي مردم مي گذشت اما در برابر ستمگران و بيدادگران مي ايستاد و با آنان مدارا نمي کرد که سخنان و خطابه آتشين آن حضرت در قيام حسيني مهم ترين جلوه هاي شجاعت وي در برابر حکومت فاسد اموي مي باشد .

4- سخاوت و بخشندگي : امام سجاد (ع) در سخاوت و بخشندگي سرآمد مردم روزگار خويش بود و آن چه به دست مي آورد بر اساس سخاوت و بخشندگي در راه خدا خرج مي کرد .

5- انفاق فراوان ؛ امام سجاد (ع) آشکارا و پنهان ، بينوايان و نيازمندان را کمک و ياري مي فرمودند و گاه به صورت ناشناس احتياجات نيازمندان و محرومان را برطرف مي ساخت .

6- فصاحت و بلاغت ؛ آن حضرت از مراتب عالي و فضل و دانش بهره مند بود و کتاب گران قدر صحيفه ي سجاديه گوشه اي از درياي بيکران معرفت و آگاهي آن حضرت بود که مطالب آن سرشار از فصاحت و بلاغت است .

7- آزاد کرد بندگان ؛ آن حضرت در طول حيات پربار خويش ، همواره براي رهايي بردگان تلاش مي نمود و بردگان زيادي را براي رضاي حق تعالي آزاد نمودند که آن حضرت خود هزار کنيز خريد و در راه خدا آزاد نمود .

8- ورع و پارسايي ؛ آن حضرت به خاطر فراواني عبادت و بندگي حق تعالي زينب عابدان بهشت ناميده شده است . ايشان پيوسته به نماز و مناجات و دعا و زاري در پيشگاه خداوند مشغول بود ، در عبادت چنان مي گريست که وي را البکاء ناميده اند . وجودش سرشار از تقوا و پاکدامني و پرهيزکاري بود . پيشاني آن حضرت به خاطر سجده هاي طولاني پينه بسته بود .

9- احسان به پدر و مادر ؛ قرآن کريم صراحتاً ما را به نيکي به پدر و مادر سفارش نموده اند . آن حضرت در تمامي لحظه هاي زندگي همراه و يار پدر خويش بودند و وجود مبارک ايشان در حوادث عاشورا و دوران بعد از آن ، نمايانگر علاقه ي وافر آن حضرت نسبت به پدر بزرگوار حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و اهداف مقدس ايشان بوده است .

10- هيبت و عظمت ؛ امام سجاد (ع) داراي چنان هيبت و عظمتي بود که دشمنان هنگام رويارويي با آن حضرت متاثر مي شدند و از رفتار ناپسند خويش اظهار ندامت و پشيماني مي کردند .

عظمت امام سجاد (ع) از ديدگاه معاصرانش

علماي دين و همه شخصيت هايي که معاصر امام سجاد (ع) بودند ، همگي از عظمت شخصيت وي سخن گفته اند و او را مورد تعظيم و تحسين قرار داده اند که بعضي از آن ها اشاره مي گردد :

1- جابربن عبدالله انصاري ، صحابي بزرگ پيامبر (ص) و از دوستداران و سرسپردگان اهل بيت (س) درباره ي امام چنين مي گويد : در بين فرزندان پيامبران مانند علي بن الحسين (ع) ديده نشده است .

2- عبدالله بن عباس ؛ با توجه به عظمت شان و زيادي سن امام زين العابدين (ع) را تکريم و تعظيم مي کرد و در برابر او خضوع و خشوع مي کرد و هرگاه او را مي ديد براي عظمت وي از جا بر مي خاست و با صداي بلندي مي گفت : خوش آمدي عزيز و محبوب يگانه

3- محمدبن مسلم الزهري ؛ من هيچ هاشمي مانند علي بن الحسين (ع) نديدم . من هيچ قريشي افضل تر از علي بن الحسين (ع) نديدم . من در بين اهل بيت (ع) مردي را افضل تر از علي بن الحسين (ع) نديدم . علي بن الحسين (ع) افضل تر اهل زمان و بهتر از همه در طاعت بود . منادي در قيامت صداي زند که سيد عابدين در زمانش بايستد ، علي بن الحسين قيام مي کند .

4- سعيد بن مسيب از فقهاي برجسته ي مدينه مي گويد : با تقوا تر از او يعني علي بن الحسين (ع) نديدم . من هرگز کسي را افضل تر از علي بن الحسين (ع) نديدم . من کسي را نجيب تر و با تقوا تر از زين العابدين علي بن الحسين (ع) نديدم .

5- زيد بن اسلم ؛ از رهبران فقهاي مدينه که درباره ي عظمت و بلاغت امام در شگفت بود و در باره ي وي چنين مي گويد : نشستم با کسي از اهل قبله مانند علي بن الحسين (ع) . در بين اهل بيت کسي را مانند او نديدم يعني علي بن الحسين (ع) . من همانند علي بن الحسين (ع) در فهم و حفظ قرآن کسي را نديدم .

6- حماد بن زيد ؛ از جمله فقهاي ممتاز بصره بود . وي با آن حضرت دوست بود و ايشان را تحسين مي کرد . مي گفت : علي بن الحسين (ع) افضل ترين هاشمي بود که کن او را ديده ام .

7- يحيي بن سعيد بن قيس انصاري ؛ از بزرگان و تابعين و از فقها و علماي آن عصر درباره ي وي گفت : امام علي بن الحسين (ع) از لحاظ ايمان و تقوا و فراواني علم و فضل سرور هاشميان بود .

8- مالک ، کسي در بين اهل بيت پيامبر (ص) مانند علي بن الحسين (ع) نبود .

9- ابوبکر بن برقي مي گويد علي بن الحسين (ع) افضل زمانش بود . امام علي بن الحسين (ع) افضل اهل زمان خودش به علم و تقوا و طاعت در راه خدا بود و احدي در زمان خودش مانند او در کمال و علو ذات نبود .

10- ابوزرعه مي گويد : احدي را فقيه تر از علي بن الحسين (ع) نديدم .

11- ابوحازم گفت من هيچ هاشمي را برتر از علي بن الحسين (ع) نديدم . هم چنين مي گويد : فقيه تر از علي بن الحسين (ع) نديدم .

12- ابوحاتم الاعرج گفت : من هاشمي از علي بن الحسين (ع) افضل تر نديدم .

13- ابوحمزه ثمالي : ثابت بن ابي صفيه مشهور به ابو حمزه ثمالي مي گويد : من هرگز نشنيدم کسي که زاهدتر از علي بن الحسين (ع) باشد مگر آن چه از علي بن ابي طالب (ع) به ما رسيده است و مرتبه ديگر گفت : نشنيدم از احدي هرگز که زاهدتر از علي بن الحسين (ع) باشد . وقتي در زهد و وعظ صحبت مي کرد همه آن هايي که حاضر بودند ، گريه مي کردند .

14- امام صادق (ع) مي فرمايد : هيچ يک از فرزندان علي اميرالمومنين (ع) و نه در بين خاندان وي احدي نزديک تر و شبيه تر به او در لباس و فقه از علي بن الحسين (ع) نبود . امام زين العابدين (ع) شبيه ترين مردم به حرم اميرالمومنين (ع) در عبادت و علم و ساير مواهب بود . او يک تصويري از آن شخصيت بزرگ بود که آسمان دنيا را به علم و معارفش روشن کرد .

15- عمر بن عبدالعزيز خليفه اموي ؛ در ملاقات با امام سجاد (ع) به اطرافيانش مي گويد : شريف تر از همه مردم شخصي بود که همين حالا مرا ترک کرد يعني امام زين العابدين (ع) کسي که مردم دوست دارند با او باشند و دوست ندارند با کسي غير او باشند پس از شهادت امام زين العابدين (ع) گفت : چراغ اين جهان خاموش شد و زيبايي اسلام و زين العابدين در گذشت .

16- يزيد بن معاويه پس از خطبه ي آن حضرت در شام چنين گفت : اين از خانداني است که از کودکي با علم پرورش يافته و از منبر فرود نمي آيد مگر به رسوا کردن من و فضاحت آل ابوسفيان ... .

17- عبدالملک مروان خليفه ي فاسد اموي ؛ در ديدار با امام سجاد (ع) گفت : اجتهاد در صورت تو آشکار است و توفيق الهي نصيب تو شده است ، تو قسمتي از رسول خدا (ص) هستي . نسبتت به او نزديک است ، سببت مسلم است و تو در بين اهل بيت و زمان خودت صاحب فضل بزرگي هستي و به تو فضل و علم و دين و ورعي داده شده است که به احدي مانند تو داده نشده است و نه قبل از تو مگر به اجداد گذشته ات ... .
18- منصور دوانيقي ؛ خليفه ي سفاک اموي ؛ در نامه خويش به نفس زکيه مي گويد : در بين شما علويين بعد از وفات رسول خدا (ص) مولودي مثل زين العابدين (ع) متولد نشده است .

19- فرزدق شاعر بزرگ عرب ؛ درباره ي وي مي گويد : اين پسر بهترين بندگان خداست ، اين متقي و پاک شده و پاک و در اين صفات نمونه است . وقتي که قريش او را مي بيند گويند شان مي گويد مکرمت ها و فضايل او بالاترين مکرمت هاست او به اوج عزت و افتخار بالا مي رود که مردم عرب و عجم در اسلام از رسيدن به ان عاجزند ... .

20- سيد حميري – شاعر عرب در وصف امام سجاد (ع) چنين مي سرايد : و را بعهم عَليٌ ذو المساعي / به للدين والدنيا قوام ؛ و چهارم آن ها علي بن الحسين (ع) صاحب جد و جهدي است که دين و دنيا به آن پايدار است .

21- ابن شهاب مي گويد : قرشي افضل تر از علي بن الحسين (ع) نديدم .

22- ابن زيد مي گفت : پدرم نقل مي کرد من هرگز کسي را بزرگ تر از علي بن الحسين (ع) نديدم .
 

منابع و مآخذ

1. زندگاني زين العابدين ، حضرت امام سجاد (ع) ؛ سيد محمد تقي مدرس ، نشر بقيع ، چاپ اول ، تهران ، 1376 .

2. پيشواي چهارم ؛ موسسه در راه حق ، قم ، 1364 .

3. پژوهش در زندگاني امام سجاد (ع) ؛ آيت الله سيد علي خامنه اي ، حزب جمهوري اسلامي ، چاپ اول ، تهران ، 1361 .

4. سيري کوتاه در زندگاني چهارده معصوم (ع) ؛ مهدي رحيمي ، بنياد بعثت ، چاپ سوم ، تهران ، 1374 .

5. شرح حال زندگاني چهارمين امام شيعيان ، علي پناه ، کتابفروشي فروغي ، تهران ، بي تا .

6. پژوهش کامل در زندگاني امام زين العابدين (ع) ؛ باقر شريف القريشي ، مترجم ؛ سيد محمد صالحي ، انتشارات مشکوة ، چاپ اول ، تهران ، 1385 .

7. زندگاني علي بن الحسين ؛ سيد جعفر شهيدي ، دفتر نشر فرهنگ اسلامي ، چاپ ششم فرمود تهران ، 1374 .

8. فرهنگ شيعه ؛ حميد نگارش ، انتشارات زمزم هدايت ، چاپ اول ، قم ، 1385 .

9. هدايتگران راه نور ، محمد تقي مدرسي ، نشر بقيع ، چاپ اول ، تهران ، 1375

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اخلاق و رفتار و صفات امام زين العابدين (ع) در آثار ...
سیری در حیات امام زین العابدین(ع)
چهل گوهر از صدف زینت عبادت كنندگان(ع)
لحظات آخرحیات امام سجاد
حدیث لوح
شهادت حضرت امام زین العابدین(ع)
آداب صدقه دادن
سیره عملی امام سجاد علیه السلام
امام سجاد علیه السلام فاتح قلبها 4‏ راز محبوبیت ...
چرا سجاده عشق ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

شهادت حضرت امام زین العابدین(ع)
تواضع در مقابل خداوند
رضایت الهى
شرمندگى حسن بصرى
چرا سجاده عشق ؟
آداب صدقه دادن
حدیث لوح
یزید و هجوم به مكه
سیری در حیات امام زین العابدین(ع)
چهل گوهر از صدف زینت عبادت كنندگان(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^