نفس ما را به نافرمانی دعوت می کند
موضوع نفس (خود) در نهج البلاغه جایگاه ویژه ای دارد. امام علی علیه السّلام از نفس به عنوان یکی از عوامل موثر در گرایش انسان به بدی ها یاد کرده و فرموده اند:«...فانّ النّفس امّارة بالسوء الاّ ما رحم اللّه؛ به درستی که نفس ...
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرّمین.
نیازمندی انسان به صاحب نفسان
انسان به نفَس اهل خدا نیازمند ...
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین الصّلاة و السّلام علی سید الانبیاء و المرسلین، حبیب الهنا و طبیب نفوسنا، ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطّیبین الطّاهرین المعصومین المکرّمین.
وجوب میزانگیری معنوی
کلام در مسئلۀ ترازو، معیار و ...
همانطور که بدن انسان گاهی سالم است و گاهی مریض، دل انسان هم گاهی سالم و گاهی مریض می شود. گاهی آنقدر دل نورانی می شود که تعبیر "حرم الله" در وصف آن بکار برده می شود و گاهی آن چنان سخت و قسی می شود که با تعبیر "سخت و سنگین" توصیف می شود. انسان با توجه به ...
پاسدار اسلام - شماره 194
واژه «عید» از ریشه عود گرفته شده و به معنای بازگشت است، و واژه «فطر» از فطرت گرفته شده و به معنای سرشت است. بنابراین عید فطر; یعنی بازگشت به فطرت و سرشت.
بازگشت از این نظر که آیا رابطه ما با فطرت پاک انسانی به ...
انسان با خودشناسی، خود را ارزیابی می کند خصلت های ناروا را از خود دور می کند و در صدد تقویت جنبه های مثبت خود بر می آید آن گاه، می فهمد که در زندگی و در جهان، چه باید انجام بدهد و چگونه باید رفتار کند. امام علی ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید: ...
تهذیب نفس
تهذیب در لغت به معنی پاکیزه نمودن است و وقتی به کسی گفته می شود انسان مهذب، یعنی انسانی که اخلاقی پاکیزه دارد.
تهذيب نفس از اوجب واجبات است، لذا اينکه مشهور شده در ميان بعضی که مثلاً میگويند اين امر اخلاقی است و واجب نيست يا حرام نيست و ...
قِيْلَ لِعَلىِّ بْنِالْحُسَيْنِ عليهما السلام كَيْفَ اصْبَحْتَ قال عليه السلام اصْبَحْتُ مَطْلُوباً بِثَمانِ خِصالٍ:
1- اللَّهُ تَعالى يَطْلُبُنِى بِالْفَرائِضِ.
2- وَالنَّبِىُّ صلى الله عليه و آله بِالسُّنَّةِ.
3- وَالْعَيالُ ...
چکیده
از آن جا که انسان دائم در حرکت و سیر و سلوک است و حرکت او گاهی به سوی بالا و به اصطلاح سیر صعودی و گاهی به سوی پایین و سیر نزولی است؛ اگر زمام امور یک انسان در دست عقل و شرع باشد، قهراً سیرش صعودی خواهد بود و اگر تابع هوا و هوس باشد یعنی زمام امرش ...
عبداللّه بن موسى بن جعفر از پدرش پرسيد:دو فرشتهاى كه مأمور ثبت اعمالند، از نيّت ثواب و گناه آدمى آگاهند؟ حضرت فرمود: بوى مستراح و عطر يكى است؟ گفتم: نه. فرمود: چون عبد قصد كار نيك كند، نفس او خوشبو برآيد، فرشته دست راست كه مأمور ثبت نيكى هاست به ...
بهترین و مرغوب ترین چوب را اگر به یک جعبه کبریت بکشیم روشن نخواهد شد و هر کس هر چند بار هم که بکشد روشن نمی شود، اما یک چوب کبریت هر چند نامرغوب ترین باشد گاه با یک بار کشیدن شعله کشیده و روشن می شود، چرا؟ چون چوب کبریت برخلاف چوب های دیگر چیزی در سر ...
يكى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله مىگويد:در يكى از روزها كه هوا بسيار گرم بود، من و گروهى از دوستان با رسول خدا صلى الله عليه و آله در سايه درختى نشسته بوديم. ناگهان جوانى از راه رسيد، لباسهاى خود را از بدن بيرون آورده و با پشت و روى بدن و ...
طبيعت بشر از نظر بُعْد حيوانى، سركش، خودخواه، شهوتران و متعدى است. با آنكه استعداد هزار گونه ترقى را دارد و آماده تربيت و فراگرفتن دانش است، جهالت و غفلت او را از آشنايى با استعدادهاى پنهان خود بازداشته است، او هيچگاه تكليف خود را ندانسته؛ ولى ...
توبه و بازگشت و روى برگرداندن از هواى نفس و شيطان و روى آوردن به خدا، و جبران گذشته حقيقتى است كه حضرت ربّ العزه براساس مهروزى و محبت به بندگان و ملاحظه مصلحت دنيا و آخرت آنان نسبت به آن فرمان
واجب داده است، كه اجراى اين فرمان واجب از اعظم عبادات ...
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
فرا رسیدن عید سعید فطر را به همه امت اسلامی تبریک می گوییم و از خداوند مهربان می خواهیم، عبادات و خدمات همه مؤمنان و مبلغان در ماه پربرکت رمضان را پذیرا باشد.
ماه رمضان، تنها ...
آئين مقدس الهى، و فرهنگ پاك آسمانى در هر دورهاى از ادوار، و هر زمانى در امتداد روزگار بر طهارت و پاكى ظاهر و باطن آدمى، و طهارت و پاكى آنچه را انسان در زندگى و حيات خود به كار مىگيرد اصرار و پافشارى داشته، و بهداشت همه جوانب زندگى را از ...
از يكى از نيكان و شايستگان نقل شده كه مىگويد:در مسيرى مىرفتم، به درختى رسيدم، خواستم قدرى استراحت كنم، بزرگى بالاى سرم رسيد و گفت: برخيز كه مرگ نمرده. سپس بىهدف و بدون توجه به مقصدى شروع به رفتن كرد، او را دنبال كردم، شنيدم مىگفت:كُلُّ ...
از يكى از نيكان و شايستگان نقل شده كه مىگويد:در مسيرى مىرفتم، به درختى رسيدم، خواستم قدرى استراحت كنم، بزرگى بالاى سرم رسيد و گفت: برخيز كه مرگ نمرده. سپس بىهدف و بدون توجه به مقصدى شروع به رفتن كرد، او را دنبال كردم، شنيدم ...
انديشه در طبيعت با قدم عقل، براى رسيدن به خدا، انديشه در پيغمبر صلى الله عليه و آله براى رسيدن به فرهنگ جامع و پاك الهى و انديشه در نفس خود:
«وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ»
تا از درون خود، خدا را بيابيد. چرا؟ چون خدا از شما دور، جدا و ...
در کتب اخلاق هنگامی که جایگاه صفات شایسته و ناپسند را بیان می کنند می گویند: بله تکبر و خودبرزگ بینی مذموم و ناپسنداست اما ذلت و خود را بی مقدارانگاشتن نیز ناشایست و نکوهیده است . براین اساس انسان نباید خویش را بزرگ بشمارد و توقع احترام و بزرگ شمردن ...