جوانان بايد با زبان حال و قال از پيشگاه خدا عاقبت به خيري را تمنا كنند، چنان كه حضرت يوسف به پيشگاه حضرت احديت عرض كرد: أنت وليّ في الدنيا والاخرة توفّني مسلماً و ألحقني بالصالحين؛ بار الها، تو صاحب اختيار من در دنيا و آخرتي. از تو مي خواهم كه مرا ...
به نظر علماي تعليم و تربيت عوامل مؤثر در تربيت انسان عبارتند از:1_ وراثت 2_ محيط 3_ اراده. اين عوامل، افراد را گوناگون مي كند يكي را خوش اخلاق و ديگري را بد اخلاق مي سازد. شكي نيست كه وراثت از آغاز پيدايش انسان در جسم و جان او تأثير فراوان دارد. امام ...
اعتماد به نفس، پديدهاي اكتسابي است، يعني برخورداري از خصيصه اعتماد به نفس، در گرو تمرين، رياضت و برنامه ريزي است، شخصي كه خود را در اين مورد ضعيف و ناتوان مييابد، ميتواند با استفاده از روشهاي علمي و با روحيه اميدواري، براي تغيير شخصيت خود اقدام ...
ارزش و مقام انسان در چند محور قابل بررسي است:1 - كرامت ذاتي؛ انسان كرامت ذاتي دارد كه اين نوع كرامت حاكي از عنايت ويژه پروردگار به آدمي و به اختيار انسان ربطي ندارد؛ يعني انسان چه بخواهد و چه نخواهد، از اين كرامت برخوردار است قرآن مجيد در اين باره ...
اگر شخص وقتي بشنود كارها و حالات وي در جمعي گفته شده، ناراحت شود و راضي به گفتن نباشد، گفتن كارها و حالات او خواه براي خنده يا به هر عنوان ديگر حرام است و از موارد غيبت و اذيت مؤمن محسوب ميشود. رسول خدا(ص) فرمود: غيبت آن است كه برادر دينيات را به آن چه ...
فكر گناه كه بياختيار به ذهن انسان خطور ميكند گناه نيست. ولي چون اولين پله خطرناك براي آلوده شدن به گناه، فكر گناه است لذا انساني كه در مسير الهي حركت ميكند بايد مراقب افكارش نيز باشد و ذهنش را از مسائلي كه وي را به گناه ميكشاند پاك ...
مهمترين عامل براي دوري از گناه داشتن تقواست، يعني مثل فردي كه از يك بيمار جزامي ميترسد و فرار ميكند، او نيز از گناه و هر چه كه مورد رضايت خدا نيست بترسد و دوري كند. خداوند و ملائكه و معصومين(ص) را ناظر اعمال خود ببيند، تا جرأت ارتكاب گناه در ايشان كم ...
خوشبختي يعني: حركت، تلاش، همت، مطيع خدا بودن و به وظيفه عمل كردن. و خوشبخت كسي است كه در هر موقعيتي كه قرار دارد به وظيفه خود عمل كرده و آن را درست انجام دهد. بنابراين شما نيز براي رسيدن به خواستهها و اهداف مشروع و انجام وظايف خود همت و تلاش كنيد. در ...
حضور قلب در نماز يعني: با تمام وجود خود را در محضر خداوند ديدن به نحوي كه چيزي انسان را از توجه در نماز غافل نكند. كاملترين حضور، آن است كه در همة اعمال و ذكرها، دل نمازگزار به ياد خدا باشد هر چه شناخت و معرفت فرد نسبت به خداوند بيشتر باشد حضور قلب او ...
براي پاسخ به اين سؤال، بايد ديد مقصود از زندگي چيست؟ اگر مقصود از زندگي فقط حركت و احساس طبيعي به وسيلة اعضاي حاسه، و خواستنهاي ناشي براي اشباع غرايز طبيعي حيواني است و بس، نه تنها ايمان براي چنين زندگي مورد نياز نيست، بلكه مزاحم و مخل آن نيز محسوب ...
خدا در آغاز بعثت او را از مسئوليت سنگيني كه بر عهده گرفته است آگاه ساخت و فرمود: «إِنٌا سَنُلْقي عَلَيْكَ قَولاً ثَقيلاً» مزمل/5 [ما گفتار سنگيني را بر تو وحي ميكنيم] اين قول سنگين، رسالت جهاني او است كه اداي آن بر او و عمل به آن نيز بر رهروانش سنگين ...
از ظاهر آيات قرآن، استفاده ميشود كه وسوسة شيطان جنبة عمومي دارد وهمة بندگان را فرا ميگيرد. در يك آيه ميفرمايد: «يوسوس في صدور الناس». ناس/5.در آية ديگر ميفرمايد: «لازينن لهم فيالأرض و لأغوينهم أجمعين * إلا عبادك منهم المخلصين». حجر/39-40. ]باطل را براي ...
خداوند براي برپاداشتن زندگي اين جهان، و فراهم آوردن صحنه امتحان و آزمايش براي انسان جهت بذل به كمالات روحي، وي را واجد يك سلسله غرايز - كه نياز او است- كرده و تمايلات است. انسان براي اين كه تحت تأثير اين مظاهر زندگي، عليرغم آگاهي از پوچي آنها قرار ...
در حديث زيبايي از پيامبر اكرم((صلي الله عليه وآله)) آمده است «الايمان مثبوتٌ علي الجوارح ايمان در اعضاي آدمي پراكند است». يعني گاه مي شود كه دست ايمان ؟؟ و خيانت نمي كند ولي زبان خير! يا دست و زبان هر دو مطيع اند ولي چشم نه!اينجا نشان مي دهد براي رفع اين ...
از آيات قرآن و احاديث معصومان((عليهم السلام)) استفاده مي شود كه گناهي نيست كه توبه نداشته باشد حتّي شرك - كه از هر گناهي بزرگ تر است - به شرط توبه با اخلاص قابل آمرزش است. در صورت ارتكاب گناهاني كه مربوط به حقوق مردم است، بايد علاوه بر توبه، حقوق مردم را ...
در اين جهان مي توان گناهان را جبران كرد، ولي پس از رخت بر بستن از اين جهان نمي توان در آن جهان كاري كرد كه باعث جبران اعمال گذشته باشد. اگر كسي مشمول آمرزش خداوند قرار بگيرد، شايستگي آن را قبلا در دنيا و به وسيله ايمان تحصيل كرده است. در حديثي از ...
منشأ گناه، جهالت است، ولي جاهل نيز مؤاخذه مي شود زيرا جاهل وظيفه داشته است كه آگاه شود و چون بر خلاف وظيفه عمل كرده است مؤاخذه مي شود. لازم به ذكر است كه جاهل به دو قسم تقسيم مي شود:1. جاهل مُقصّر شخصي كه مي توانسته آگاه شود و كوتاهي نموده و مواخذه ...
رياكاري در چشم نشاندن كارها و به گوش ديگران رساندن اعمال است يعني انگيزه انسان در كارهاي خير و عبادات، خدا نيست بلكه جلب توجّه ديگران و دل بستن به تحسين خلق است. در علم اخلاق، كسب اعتبار نزد مردم، با انجام كارهاي پسنديده مطلوب است ليكن اگر سعي كنيم ...
بسیاری از فلاسفه و عرفا پنداشتند که راه را به تنهایی بپیمایند یکی به عقل خود و دیگری به کشف شهودش می بالد.اندکی قدرت فکری و علمی و عرفانی در خود دیده خیال کرده مرد راه شده و می توان با پای چوبین فلسفه و عرفان در همه جای عالم سیر کند روی این خیال خام ...
براي اينكه بتوانيم در نماز حضور قلب داشته باشيم و اين شاگرد را در سر كلاس نماز حاضر نگه داريم بايد قبل از هر چيز موانع حضور قلب را بر طرف كنيم از عوامل اصلي و مهمي كه مانع حضور قلب در نماز ميشود علاقه و وابستگي شديد به امور دنيا يي مانند مال و جاه و ...