درگيرى يزيديان با ياران كربلا بر سر همين واقعيت بود. پيشنهاد امويان و يزيديان به اين هفتاد و دونفر اين بود كه از فرهنگ الهى جدا شويد و به فرهنگ اموى بپيونديد و الا عامل ديگرى براى شهادت اين هفتاد و دو نفر نبود. اينها نه اختلاف پولى داشتند، نه ...
ابوذر، الگويى براى هزينه صحيح عمريكى از آن چهرهها كه به عنوان سرمشق مىشود به او نگاه كرد، كه عمر خويش را به صحيحترين و زيباترين شكل، در سايه هدايت پروردگار و پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و امام معصوم عليه السلام هزينه كرد و با اين شكل ...
هيچ آفريدهاى را نمىتوانيد منبع زيان و ضرر بدانيد. اين انسان است كه گاهى زمينه ضرر را فراهم مىكند. اگر اين زمينه را فراهم نكند، ضررى نيز رخ نمىدهد.
در رواياتى كه مربوط به طهارت و بهداشت است و هزار و چهارصد سال قبل براى ما بيان كردهاند، ...
مراحل نظام عبارت است از: خدا، قرآن، معصوم، عقل، نفس، اعضا و جوارح. اينها بايد به هم وصل باشند. چون عقل قدرت استدلال، قبول استدلال، توليد علم و گرفتن علم را دارد، ولى محدود است و كمك مىخواهد، كمك عقل ما، انبيا، ائمه و قرآن هستند:
«انّ لِلّه ...
انبيا عليهم السلام اين معنا را مىديدند كه كانال تكاليف، اوامر خدا و ترك نواهى را بايد عبور كنند تا فرزند آنها در پايان كار، طلاى بيست و چهار عيار از كار در بيايد، مانند حضرت ابراهيم، يوسف و بقيه انبيا عليهم السلام. اين همه دلسوزى براى مردم ...
هيچ وقت شخص متكبر كه كبر او از آلودگىهاى نفس او است- تسليم خواستههاى خدا نمىشود كه اعضا و جوارح خود را وارد عمل صالح كند.
قرآن مجيد در اين زمينه روانكاوى شگفت آورى كرده است: «إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ»
مسائل ...
ما اگر بخواهيم پيغمبر صلى الله عليه و آله را بشناسيم، هزاران جاده را بايد طى كنيم كه من تنها يك جاده آن را مىگويم. اين قدر بدانيد كه پيغمبر صلى الله عليه و آله از نظر عقل، علم، ادب، تربيت، كمال شخصيتى است كه حاصلى مانند على بن ابىطالب عليه ...
شجره طيبه اين چهار ويژگى را كه تحقق تربيت الهى در وجود انسان است، دارد و هر كسى كه در باغ اين عالم، نهال وجودش از تربيت الهى بيرون باشد، هيچ رشدى نمىكند، مگر رشد استخوان و گوشت و وزن. يعنى روزى نطفه نيم گرمى بوده، اكنون نيز همان نطفه باد كرده و ...
به بحث نگاه رحيميّه و ربوبيّه خدا به تربيت انسان برگرديم. معناى نگاه رحيميه اين است كه خداوند متعال عاشق رشد نهال وجود انسان، در اين باغ آفرينش است و- به تعبير پروردگار در سوره مباركه ابراهيم عليه السلام دوست دارد اين انسان- تبديل به شجره طيبه ...
براى اين كه سرمايه عظيم عمر، به تجارتى تبديل شود كه سود آن ابدى، جاويد و هميشگى باشد، انسان بايد نظام خاصى را رعايت كند.
اين نظام از چند حقيقت به هم پيوسته تشكيل مىشود كه بخشى از اين پيوستگى، به اراده حضرت حق انجام مىگيرد و بخشى نيز بر عهده ...
به آيهاى در سوره مباركه يونس توجه كنيد، چقدر اين آيه عالى است. محبوب ازل و ابد دارد حرف مىزند. آن كسى كه نگاه تربيتى به كل عالم دارد و به ما بيشتر، او دارد حرف مىزند. مىخواهيد يا نمىخواهيد؟ باز هم از هر ده نفر مرد و زن امروز جهان، هشت نفر ...
كار تربيتى او در حيوانات، چگونه و با چند جلسه بايد مطرح شود؟ چند نوع حيوان داريم؟ حداقل تا كنون، چند نوع حيوان كشف كردهاند؟ بعضى از حيوانات كه سه هزار نوع از جنس خودشان دارند.
موريانه در بيابانها خانهاش دوازده طبقه است. درب خانهاش در طبقه ...
قرآن كريم در سوره مباركه بقره مىفرمايد:
«نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنى شئتم و قدموا لا نفسكم و اتقوا اللّه و اعلموا أنكم ملاقوه و بشر المؤمنين». زنان شما كشتزار شمايند، هر زمان و هر كجا خواستيد به كشتزار خود در آييد و با رعايت حقوق يكديگر ...
البته قرآن كريم جملهاى دارد كه اين بايد آن را مورد توجه قرار داد و آن اين است كه مىگويد:
تمام اين مسايل كه ريشه در قرآن كريم و نبوت انبيا عليهم السلام دارد، براى كسى كه به واقع دنبال سعادت دنيا و آخرت است و علاقهمند كسب آن است، مفيد است. ...
شما فكر مىكنيد اين هفتاد و يك نفرى كه به كربلا آمدند، جاده خيلى راحتى داشتند؟! دعوتى از اينها شد و اينها خيلى راحت بلند شدند و راه افتادند و سر از روز عاشورا در آوردند. شما حدود پنجاه سال، حكومتهاى بعد از رحلت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ...
اما در ادامه سوره عصر مىفرمايد:
«الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» آن افرادى كه عمر خود را در به دست آوردن ايمان و انجام كار مثبت هزينه كردند: «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» صدا و گلوى خود را در كار ...
دنياى آباد براى آن افرادى بود كه سه روز، روزى چند نان خشك را به يتيم و اسير و مسكين در خانه دادند. ببينيد خداوند متعال براى زندگى اينها در قرآن چه عظمتى قائل شده است:
«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً* عَيْناً ...
كار باطل در نباتات، درختان و حيوانات عالم نيست. بخش خسارت در آنجا ديده نمىشود. هر چه هست، تجارت است. اين جنس دو پاست كه مرحله ديگرى به نام خسارت به وجود آورده است، چون عمر خود را در انحراف هزينه مىكند. هيچ درد ديگرى نيست.
قسم به زمان، به اين ...
..سوره خيلى عجيبى است. من كتابى را كه در قم چاپ شده بود ديدم، هزار و پانصد صفحه است كه فقط تفسير اين سه آيه است. آيه نخست قسم است:
«وَ الْعَصْرِ» كه به نظر بعضى از مفسران، چون مردم زمان نزول قرآن، مخصوصاً مردم مكه، ظهر كه غذا مىخوردند، تا ...
حبّه عرنى ميگويد: شبى من و نوف در پيشگاه خانه خوابيده بوديم، چون مقدارى از شب گذشت ناگاه ديديم اميرالمؤمنين دست روى ديوار نهاده مانند اشخاص واله و حيران اين آيه را ميخواند:إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ...تا پايان آيه، پيوسته ميخواند ...