فارسی
يكشنبه 31 تير 1403 - الاحد 13 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه دوّم

 در ماه دوّم آبستنى ، اندام موجود تازه از شكل و هيئت وزغ به انسان تغيير مى يابد ؛ ولى آن هيئت ، گِرد و مدور با سر خميده و دم دراز ، با داشتن طرح دست و پاهاى بى قواره هنوز به صورت انسان در نيامده است ، با وجود اين در پايان ماه دوّم ، شكل آن اندام به طور روشن ترى تغيير مى يابد ؛ ولى دم درازش هنوز باقى مانده است .
در اين ماه ، جنين شش برابر بزرگ تر مى شود ، قدش به چهار سانتى متر مى رسد ، و وزنش پانصد مرتبه افزون تر مى گردد ، بين پوست و اعضاى داخلى آن ، استخوان مى رويد ، صورت و گردنش نمو كرده ، دهنش تدريجا تنگ تر و گونه ها بهتر نمو مى كند ، چروك هاى بينى به هم اتصال مى يابند و دماغ درشت تر مى شود ، چشم ها از روى سر به سمت جلو مى آيند و در آخرين هفته اين ماه پلك هاى چشم ساخته مى شوند و طولى نمى كشد كه به هم نزديك مى شوند .
پيشانى اغلب برآمدگى پيدا مى كند ، در نتيجه ، مغز درشت تر شده وسعت زيادترى از كلّه سر را فرا مى گيرد ، ممكن است بعدها تا موقعى كه طفل به حدّ بلوغ برسد برآمدگى پيشانى ، تدريجا رفع شود و تناسب و تعادلى در چهره ظاهر گردد .
تدريجا در دست و پا تحوّلات عجيبى رخ مى دهد ، نخست ، جوانه هايى ظاهر و كم كم برآمده و بلند مى شوند و انتهاى آنها صاف و مسطح گرديده به شكل تخته شستى رنگ آميزى نقاشان در مى آيد . بر روى سطح آن ، پنج برآمدگى متوازى درست مى شود كه به واسطه فرورفتگى هاى كم عمق از يكديگر جدا و بعداً بر اثر شكافى از هم سوا و به اين ترتيب پنج انگشت روييده مى شوند و شيارهايى از پهناورى دست و پا ظاهر و موضع آرنج ، مچ دست ، زانو و قوزك پا معلوم مى گردد .
در هفته پنجم حاملگى ، دُم به حدّ اعلاى درازا مى رسد ، مانند دم حيوانات داراى عضله هاى محركه مى باشد ، تكان مى خورد ، به تدريج طول آن كوتاه تر مى شود و تا موقع به دنيا آمدن نوزاد از ميان مى رود ، كاهش درازى دُم ، موقعى است كه استخوان ها شروع به رويش مى نمايند .
استخوان ها ابتدا به حالت غضروف ، ماده نرم نيم شفاف ساخته مى شوند و بعد از آن كه اطراف آنها را گوشت احاطه نمود ، كم كم حالت استخوان پيدا مى كند .
جريان تغيير و تحوّل و محكم شدن استخوان از موقعى كه طفل در شكم مادر است تا وقتى كه متولّد مى شود و بزرگ و به حدّ بلوغ برسد ادامه دارد و با رسيدن به سن بلوغ ، استخوان بندى كامل مى شود .
از جمله واقعيت هاى جالب ماه دوّم ، پيدايش مسئله جنسيّت است ، در آغاز اين ماه ، تشخيص جنسيّت جنين معلوم نيست ، ولى در اواخر ماه دوّم ، دستگاه جنسيّت مشخص و قسمت خارجى آن تدريجا ظاهر مى شود و از عجايب آفرينش آن است كه دستگاه جنسيّت پسر و دختر در اوان ظهور با هم شبيه اند ، حتى غدّه هاى پستان آنها نيز همانندند .
آفريدگار عزيز و توانا براى تكثير انواع به هر فرد انسان ، هر دو نوع اعضا جنسى را مى بخشد كه يكى رشد و نمو مى كند و ديگرى به حال ركود مى ماند ، در نتيجه جنين بدون آن كه خود مؤثر در عمل باشد به جنس نر يا مادّه تبديل مى گردد .
به هر حال ، دوره دوّم ماه حاملگى سپرى مى شود و نطفه جنينى به صورت انسان مبدل مى گردد و از اين پس در هفت ماه آينده آن موجود تازه ، طفل ناميده مى شود و رشد و تكامل آن شروع مى گردد .
راستى چه خبر است و اين نعمت خلقت داراى چه شگفتى هايى است ! امام صادق عليه السلام مى فرمايد : كم ترين مرحله شكر اين است كه نعمت را فقط از خدا بينى ، اينك در اين مسائل دقّت كنيد و ببينيد اين امور جز به اراده حكيمانه حضرت او صورت نمى گيرد و آيا شكر اين همه نعمت بر انسان واجب است يا نه ؟ و اگر شكر نكند و از نعمت قدردانى ننمايد جزاى او چيست ؟!


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
امر به معروف و نهى از منکر
ادب قرائت قرآن‏
روايات خوف
احسان به یتیم
کتاب شناسی توصیفی آثار اندیشمند محقق استاد حسین ...
اظهار عجز هنگام ورود به مسجد
جايگاه عقل در وجود انسان
نمونه پاکى نفس
ترس از خدا ريشه حكمت

بیشترین بازدید این مجموعه

احسان به یتیم
امر به معروف و نهى از منکر
کتاب شناسی توصیفی آثار اندیشمند محقق استاد حسین ...
مناسبت وقف با غفلت
جايگاه عقل در وجود انسان
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
اظهار عجز هنگام ورود به مسجد
ادب قرائت قرآن‏
ريشه‏هاى اصلى اسلام از ديدگاه قرآن
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^