مجله:پاسدار اسلام - شماره 186
امام کاظم (ع) سومین یا چهارمین فرزند امام صادق (ع) است . بنا به نقل اکثر روایات، در هفتم ماه صفر 128 ق . در «ابواء» (محلی بین مکه و مدینه) زاده شد . آن گونه که در «محاسن » برقی آمده است، مادر او به نام ...
مجله:فرهنگ كوثر - شماره 36 در میان خانواده امام رضا(ع)و در محافل شیعه از حضرت امام جواد(ع)به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می شود; چنان که صنعانی می گوید: روزی در محضر امام رضا(ع)بودم. فرزندش ابوجعفررا که خردسال بود. آوردند. امام فرمود: این مولودی است ...
منبع : زندگانی امام موسی بن جعفر (ع) , عقیقی بخشایشی
عبادت و نیایش هر فرد در حدود معرفت و شناسائی پروردگار عالم، اندازه گیری میگردد.مجال است فردی بدون معرفت کافی و لازم نسبت به پروردگار خود، عبادت و ستایش شایسته ای انجام دهد از اینرو آنانکه ...
بدون ترديد اخلاص در عمل و به عبارت ديگر عمل را فقط و فقط براى جلب رضايت حق انجام دادن، و احدى را در عمل شركت ندادن، عمل را در قله ارزش قرار مىدهد، و سودى سرشار در دنيا و آخرت نصيب انسان مىنمايد و سبب بقاء عمل و منافعش به صورت حقيقتى ابدى ...
در دوران امام باقر علیه السلام، حاکمان اموی به دلیل تعارضات داخلی از نهضت عظیم علمی آن حضرت غافل بودند، ولی این به معنای در امان بودن آن امام نیست; بلکه حجم وسیعی از روایات گویای اوضاع خشونت آمیز آن دوره، و ظلم و تجاوز حاکمان وقت نسبت به دین، ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
كلمه نعمت از نظر ادبى به ياء متكلم اضافه شده و به اين حقيقت اشعار مىدهد كه نعمت فقط آفريده خداست و دهنده و عطا كننده آن به انسان هم فقط خداست و احدى در ...
مجله: موعود - شماره 13
مهدی (عج) در حدیث
ترجمه، واحد پژوهش موعود
اشاره: در قسمت اول مقاله حاضر باجمال برخی از آیات قرآن کریم که به نحوی با امام مهدی، علیه السلام، و حرکت نجات بخش ایشان مرتبط است مورد بررسی قرار گرفت، اینک در ادامه ...
اعتقاد به وجود خداوند، اصل مشترک میان همه ادیان آسمانی است، قرآن کریم وجود خدا را امری روشن و بینیاز از دلیل میداند و هرگونه شک و تردید در اینباره را بیمورد تلّقی میکند و میفرماید:
«أَفِی اللّهِ شَک فَاطِرِ السَّمواتِ ...
درخواست ديگر اين خانم از حضرت حق پذيرش خواستهاش بود:
«فتقبل منى».
خدايا، اين فرزند را از من قبول فرما! من او را به تو واگذار مىكنم.
خداوند در آيه بعد در باب خواسته او مىفرمايد:
«فتقبلها ربها بقبول حسن».
خداوند متعال مريم را از اين ...
هركس سرّ مقدس عالم را در نهاد خود مىيابد و در باطن امر، به خداى متعال قرار دارد؛ اگرچه به صورت ظاهر انكار كند.
اگر سئوال شود اين دستگاه نظام آفرينش را چه كسى خلق نموده و پيدايش ماده اصلى از چيست؟ جوابى جز اين داده نخواهد شد كه رشته اين عالم از مبدئى ...
گفتيم كه نياز بشر، به قانون تشريعى، يك نياز حتمى و ضرورى است، كه تنها تأمين كننده اين نياز خداست.
اكنون بايد بررسى كرد كه چگونه انسان مىتواند با قوانين الهى ارتباط پيدا كند؟ بايد گفت: از آنجا كه انسان نمىتواند با خداى بزرگ تماس مستقيم داشته ...
مجله: پاسدار اسلام - شماره 321نیست زنی در سخا به پای خدیجه چشم فلک خیره بر وفای خدیجه
بنت «خویلد» که چرخ پیر عقیم است تا که بزاید زنی به جای خدیجه
رفعت طبع و صفای باطن وی رکس نشناسد مگر خدای خدیجه
یک زن و این قدر جانفشانی و ایثارچشم خِرَد مات بر ...
مجله: فرهنگ كوثر - شماره 60
اشاره
گاهی آدمی با دیدن یک حقیقت، آن چنان شیفته و شیدا می شود که ناگزیر از راه و رسم و باورهای قبلی خویش دست می کشد و به آن حقیقتی که قلبش را تسخیر کرده، دل و جان می سپارد.
به عبارت دیگر، حلول آنی یک حقیقت، تأثیر ...
ولایتِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در امتداد ولایت الله است و اطاعت از ایشان، دقیقاً مانند اطاعت از پیامبر صلی الله و علیه و آله و اطاعت از خدا واجب است. پس دست بیعت با علی بن ابیطالب (علیه السلام) که به معنای پیمان اطاعت از اوست، و رخداد مهم روز غدیر ...
شناخت شایسته امام زمان (عج)
فرهنگ انتظار بایسته هایی دارد که بر دو نوع است: اول، بایسته های نظری که شامل شناخت نظری و همه جانبه مهدویت و انتظار و نیز مطالعه در احوال و تاریخ زندگی حضرت مهدی (عج)، آن پیشوای بزرگ است. دوم، بایسته های عملی که ایجاد ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
گويا از جمله اول آيه شريفه به ويژه از كلمه «لِقَوْمِهِ» بتوان استفاده كرد كه موسى به بنىاسرائيل گفته باشد يا قومى إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ ...
از آنجا كه قدرت و فرمانروائى حضرت حق بىنهايت و چنين قدرت و فرمانروائى فقط در انحصار اوست، و هر قدرت و فرمانروائى شعاعى بسيار بسيار اندك از قدرت اوست و استقلال و اطلاقى ندارد، پس تصرف مطلقه و همه جانبه در هر امرى فقط و فقط در حيطه اراده، و در ...
قطعاً دشمنى يهود با پيامبر با شخص محمدبن عبدالله به عنوان فردى هاشمى و انسانى عربى نبوده، چون در اين زمينه تا زمان بعثت كينه اى با او نداشتند، دشمنى آنان با مقام والاى نبوت و رسالت و دعوت او بود، كه اولا ميترسيدند با
اوج گرفتن اسلام جائى براى ...
انسان مؤمن با تمام وجود معتقد به پنج حقیقت یعنی خدا و قیامت و انبیاء و فرشتگان و قرآن است و اهل چون و چرا نسبت به دستورات پروردگار نیست و به حکمت تشریع قوانین و احکام دین، ایمان واقعی دارد و زندگی دنیا را مطابق با آن آیات بنا می کند. اینگونه حیات ...
شاید به درستی بتوان ادعا نمود همه انسان ها به طور طبیعی خواهان سود و سرمایه بیشتر در زندگی هستند، ولی آنچه مسلم است همه ی آنها به این خواست طبیعی دست نمی یابند؛ چرا که با انتخاب راه اشتباه نه تنها سود و سرمایه ماندگاری بدست نمی آوردند، بلکه متحمل ضرر ...