
رحمت خداوند در کلام امیرالموءمنین علیه السلام
- تاریخ انتشار: 10 اسفند 1387
- تعداد بازدید: 334
در این جا مطالب بسیار مهمى از وجود مقدّس امیرالمومنین علیه السلام رسیده است. ایشان در قسمتى از خطبه 234 مىفرمایند :«وَلَوَضَعَ مُجاهَدَهَ ابلیسَ عَنِ القُلوبِ» ؛ اگر مىخواست درِ دل همه ما را از اول به روى ابلیس مىبست که دچار وسوسه و تردید و شک نشوید، دچار مرض قلبى نشوید. اگر مىخواست همان گونه که شیاطین به آسمانها راه ندارند، کارى مىکرد که شما هم راه نداشته باشید «وَلا النَّفى مُعْتَجِلَ الرَّاى مِنَ النّاس» ؛ همه شما را یک پارچه ملکوتى صرف قرار مىداد. اگر مىخواست این کار را مىکرد، اما نکرد، شما را مسلّح به یک سلسله ابزار روحى و بدنى و یک سلسله ابزار علمى و قانونى کرده که این مجموعه را «رَحِمَ رَبَّى» مىگوید که این رحمت خداست، قدرت ما رحمت خداست، قرآن رحمت خداست، انبیا و ائمّه رحمت خدا هستند، قوانین رحمت خدا هستند، رمضان رحمت خداست: «اِنَّ النَّفْسَ لاَءَمَّارَهُ بِالسُّوءِ ...»7 ؛ نَفْس من مىگوید بیا برو جهنم: «اِلاَّ مَا رَحِمَ رَبَّى ...»8، مگر این که رحمت خدا مرا محاصره کند، و رحمت خدا اینهاست.«ولکِنَّ اللّهُ یَخْتَبِرُ عِبادَهُ بِانْواعِ الشَّدائد»9 ؛ عشق مولا بر این قرار گرفته که همه شما را دچار کارهاى سخت و رنجها و شدّتها کند.«ویَتَعَبَّدُهُم بِالوانِ المَجاهِدِ»؛ رشتههاى رنگارنگى از عبادت براى شما قرار داده است.«وَیَبْتَلیهِمْ بِضُروبِ المَکارِهِ» ؛ این قدر دردسرها، رنجها، غصّهها، مکاره برایتان قرار داده که حساب ندارد. ببینید ما از لابهلاى چه چیزهایى باید رد شویم تا به او برسیم، آسان نمىتوان به او رسید، چراکه او خودش را در قرآن «رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ»10 مىخواند ؛ یعنى از همه بالاتر هستم و تو از این زمین تاریک باید حرکت کنى تا به من برسى. چه قدر انسان باید بکوشد تا این روابطى را که خودِ قرآن مجید «عَلَى الاْءَرْضِ» مىخواند ؛ یعنى شما را به زمین چسبانده، کنده نمىشوید، این همه رنجهاى عبادت و زحمتها و مرارتهاى بندگى را باید چشید که روابط از این زمین کنده شود، از مادیات کنده شود، از شهوات کنده شود، انسان الهى شود.«اخْراجا لِلتَّکبُّرُ مِنْ قُلُوبِهِم» ؛ شما پسِ این رنجها نسبت به خدا یک دل متواضعى پیدا مىکنید.«واسکانا لِتَّذَلُّلِ فى نُفُوسِهِم» ؛ در نَفْسِتان حالت ذلّت عالى نسبت به خدا از پسِ این رنجها پیدا مىشود.«وَلِیَجْعَل ذلک ابْوابا فُتَّحا الى فَضْلِهِ» ؛ یک مقدار که این جادهها و کوره راهها و عقبهها و سختىهاى عبادتها را رد شُدید.«ابْوابا فُتَّحا الى فَضْلِهِ» ؛ درهایى که شماره ندارد از جانب او به روى شما باز مىشود.«واسبابا ذُلُلاً لِعَفْوِهِ» ؛ وسایلى در اختیار شما قرار مىگیرد که خدا مىگوید نمىتوانم این بندهام را نبخشم، چون چیزهایى دارد که قابل عفو من است .