خداوند ميفرمايد: «ياايها الذين امنوا توبوا الي اللهِ توبةً نَصوحا...» اي كساني كه ايمان آوردهايد! به سوي خدا توبه كنيد، توبهاي خالص،.... «نصوح» به معني خيرخواهي خالصانه است. لذا به عسل خالص، ناصح گفته ميشود. و توبه نصوح بايد خالص و محكم باشد. در ...
براي پاسخ به اين سؤال، بايد ديد مقصود از زندگي چيست؟ اگر مقصود از زندگي فقط حركت و احساس طبيعي به وسيلة اعضاي حاسه، و خواستنهاي ناشي براي اشباع غرايز طبيعي حيواني است و بس، نه تنها ايمان براي چنين زندگي مورد نياز نيست، بلكه مزاحم و مخل آن نيز محسوب ...
خدا در آغاز بعثت او را از مسئوليت سنگيني كه بر عهده گرفته است آگاه ساخت و فرمود: «إِنٌا سَنُلْقي عَلَيْكَ قَولاً ثَقيلاً» مزمل/5 [ما گفتار سنگيني را بر تو وحي ميكنيم] اين قول سنگين، رسالت جهاني او است كه اداي آن بر او و عمل به آن نيز بر رهروانش سنگين ...
از ظاهر آيات قرآن، استفاده ميشود كه وسوسة شيطان جنبة عمومي دارد وهمة بندگان را فرا ميگيرد. در يك آيه ميفرمايد: «يوسوس في صدور الناس». ناس/5.در آية ديگر ميفرمايد: «لازينن لهم فيالأرض و لأغوينهم أجمعين * إلا عبادك منهم المخلصين». حجر/39-40. ]باطل را براي ...
گناه به طور كلّي براي انسان خطر آفرين و موجب استحقاق عذاب است. هيچ گناهي را نبايد كوچك شمرد بايد توجّه كرد كه با انجام گناه از فرمان چه مولايي تخلّف مي شود. احاديث آمده است كه از جمله گناهان غيرقابل آمرزش اين است كه بگوييم: اي كاش جز به اين گناه مؤاخذه ...
كمالي كه انسان در اين جهان تحصيل مي كند با وجود محدود بودن انسان به تمايلات جنسي و خواهشهاي نفساني بسيار ارزشمند است و كمالاتي كه در جهان ديگر نصيب انسان مي شود بر اين اساس است و كسي كه خودكشي مي كند و موجبات قطع اين زندگي را فراهم مي آورد اين نعمت ...
خداوند براي برپاداشتن زندگي اين جهان، و فراهم آوردن صحنه امتحان و آزمايش براي انسان جهت بذل به كمالات روحي، وي را واجد يك سلسله غرايز - كه نياز او است- كرده و تمايلات است. انسان براي اين كه تحت تأثير اين مظاهر زندگي، عليرغم آگاهي از پوچي آنها قرار ...
در حديث زيبايي از پيامبر اكرم((صلي الله عليه وآله)) آمده است «الايمان مثبوتٌ علي الجوارح ايمان در اعضاي آدمي پراكند است». يعني گاه مي شود كه دست ايمان ؟؟ و خيانت نمي كند ولي زبان خير! يا دست و زبان هر دو مطيع اند ولي چشم نه!اينجا نشان مي دهد براي رفع اين ...
اينكه برخي از افراد مؤمن هستند و اعتقاد كامل بخدا دارند در دلشان خاطرات زشت و خيالات بدي پيدا مي شود كه خود آنان ناراحت مي شوند و در اختيارشان هم نيست اين تصورات و خيالات آنان به نظر مي رسد از وساوس شيطان است و شيطان اين امور را در قلب آنان مي آورد ...
از آيات قرآن و احاديث معصومان((عليهم السلام)) استفاده مي شود كه گناهي نيست كه توبه نداشته باشد حتّي شرك - كه از هر گناهي بزرگ تر است - به شرط توبه با اخلاص قابل آمرزش است. در صورت ارتكاب گناهاني كه مربوط به حقوق مردم است، بايد علاوه بر توبه، حقوق مردم را ...
در اين جهان مي توان گناهان را جبران كرد، ولي پس از رخت بر بستن از اين جهان نمي توان در آن جهان كاري كرد كه باعث جبران اعمال گذشته باشد. اگر كسي مشمول آمرزش خداوند قرار بگيرد، شايستگي آن را قبلا در دنيا و به وسيله ايمان تحصيل كرده است. در حديثي از ...
كجرويها تنها معلول فريب شيطان نيست، بلكه مي توان در اين باره به دو عامل شبهات و شهوات نيز اشاره كرد، كه يكي مربوط به ضعف مباني فكري است، كه چيزهايي شبيه به حق، اما در حقيقت باطل انسان را مي فريبد. و ديگري ريشه در تمايلات و كششهاي نفساني دارد. علي((عليه ...
در فرهنگ اسلامي دوستيها و دشمنيها براي خداست. پيوند ايماني مؤمنان باعث مي شود يكديگر را دوست داشته، از دشمنان يكديگر تبري بجويند از اين رو قهر كردن مؤمنان با يكديگر در احاديث مورد نكوهش قرار گرفته است. از برخي از احاديث استفاده مي شود كه هر يك از آن ...
منشأ گناه، جهالت است، ولي جاهل نيز مؤاخذه مي شود زيرا جاهل وظيفه داشته است كه آگاه شود و چون بر خلاف وظيفه عمل كرده است مؤاخذه مي شود. لازم به ذكر است كه جاهل به دو قسم تقسيم مي شود:1. جاهل مُقصّر شخصي كه مي توانسته آگاه شود و كوتاهي نموده و مواخذه ...
رياكاري در چشم نشاندن كارها و به گوش ديگران رساندن اعمال است يعني انگيزه انسان در كارهاي خير و عبادات، خدا نيست بلكه جلب توجّه ديگران و دل بستن به تحسين خلق است. در علم اخلاق، كسب اعتبار نزد مردم، با انجام كارهاي پسنديده مطلوب است ليكن اگر سعي كنيم ...
بسیاری از فلاسفه و عرفا پنداشتند که راه را به تنهایی بپیمایند یکی به عقل خود و دیگری به کشف شهودش می بالد.اندکی قدرت فکری و علمی و عرفانی در خود دیده خیال کرده مرد راه شده و می توان با پای چوبین فلسفه و عرفان در همه جای عالم سیر کند روی این خیال خام ...
همچنان كه در آيات و روايات تصريح شده است، عوامل مادّي هم مي تواند در صفات اخلاقي آياتي مانند: «كلوا من الطيبات و اعملوا صالحاً(1) از پاكيزه ها بخوريد و عمل صالح انجام دهيد». اين آيه كريمه رابطه تغذيه پاك را با عمل صالح نشان مي دهد.و نيز در احاديث آمده ...
ابتدا بايد به حقيقت معناي ريا اشاره شود . ريا گرفته شده از رؤيت به معناي ديدن است و در اصطلاح آن را مي شود اينگونه تعريف كرد : طلب منزلت و مقام در قلبهاي مردم به وسيله عبادات و طاعات خداوند متعال . ريا به معناي فو ق موجب باطل شدن عبادت مي گردد.و حرام است ...
در ژرفاي روح و فطرت آدمي دل با خدا آشناست و راههاي انحرافي هم در كنار اتوبان صراط مستقيم به عنوان گناه موجود است و خداي متعال به جهت نهايت توجّه به كمال بشر در درون انسان نفس لوّامه را ايجاد كرده است كه پس از انجام هر فعلي چه خوب وچه بد در درون خودمان ...
براي اينكه بتوانيم در نماز حضور قلب داشته باشيم و اين شاگرد را در سر كلاس نماز حاضر نگه داريم بايد قبل از هر چيز موانع حضور قلب را بر طرف كنيم از عوامل اصلي و مهمي كه مانع حضور قلب در نماز ميشود علاقه و وابستگي شديد به امور دنيا يي مانند مال و جاه و ...