در ترجمه «الذريعة الى مكارم الشريعة» راغب اصفهانى مىخوانيم:
انسان از جهتى در دنيا مانند كشاورز است، عمل وى كشت او، دنيا كشتزار او، هنگام مرگ وقت درو كردن و عالم آخرت خرمنگاه او خواهد بود.
او جز آنچه كاشته است درو نخواهد كرد و جز آنچه درو كرده است ...
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
ركوع حقيقت اول و سجود حقيقت دوم است، كسى كه منزل اول را با شرايط لازمش طى كرد، صلاحيت براى ورود به منزل دوم را دارد.
آرى، عبادت حق چه در باطن چه در ظاهر همانند نردبان است كه با طى پله اول مىتوان به پله دوم رسيد و ...
قرآن مجيد عدهاى از برگزيدگان الهى را نام برده و آنان را به عنوان معيار و ميزان و تابلوى حيات الهى معرفى مىنمايد.
[وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ* إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ...
خداوند بزرگ در قرآن مجيد مردم را به سه دسته تقسيم مىكند، يك دسته را ظالم و دسته ديگر را ميانهرو و مقبول و دسته ديگر را سبقت برنده در خيرات و به عنوان عباد برگزيده معرفى مىكند.
[ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ ...
كتاب حق، از چهرههايى به عنوان برگزيدگان خدا ياد مىكند، تا تمام مردم عالم از كرامت و اخلاق و سنت و روش آن بزرگواران درس بگيرند.
علت برگزيده شدن آنان به توسط حضرت حق، ايمان و عمل صالح و پاكى نفس و سلامت قلب و علم و دانش و عبادت و بندگى خالص آنان بود و ...
ركوع كه از واجبات حتميه نماز است، خواهى نخواهى به وسيله مكلف در نماز ادا مىشود، آنچه در روايات نسبت به آن پافشارى شده بجاى آوردن شرايط آن است كه از جمله آن وقار و ادب و طمأنينه و اداى ذكر ركوع با توجه به حقيقت آن است.
و نيز در روايات سفارش زياد شده ...
در سوره مباركه توبه وقتى علائم و نشانههاى اهل ايمان را ذكر مىكند، ركوع را از علائم حتميه عاشقان حق شمرده مىفرمايد:
[التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ...
در عظمت ركوع حقيقى همين بس كه قرآن مجيد پس از خداوند، ولايت و سرپرستى بندگان را به عهده راكعان واقعى مىداند، آنانكه ركوع را با تمام شرايط ظاهر و باطنش بجاى آوردند و حق عبادت حق را با تمام جهات و شؤون رعايت كردند و آنان پس از پيامبر دوازده نفرند كه ...
در مسئله ركوع و راكعين در سوره مباركه آل عمران مىخوانيم:
[يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ] .
اى مريم! فروتنانه براى پروردگارت به طاعت برخيز و سجده به جاى آور و با ركوع كنندگان ركوع كن.
مريم از ...
امام خمينى رحمه الله در دنباله گفتار پر مغز قاضى سعيد در مسئله ركوع مىگويد:
بدان كه عمده احوال صلاة سه حال است كه ساير اعمال و افعال مقدمات و مهيئات آنها است:
اوّل: قيام
دوّم: ركوع
سوّم: سجود
اهل معرفت اين سه را اشاره به توحيدات ثلاثه دانند و ...
امام خمينى رحمه الله از عارف معروف، قاضى سعيد قمى نقل مىكند كه:
ركوع در نظر من اشاره به مقام توحيد اسما و صفات است و پيش از اين دانستى كه قيام عبارت بود از مقام توحيد افعالى و چون نمازگزار به مقام توحيد فعلى متحقق شد از طرفى چون همه افعال از آثار ...
كلمه ركوع در قرآن مجيد به نظر مفسرين گاهى به معناى ركوع و گاهى به معناى نماز و گاهى به معناى تواضع در برابر حق آمده، ولى بهتر اين است كه در آيات شريفهاى كه كلمه ركوع و مشتقات آن آمده به معناى جامع آن كه عبارت از سر تسليم فرود آوردن در برابر خدا است ...
اين مسئله مسلم است و حقيقت آن براى احدى قابل انكار نيست و به تجربه هم ثابت شده كه يكى از بهترين طرق درمان دردهاى درونى و عقلى و قلبى و نفسى ذكر و ياد خداست؛ زيرا ذكر است كه قلوب را صفا و صيقل مىدهد و خوف موجود در آن را به امن و عداوت را به محبت و اضطراب ...
به وقت تكلم به ذكر ركوع «سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَبِحَمْدِهِ» بايد از مرض غفلت نسبت به حقيقت اين ذكر دور و با تمام وجود علماً و عملًا در حال اين ذكر بود كه وقتى نور اين ذكر و حقيقت اين واقعيت در وجود انسان جلوه كند، تنزّه حق را از تمام عيوب لمس ...
ركوع، از اركان عظيمه نماز است و بدون آن نماز باطل و بىثمر و بىحاصل است.
ركوع، حالت تواضع عبد در پيشگاه مقدس مولاست و از بهترين حالات عبادتى بنده در بارگاه قدس حضرت اوست.
ركوع، جلب كننده توجه خداوند به بنده عابد و راهى از راههاى نجات انسان از ...
نبى اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:
هر كس نماز را ترك كند خداى تعالى او را به پانزده عقوبت مبتلا كند، شش بلا در دنيا و سه بلا نزديك مرگ و سه در قبر و سه در قيامت:
شش بلاى ايام زندگى:
1- نور از روى او بردارد.
2- بركت از مالش برود.
3- عمر و مالش ناقص ماند.
4- ...
وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ.
و هيچ كس [در ذات و صفات] همانند و همتا و شبيه او نمىباشد.
و هيچ كس همتا و مانند و برابر او نيست، چون همه موجودات در همه برنامهها محدودند و او در ذات و صفات بىنهايت در بىنهايت است و كسى را در هيچ برنامهاى ...
لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ].
نزاده، و زاييده نشده است.
نزاده است و زاده نشده است، شكى نيست كه اگر فرزندى داشت لازمهاش اين بود كه طبق قوانين طبيعى خودش از ديگرى زاده شده باشد و اگر از ديگرى زاده شده بود محدود بود و معنايى براى ازليت نبود، اين جمله ...
اللَّهُ الصَّمَدُ خداى بىنياز [همه موجودات هستى كه نيازمند و عين فقرند براى رفع نيازشان روى به او كنند و از حضرتش گدايى نمايند.].
آقاى عزيز و بزرگوارى كه در تمام نيازها روى به او آورند و بر حضرتش تكيه كنند و توجه نمايند و بدون او كارى انجام ...