فارسی
شنبه 09 تير 1403 - السبت 21 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 آبان 1389 ساعت 09:39 صبح

کمبود شدید مسجد در پایتخت روسیه

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مهر، نیاز مبرم مسلمانان مسکو پایتخت روسیه به مساجد جدید به‌ویژه هنگام اقامه نماز ظهر جمعه به قدری است که حتی در روزهای بارانی سجاده خود را خارج از مسجد در ادامه صفوف نمازگزاران پهن کرده تا فرضیه نماز را ادا کنند. یافتن فضایی برای اقامه نماز در مساجد مسکو در روزهای جمعه یکی از معضلات مسلمانان این شهر محسوب می‌شود، شهری که دارای بیشترین درصد جمعیت مسلمان است اما تنها چهار مسجد دارد.
درخواست مسلمانان برای اختصاص فضای بیشتر به عنوان مسجد در این شهر مورد مخالفت قرار گرفته و مناقشاتی را ایجاد کرده است. عبدیل آشیم ابراهیموف مسلمان 30 ساله که اغلب در مسجد سوبورنایا، بزرگترین مسجد روسیه حضور می‌یابد گفت: وقتی زود به مسجد می‌رسم می‌توانم در داخل مسجد مستقر شوم در غیر این صورت باید خارج از مسجد در ادامه صوف نمازگزاران داخل مسجد به نماز بایستم.
هر روز جمعه هزاران نفر از مومنان برای اقامه نماز جمعه گردهم جمع می‌شوند اما این ساختمان سبز که روی آن هلال طلایی رنگی قرار گرفته تنها ظرفیت 800 نفر را دارد و زمانی که ظرفیت تکمیل شد مومنان صفوف نماز را در دفاتر اجرایی مسجد ادامه داده، سپس محوطه داخلی حیاط و سرانجام به پیاده رو مسجد می‌رسد.
آشور آشوروف مسلمانی که در دهه 60 زندگی خود به سر می‌برد گفت: نمازهای جمعه بسیار مهم هستند به همین دلیل ما درآن چه هنگام برف یا باران به جماعت اقامه می‌کنیم. روایت های مختلفی از تعداد مسلمانان مسکو وجود دارند. کل جمعیت این شهر 5/10 میلیون نفر است. مقامات روسیه این تعداد را حدود 2/1 میلیون نفر برآورد کرده اما سازمانهای اسلامی در روسیه آن را نزدیک به 2 میلیون نفر می‌دانند.
ایلدار خضرات عالیات دینوف امام جماعت مسجد سوبورنیا اظهار داشت: مسکو با داشتن چهار مسجد دچار کمبود شدید مسجد است و این چهار مسجد به هیچ وجه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مسلمانانی باشد که برای اقامه نماز گرد هم جمع می‌شوند.
از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 صدها هزار نفر از مهاجرات از جمهوری های شوروی سابق در آسیای مرکزی عمدتاً به سمت مسکو مهاجرت کردند و اکنون این شهر دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان است.
عالیات دینوف گفت: ما همواره برای ساخت مسجد در بخشهای مختلفی مسکو درخواست کرده‌ایم. این درحالی است که تلاش برای پاسخ به این نیازها به واسطه مخالفتهای ساکنان محلی که در افزایش ناسیونالیسم روسی از زمان سقوط شوروی نقش داشتند ناکام مانده است. براساس اظهارات امام جماعت مسجد مسکو، پروژه افزودن یک ساختمان دوم به این مسجد نیز به واسطه فقدان یک امضا از سوی یک دفتر اداری متوقف شده و هنوز به سرانجام نرسیده است.
همچنین ساکنان جنوب شرقی مسکو نیز به‌شدت با ساخت مسجد بزرگی که قرار بود ظرفیت 5 هزار نفری داشته باشند مخالفت کرده‌اند. مقامات مسکو پیشتر وعده کرده بودند که زمین یک پارک را برای ساخت مسجد در اختیار مسلمانان قرار می‌دهند. این درحالی است که ساکنان محلی درخواستهایی را به مقامات مسئول علیه ساخت مسجد در پارک و فضای سبز ارائه دادند. اخیراً نیز فعالان ضد مسجد اقدام به کاشت چندین درخت در این پارک کرده تا به هر نحوی مانع ساخت مسجد شوند.


منبع : شیعه انلاین
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گزارش تصویری از مراسم دعای عرفه 1403
سومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
دومین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
پیام تسلیت استاد انصاریان
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ترجمهٔ متون مقدس؛ ...
حضور انتشارات دارالعرفان و تازه‌های نشر در سی و ...
گزارش خبری اولین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق و ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

دومين همايش بين‌المللی «آشنايی با پيامبر(ص)» در ...
ادامه روند شیعه کشی در یمن
ممنوعیت ورود علمای شیعه به کویت
شبکه اسپانیایی‌زبان تلویزیون افتتاح می‌شود.
با وجود اعمال محدودیت‌های آل خلیفه اقامه نماز ...
شرکت خوانندگان معلوم الحال در شستشوی امسال خانه ...
دومین نامزد محجبه وارد رقابت‌های انتخاباتی ...
سخنرانی های استاد انصاریان در ماه رجب و شعبان
استاد انصاریان: ردپای کامل تقوا در عبادت و اخلاق/ ...
گزارش تصویری سخنرانی استاد انصاریان در ورزشگاه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^