بىترديد تربيت و تدبيرى كه از ناحيه مربى هستى متوجه جهانها و جهانيان است، چه آن كه تكوينى باشد يا تشريعى با تربيت و تدبير غير او تفاوت اساسى دارد:
1. وجود مبارك او در تربيت موجودات، نسبت به خودش هيچ سود و هدفى را در نظر ندارد، بلكه همه اهداف تربيتى و ...
از آنجا كه معنا و مفهوم ربّ مالك و مربى و صاحب است، و براى احدى جز حضرت حق مالكيت ذاتى وجود ندارد و بر اين اساس همه مخلوقات غيبى و شهودى مملوك حقيقى او هستند، و نيز هيچ فرهنگى در تحقق تربيت و رشد و كمال به معناى واقعىاش كاملتر و استوارتر از فرهنگ و ...
مالك جهانها و جهانيان كه مصالح مملوك خود را حكيمانه تدبير مىكند و در اين زمينه به انسان توجه ويژهاى دارد، نپسنديد كه زحمات پيامبرش در تبليغ و تبيين قرآن و امورى كه پس از او در جهت تكميل هدايت امت و رشد و كمال آنان ضرورى و لازم است هدر رود، و چراغى ...
حضرت امام صادق عليه السلام مىفرمايد :يونس عليه السلام در حالى كه از معصيتهاى قومش خشمگين بر كشتى شد ، نهنگى براى غرق كردن آنان به كشتى حمله كرد ، سه بار قرعه انداختند كه به نام هركس افتاد او را در دهان نهنگ اندازند تا نهنگ با مشغول شدن به او از ...
در اين جا لازم است به پارهاى از روايات با ارزش كه در كتابهاى معتبر و ريشهدار درباره نشانههاى اهل ايمان ذكر شده ، اشاره كنم ، باشد كه خوانندگان عزيز بهره بيشترى از اين نوشتار نصيبشان گردد .هشام بن حكم كه از چهرههاى برجسته ايمان و علم است ، از ...
معارف و اخلاقما اگر به تك تك اصول و معارف دينى و دستورات و احكام الهى و فروعات و مسائل اخلاقى با دقت عقلى و وسعت بينش و چشم بصيرت بنگريم ، مىبينيم همه آنها يا كانون مهرورزى به خود يا منبع مهرورزى به ديگران است . ايمان به خدا و قيامت ، عمل صالح و ...
وجود حضرت حق محبّت و عشق بىنهايت است و همه موجودات خانه آفرينش و ذرات عرصهگاه هستى را از خمير مايه محبّت آفريده است و زمينه مهرورزى و هزينه كردن محبّت را براى همه فراهم آورده است . بر اين اساس انسان مىتواند با تحقق شرايط لازم ، محبّت خدا و همه ...
ثروت در زوايا و چهرههاى گوناگونش از نعمتهاى حضرت حق است كه از باب محبّت و مهرش به انسان ارزانى داشته و او را براى به دست آوردن و خرج كردن و هزينه نمودنش هدايت نموده است . آنان كه چون پيامبران و امامان و اولياى حق از خدا ـ آن منبع بىنهايت لطف و ...
عفو و گذشت اخلاق نيك و پسنديده ى خداست و بر بندگان است كه براى راحت خود و راحت ديگران اين خُلق پسنديده را از مولاى خود پروردگار مهربان فرا گيرند و در هر موقعيتى به كار بندند .در بعضى از احاديث قدسيه آمده كه خداى متعال مى فرمايد :نَادَيتُمونِى ...