صفات ذاتیه و فعلیه
صفاتی که به خدای متعال نسبت داده میشود یا مفاهیمی است که از ذات الهی با توجه به نوعی از کمال وجودی انتزاع میشود مانند علم و قدرت و حیات و یا مفاهیمی است که عقل از مقایسه بین ذات الهی و مخلوقاتش با توجه به نوعی رابطه وجودی انتزاع ...
مجله: موعود - شماره 52
ضرورت طرح بحث امامت به طور مکرّر
مسایل مربوط به امامت ابعاد مختلف از آن نظر که ما اصالت بسیار مؤکدی برای امامت در دین خود قایلیم، باید کثیراً و مکرراً مورد بحث قرار بگیرد. گوینده ها بگویند و نویسنده ها بنویسند ...
خداوند متعال برای تبیین حقایق غیبی و آشنایی و تعریف اذهان بشر با این امور، بر وی منت نهاده و این حقایق را در لباس تمثیلات و تشبیهات و در لباس محسوسات و ملموساتی که دسترسی به آن ها و فهم و درک شان برای عقول بشری امکان پذیر است، ارائه می دهد.امروزه بشر ...
منبع : فصلنامه مکتب اسلام، شماره 3 , دکتر احمد بهشتی
فضای اندیشه را باید از وسوسه و اوهام و تخیلات شیطانی پاک کرد. خلوت دل را باید از لوث وجود پلید دیو زدود، دیو و فرشته نمی توانند همخانه باشند. آنها نه همخوانی دارند ونه همخانگی.
خلوت دل ...
تولد حضرت جواد علیه السلام خیر و برکت خاصی برای شیعیان به ارمغان آورد؛ زیرا امام رضا علیه السلام در تعیین جانشین خود و معرفی امام بعدی با مشکلاتی روبه رو بود. از یکسو، پس از شهادت امام کاظم علیه السلام گروهی به نام «واقفیه»، بر اساس انگیزه های مادی، ...
خدا به خاطر سرمايهاى كه در حرّ بوده، لحظهاى به حرّ بن يزيد نگاهى كرد، ببينيد اين نگاه چه كرد؟ سرش را پايين انداخت و آمد و جملاتى را گفت كه ترجمهاش اين است:
لطف الهى به من خار زار
نيز اميد دهد به وصل يار
يك نظر آن دلبر مهوش ...
فرهنگ كوثر - پاییز 1384، شماره 63 -
پیوندی پایان ناپذیر
بر اساس حدیث ثقلین بین قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پیوندی ناگسستنی وجود دارد. قرآن سرچشمه معارف و مکارم بوده و تمامی دانش ها و ارزش های الهی بر آن استوار گردیده است. این ...
منبع : مبادی اخلاق در قرآن , جوادی آملی، عبدالله
خدای سبحان کمال محض و کمال آفرین است؛ هر چه از او ظهور کند کامل است. عالم و آدم از او ظهور کرده و هر دو از مظاهر کمال حقند، هم کمال نفسی دارند و هم از کمال نسبی برخوردارند : «ما تری فی خلق ...
تعریف کبر
حقیقت کبر آن است که خویش را بر دیگران زیادت بیند در صفتی از صفات کمال ... و منشاء کبر نفس لوامه است. و کبر خصلتی است از خصلت های نفس لوامه و عز و فخر و عجب، همه نزدیکند به کبر. و آنچه سبب کبر است سبب ایشان شاید، و علاج کبر، علاج ایشان هم ...
مجله: موعود - شماره 60
اطاعت از حق و شناخت امام
أدع إلی سبیل ربّک بالحکمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی أحسن.1
به راه پروردگارت با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن فرا بخوان.
دعوت باید به راه پروردگار تعالی و به وسیله «حکمت» باشد، ...
ذكر حقيقى است كه هركس به آن آراسته گردد، جز به او نينديشد و جز به خاطر او كارى نكند و اخلاقى جز اخلاق او نداشته باشد.ابو عبداللّه راضى گفت:پيش «وليد سقّا» رفتم و مىخواستم كه در فقير از او سؤال كنم، سربرآورد و گفت: فقير به كسى گفته مىشود كه ...
قطعاً دشمنى يهود با پيامبر با شخص محمدبن عبدالله به عنوان فردى هاشمى و انسانى عربى نبوده، چون در اين زمينه تا زمان بعثت كينه اى با او نداشتند، دشمنى آنان با مقام والاى نبوت و رسالت و دعوت او بود، كه اولا ميترسيدند با
اوج گرفتن اسلام جائى براى ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
البته اين پنهان و غيب و راز و سرى كه در معارف و در گفتهها و در كتابها مطرح است نسبت به ما كه داراى دانشى بسيار محدود و منظرگاهى معلوم و مرزبندى شده ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
كلمه نعمت از نظر ادبى به ياء متكلم اضافه شده و به اين حقيقت اشعار مىدهد كه نعمت فقط آفريده خداست و دهنده و عطا كننده آن به انسان هم فقط خداست و احدى در ...
برخی افراد به هنگام دعا و درخواست از خداوند آنقدر اصرار و پافشاری می نمایند و آنقدر برآورده شدن خواسته هایشان را نیک و خوب می دانند که گویی از خیر و شر امور آگاهند و مصلحت کارها را میدانند.بالا بردن دست نیاز بسوی خالق بی نیاز پلی است که به موجب آن ...
قرآن مجيد در سوره مباركه كهف داستان غرور مرد ناسپاس و بىخبرى را به خاطر مال در برابر مردى مؤمن و فقير براى عبرت امّت بدينگونه نقل مىكند:
اى رسول ما! داستان دو مرد مؤمن و ناسپاس را براى امّت مثل بزن كه ما به يكى از آنها دو باغ انگور داديم ...
نویسنده: علی اصغر رضوانی
1- وحدانیّت خداوند
از امام زمان (علیه السلام) نقل شده که فرمود:«فنفسی مؤمنة بالله وحده لاشریک له» (1)؛«قلب من به خداوندی که تنهاست و شریکی برای او نیست ایمان دارد».از عبارت فوق استفاده میشود که خداوند ...
امام به مردم زمانه خویش یادآوری می کند که خداوند با هیچ کس عهدی مبنی بر عدم مجازات نبسته است، در قرآن مجید نیز آمده است که: «هیچ کس نزد خدا پیمان و عهدى ندارد که در برابر اعمال سوءش از مجازات در امان بماند».علی علیهالسلام در زمانهای حكومت ...
وقتی انسان گناه میکند مسلما از خداوند دور می شود و گاهی خود انسان این دور شدن را احساس میکند من احساس میکنم با گناهی خدا را از خودم بسیار رنجاندم و احساس دوری از خدا میکنم. و اینکه با تمام توبه و انابه ای که در درگاه خدا کردم هنوز دلم راضی نشده لطفا ...