فارسی
دوشنبه 08 مرداد 1403 - الاثنين 21 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

برنامه هاى انسان ساز قرآن

قرآن مجید براى هدایت انسان ها به سوى صراط مستقیم نازل شده است و دربردارنده تمام برنامه هایى است که با فطرت و طبیعت انسان هماهنگ است و عمل به آن برنامه ها سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین و تامین مى کند .قرآن مجید با رعایت سه مقدمه : 1 ـ انسان در زندگى خود هدفى دارد ( سعادت زندگى ) که باید در راه به دست آوردن آن در طول زندگى تلاش و کوشش نماید  2 ـ این فعالیت بدون برنامه نتیجه بخش نخواهد بود . 3 ـ این برنامه را نیز باید از کتاب فطرت و آفرینش خواند و به عبارت دیگر از تعلیم الهى فرا گرفت ، شالوده برنامه زندگى انسان را به این صورت ریخت :اساس برنامه خود را خداشناسى قرار داد و اعتقاد به یگانگى خدا را اولین اساس دین شناخت و پس از شناسانیدن خدا ، معادشناسى ـ اعتقاد به روز رستاخیز که در آن پاداش و کیفر کردار نیک و بد انسان داده خواهد شد ـ را از آن نتیجه گرفت و اصل دیگر قرار داد و پس از آن پیامبرشناسى را از معادشناسى نتیجه گرفت زیرا پاداش اعمال نیک و بد بدون ابلاغ قبلى ـ که از طریق وحى و نبوت انجام مى پذیرد ـ ، صورت نمى بندد و آن را نیز اصل دیگر قرار داد . بر این اساس اعتقاد به یگانگى خدا و اعتقاد به نبوت و اعتقاد به معاد را اصول دین اسلام شمرد .پس از آن در مرتبه تالى ، اصول اخلاق پسندیده و صفات حسنه مناسب اصول سه گانه را که یک انسان واقع بین با ایمان باید واجد آنها و متصف به آنها باشد ; بیان نمود .پس از آن قوانین عملى که در حقیقت حافظ سعادت حقیقى و زاینده و پرورش دهنده اخلاق پسندیده و بالاتر از آن عامل رشد و ترقى اعتقادات حقّه و اصول اولیه مى باشند ، را تاسیس و بیان داشت .زیرا هرگز قابل قبول نیست کسى که در مسائل جنسى یا در دزدى و خیانت و اختلاس مال و برداشتن کلاه مردم هیچ گونه بند و بارى ندارد ، صفت عفت نفس داشته باشد یا کسى که شیفته جمع آورى مال است و مطالبات مردم و حقوق واجبه مالى را نمى دهد ، با صفت سخاوت متصف شود یا کسى که به عبادت خدا نمى پردازد و هفته و ماهى به یاد خدا نمى افتد واجد ایمان به خدا و روز رستاخیز و داراى سمت بندگى باشد .خلاصه قرآن مجید به ریشه هاى اصلى اسلام ـ که سه بخش کلى را تشکیل مى دهد ـ مشتمل است ، به این ترتیب :1 ـ اصول عقاید اسلامى که نوعى از آن اصول سه گانه دین است یعنى توحید و نبوت و معاد و نوعى عقاید متفرع بر آنها است مانند لوح و قلم و قضا و قدر و ملائکه و عرش و کرسى و خلقت آسمان و زمین و نظائر آنها .2 ـ اخلاق پسندیده .3 ـ احکام شرعیه و قوانین عملى که قرآن کریم کلیات آنها را بیان فرموده و تفاصیل و جزئیات آنها را به بیان پیامبر اکرم  (صلى الله علیه وآله) واگذار نموده است و پیامبر اکرم  (صلى الله علیه وآله) نیز ـ به موجب حدیث ثقلین که همه فرق اسلامى به نحو تواتر نقل نموده اند ـ بیان اهل بیت  (علیهم السلام) خود راقائم مقام و جایگزین بیان خود قرار داده است 5 .با پیمودن راه قرآن که راه فطرت و طبیعت است سعادت آدمى تامین مى شود و انحراف از قرآن و به عبارت دیگر انحراف از صراط مستقیم حق نه این که تمدنى را به معناى حقیقى به وجود نمى آورد بلکه فضایى مى سازد که در آن فضا وحشى گرى و ظلم و ستم و پایمال شدن حقوق انسان ها به اوج نهایى مى رسد و فریاد ستم دیدگان به جایى و به کسى نمى رسد .

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه هاى انسان ساز قرآن
برگزاری محافل قرآنی ضیافت نور در حسینیه هدایت ...
برنامه ها و اعمال اربعین حسینی
نظر حضرت استاد حسین انصاریان درباره شیخ الازهر
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
گزارش تصویری دعای عرفه توسط استاد انصاریان در ...
حضور موسسه دارالمعارف شیعی در ششمین دوره ...
210 سخنرانی جدید از دانشمند فرزانه استاد حسین ...
تکبر
نیایش در روز عرفه

بیشترین بازدید این مجموعه

معاشران پاک
نمونه هاى تاثیرپذیرى مثبت
کبر
خدا
تفسیر و شرح صحیفه سجادیه (جلد2)
الاسرة و نظامها في الاسلام
كتب تركي استانبولي
نماز مقبول‏
حضور مسئولین واحدهای موسسه دارالمعارف الشیعی در ...
سمينار يوم حسين(ع) در بمبئي برگزار شد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^