هر عمل ارادى كه از انسان صادر مىشود «سلوك» ناميده مىشود. براى سلوك و اعمال ارادى، احساسهاى نفسانى مانند: غريزه و عادت وجود دارد كه منشأ اعمال و سلوك ماست و جميع كردار ما از آن احساسهاى نفسانى صادر مىگردد.
ما متوجه احساسهاى ...
طبيعت بشر از نظر بُعْد حيوانى، سركش، خودخواه، شهوتران و متعدى است. با آنكه استعداد هزار گونه ترقى را دارد و آماده تربيت و فراگرفتن دانش است، جهالت و غفلت او را از آشنايى با استعدادهاى پنهان خود بازداشته است، او هيچگاه تكليف خود را ندانسته؛ ولى ...
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الأنبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابوالقاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین».
حیات و ممات نفس در وجود انسان
کلمهای در قرآن ...
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.
یاری و کمککاری و پشتیبانی به جز پروردگار ...
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و المعصومین المکرمین».
جهاد در راه حق
انسان کلمة الله است و در بین ...
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و المعصومین المکرمین».
کیفیت خلق انسان
انسان مانند همۀ موجودات ...
دارالعرفان/ مبلغ برجسته عرصه بین الملل گفت: قناعت فقط در مال نیست، انسان در خواستهها و شهوات هم باید قانع باشد، اگر بند قناعت پاره شود به جای قاطر، حرص انسان را سوار میکند؛ امیرالمؤمنین(ع) در این باره در نهج البلاغه میفرماید: این مرکب چموش است و ...
برخوردى كه قرآن مجيد با نفس دارد، نشان مىدهد كه نفس انسان گرچه حقيقتش براى كسى معلوم نيست، اما از عظمت، رفعت، جايگاه و ارزش ويژهاى برخوردار است و محلّ ظهور آثار گران، با عظمت و پرقيمتى است.
آثارى كه هم در دنيا از نفس ظهور مىكند و هم در عالم ...
روح یا نفس گوهری است که موجودات زنده از آن بهره مند هستند. وارزشمندترین هدیه خالق هستی است که خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» از روح خودم درآن دميدم،(حجر،29)
دلایلی که حکیمان برای اثبات روح یا نفس ...
انديشه در طبيعت با قدم عقل، براى رسيدن به خدا، انديشه در پيغمبر صلى الله عليه و آله براى رسيدن به فرهنگ جامع و پاك الهى و انديشه در نفس خود:
«وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ»
تا از درون خود، خدا را بيابيد. چرا؟ چون خدا از شما دور، جدا و ...
از يكى از نيكان و شايستگان نقل شده كه مىگويد:در مسيرى مىرفتم، به درختى رسيدم، خواستم قدرى استراحت كنم، بزرگى بالاى سرم رسيد و گفت: برخيز كه مرگ نمرده. سپس بىهدف و بدون توجه به مقصدى شروع به رفتن كرد، او را دنبال كردم، شنيدم مىگفت:كُلُّ ...
در كتاب با ارزش «نهج البلاغة» نقل شده است كه:جنازهاى را به گورستان مىبردند، حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام شنيد مردى مىخندد، خندهاى كه ناشى از غفلت بود. فرمود: گويا مردن بر غير ما نوشته شده و خيال مىكنى كه حق در اين دنيا بر غير ...
حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام مىفرمايد:
زمانى كه چشمش به ملك الموت مىافتد، مىگويد: آمدهاى مرا پيش حبيبم ببرى، زود باش، ديگر معطّلم نكن، قبض روحم كن.
«فَزَهَرَ مِصْباحُ الهُدى في قَلْبِهِ».
«وأَعَدَّ القِرى لِيَومِهِ ...
آن شب ستاره های غمگین، با آه و ناله گرد هم آمده بودند و از بالابه خانه ای در کوفه می نگریستند. زمین می گریست.
آسمان نالان بود. دیوارهای کوفه از ترس حدوث «واقعه » به هم نزدیک می شدند، شاید جلوگیر آن باشند. پرنده های نگهبان در چارسوی مسجدکوفه، ...
يكى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله مىگويد:در يكى از روزها كه هوا بسيار گرم بود، من و گروهى از دوستان با رسول خدا صلى الله عليه و آله در سايه درختى نشسته بوديم. ناگهان جوانى از راه رسيد، لباسهاى خود را از بدن بيرون آورده و با پشت و روى بدن و ...
مفسرين و اهل دل مىگويند: اين دهان و معده، در خوردن زشتىها و سير نشدن، دقيقاً مانند دهان و معده جهنم است. قرآن را در اينجا مىخوانند كه خدا در آن مىفرمايد: در قيامت وقتى خدا هفت طبقه جهنم را از مجرمان پر كرد، جهنمى كه آنها با دست خود و ...
كتاب «نامه دانشوران» داستانى را از زمان قاجاريه نوشته است. اين كتاب با شركت ده دانشمند، زير نظر يكى از علماى بيناى آن زمان به نام «حاج ميرزا ابوالفضل ساوجى» نوشته شد. نقل مىكند:
ابوالنجم طبيب كه طبيبى متخصص، هنرمند و بينايى بوده است، ...
سيرى ناپذيرى نفس در جهت خوب و بداهل بصيرت، اشتها و معده نفس را بسيار گسترده مىدانند و بيانشان اين است كه اين گستردگى از آيات، معارف الهيه و روايات استفاده مىشود.اگر نفس با حسنات تغذيه شود، پس نمىزند و تا هنگامى كه صاحب نفس زنده است، با ...
اميرالمؤمنين على عليه السلام مىفرمايند: اگر هفت فلك را با آن چه كه زير اين هفت آسمان هست- كه تا كنون كسى خبر دقيقى از اين كه زير اين هفت آسمان چيست، نداده است، ولى سرمايهاى غيرقابل شمردن و ارزيابى است- را به من بدهند، بگويند: اينها ملك تو باشد ...
در اين زمينه سه آيه از قرآن را ذكر مىكنم كه دو آيهاش در سوره مباركه يوسف است و آيه ديگر در سوره مباركه طه.
قرآن مجيد مىفرمايد:
يكى از حالات خطرناكى كه براى باطن به وجود مىآيد، حال «تسويل» است.
تسويل يعنى انحراف خطرناكى كه در نفس ...