فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

غفلت

غفلت براى قلب از خطرناك ترين و زيانبارترين عوامل است . قلب غافل قلبى است كه از وحى و الهام و دستورات انبيا و اوليا و امامان و حكماى الهى دور افتاده باشد . كار علوم مادّى و ظاهرى بيدار كردن قلب و صفا دادن جان نيست . اگر علوم مادى چنين هنرى داشتند ، بايد تاكنون عوامل بدبختى را از ميدان حيات بشر دور مى كردند ؛ ولى تجربه ثابت كرده كه علوم مادى تنها بر قدرت قدرتمندان و زور زورمداران و قلدرى قلدران افزوده و درنده خويى آنان را بيش تر كرده و هزاران بار گرفتارى هاى بشر را افزون نموده است .
فيلسوف عارف مرحوم ملا صدرا در ابتداى كتاب پرمايه «اسرار الآيات» مى فرمايد : منشأ و مبدأ سعادت ها و رئيس تمام حسنات ، كسب حكمت حقّه است .اين حكمت ، عبارت است از : آگاهى و علم به خدا و صفات و افعال مُلك و ملكوت حق و علم به آخرت و منازل و مقامات آن جهان ، كه بعث و حشر و كتاب و ميزان و حساب و بهشت و جهنم است. ايمان حقيقى و خير كثير و فضل عظيم كه در قرآن به آن اشاره شده همين آگاهى به مسائل حقّه است.
و جهل به اين معارف و انكار آن با وجود استعداد تحصيل علم و امكان آگاهى به حقايق عالى عالم ، رأس بدبختى ها و موجب جريمه هاى اخروى است . اين جهل ريشه هر مرض و نفاق نفسانى و زمينه پرورش هر شجره ملعونه و خبيثه در دنيا و آخرت است و اين جهل منشأ عذاب دردناك فردا و خسران عظيم و پشيمانى غير قابل جبران در قيامت است . قرآن درباره اين گونه غافلان از حقايق و دور از حريم بيداران مى فرمايد :
أُولئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ * لاَ جَرَمَ أَنَّهُمْ فِى الآخِرَةِ هُمُ الْخَاسِرُونَ .
اينان كسانى هستند كه خدا بر دل و گوش و چشمشان مُهر [ شقاوت ]زده و اينان بى خبران واقعى اند . * ثابت و يقينى است كه آنان در آخرت زيانكارند .  اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلاَ إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ .
شيطان بر آنان چيره و مسلط شده و ياد خدا را از خاطرشان برده است ، آنان حزب شيطان اند ، آگاه باش كه حزب شيطان يقيناً همان زيان كاران اند !  در هر صورت از قرآن مجيد استفاده مى شود كه غفلت از حقايق ، موجب هر نوع شقاوت و جهل به معارف ، علت هر نوع فساد و بى توجهى به واقعيّت هاى الهى ، مورث هر نوع بدبختى است .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
عارف كيست ؟
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
مفهوم شكر، مدح، حمد
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^