فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

خداوند،

توحید از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (1)

  نویسنده: علی اصغر رضوانی   1- وحدانیّت خداوند از امام زمان (علیه السلام) نقل شده که فرمود:«فنفسی مؤمنة بالله وحده لاشریک له» (1)؛«قلب من به خداوندی که تنهاست و شریکی برای او نیست ایمان دارد».از عبارت فوق استفاده می‌شود که خداوند ...

نعمت الهی

  منابع: کتاب : تفسير حكيم    ج‏2          نوشتہ : استاد حسین انصاریان   كلمه نعمت از نظر ادبى به ياء متكلم اضافه شده و به اين حقيقت اشعار مى‏دهد كه نعمت فقط آفريده خداست و دهنده و عطا كننده آن به انسان هم فقط خداست و احدى در ...

شكستن حرمت موسى‏

  منابع: کتاب : تفسير حكيم    ج‏3         نوشتہ : استاد حسین انصاریان    گويا از جمله اول آيه شريفه به ويژه از كلمه «لِقَوْمِهِ‏» بتوان استفاده كرد كه موسى به بنى‏اسرائيل گفته باشد يا قومى‏ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ ...

دشمنى با جبرئيل دشمنى با خداست‏

  قطعاً دشمنى يهود با پيامبر با شخص محمدبن عبدالله به عنوان فردى هاشمى و انسانى عربى نبوده، چون در اين زمينه تا زمان بعثت كينه اى با او نداشتند، دشمنى آنان با مقام والاى نبوت و رسالت و دعوت او بود، كه اولا ميترسيدند با اوج گرفتن اسلام جائى براى ...

مبدا و مقصد حکمت    

مجله: موعود -  شماره 60   اطاعت از حق و شناخت امام أدع إلی سبیل ربّک بالحکمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی أحسن.1 به راه پروردگارت با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن فرا بخوان. دعوت باید به راه پروردگار تعالی و به وسیله «حکمت» باشد، ...

استناد به قرآن، در سیره امامان علیهم السلام - (1)

فرهنگ كوثر - پاییز 1384، شماره 63 -     پیوندی پایان ناپذیر   بر اساس حدیث ثقلین بین قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پیوندی ناگسستنی وجود دارد. قرآن سرچشمه معارف و مکارم بوده و تمامی دانش ها و ارزش های الهی بر آن استوار گردیده است. این ...

شناخت خدا مبنای شناخت وظائف انسان

  منبع : فصلنامه مکتب اسلام، شماره 3 , دکتر احمد بهشتی     فضای اندیشه را باید از وسوسه و اوهام و تخیلات شیطانی پاک کرد. خلوت دل را باید از لوث وجود پلید دیو زدود، دیو و فرشته نمی توانند همخانه باشند. آنها نه همخوانی دارند ونه همخانگی. خلوت دل ...

تعریف تکبر و تفاوت آن با عجب

  تعریف کبر حقیقت کبر آن است که خویش را بر دیگران زیادت بیند در صفتی از صفات کمال ... و منشاء کبر نفس لوامه است. و کبر خصلتی است از خصلت های نفس لوامه و عز و فخر و عجب، همه نزدیکند به کبر. و آنچه سبب کبر است سبب ایشان شاید، و علاج کبر، علاج ایشان هم ...

اهل بیت مخزن علوم و اسرار ناب خداوند!

« همْ مَوْضِع سِرِّهِ وَ لَجَأ أَمْرِهِ وَ عَیْبَة عِلْمِهِ وَ مَوْئِل حكْمِهِ وَ كهوف كتبِهِ وَ جِبَال دِینِهِ بِهِمْ أَقَامَ انْحِنَاءَ ظَهْرِهِ وَ أَذْهَبَ ارْتِعَادَ فَرَائِصِه ».1 مولای متقیان در این فراز از کلام دلنشین خود به توصیف ...

فقط خدا

ذكر حقيقى است كه هركس به آن آراسته گردد، جز به او نينديشد و جز به خاطر او كارى نكند و اخلاقى جز اخلاق او نداشته باشد.ابو عبداللّه راضى گفت:پيش «وليد سقّا» رفتم و مى‏خواستم كه در فقير از او سؤال كنم، سربرآورد و گفت: فقير به كسى گفته مى‏شود كه ...

خدا، فامیل كسی نیست!!

امام به مردم زمانه خویش یادآوری می کند که خداوند با هیچ کس عهدی مبنی بر عدم مجازات نبسته است، در قرآن مجید نیز آمده است که: «هیچ کس نزد خدا پیمان و عهدى ندارد که در برابر اعمال سوءش از مجازات در امان بماند».علی علیه‏السلام در زمانه‏ای حكومت ...

هم نشينى با انبيا با توجه به خدا

خدا به خاطر سرمايه‏اى كه در حرّ بوده، لحظه‏اى به حرّ بن يزيد نگاهى كرد، ببينيد اين نگاه چه كرد؟ سرش را پايين انداخت و آمد و جملاتى را گفت كه ترجمه‏اش اين است: لطف الهى به من خار زار   نيز اميد دهد به وصل يار يك نظر آن دلبر مهوش ...

سیره قرآنی امام رضا (ع)

    فرهنگ كوثر -  شماره 69      برخورد کریمانه نویسنده تفسیر عیاشی در تفسیر خود از صفوان نقل می کند: از امام رضا(ع) اجازه گرفتم تا محمد بن خالد به محضر او شرفیاب شود. ضمناً به آن حضرت گفتم که او دست از گفته های قبلی خود برداشته و ...

استاد انصاریان: ذکر یا رب، لبیک پروردگار را برای انسان خداخواه می‌آورد

  استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در بیست و پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: خداخواهی بیشترین منفعت را برای انسان به ارمغان می‌آورد و این مطلب به ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^