فارسی
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 20 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قرآن و آثار تقوا

آنان که علاقه دارند خود را تا آنجا که قدرت دارند و مى توانند از دچار شدن به فتنه و فساد و گناه و معصیت و خلاصه گرفتار شدن به عذاب قیامت حفظ کنند و در این زمینه ها تقوا به خرج دهند هدایت قرآن نسبت به آنان موثر است .( ذلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ )(1) . این است کتابى که در ( حقانیت ) آن هیچ تردیدى نیست ، ( و ) مایه ى هدایت تقوا پیشگان است .آنان که مى خواهند برّ و نیکى از افق وجودشان طلوع کند و به هر خیر و خوبى آراسته شوند همه ى برّ و خیر و خوبى و نیکى در تقواست .( وَلَکِنَّ الْبِرِّ مَنِ اتَّقَى )(2) . بلکه نیکى آن است که کسى تقوا پیشه کند .آنان که مى خواهند فرداى قیامت علم بى جهل ، عزت بى ذلّت ، ثروت بى فقر ، حیات بى مرگ به دست آورند(3) راهى جز پیشه کردن تقوا و پرهیز از همه ى معاصى و روى آوردن به همه ى واجباتى که به آنان تعلّق مى گیرد ندارند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بقره ( 2 ) : 2 .
2 ـ بقره ( 2 ) : 189 .
3 ـ المفردات راغب .
( . . . وَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ )(1) . و از خدا بترسید ، باشد که رستگار گردید .آنان که مشتاق معیت با حق هستند و علاقه دارند همیشه و در همه جا با خدا باشند و از انس با او لذت ببرند و از سرمایه ى همراهى با او و همراهى او با خود بهره مند شوند باید تقوا پیشه کنند .( . . . وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ )(2) . و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقوا پیشگان است .آنان که از سختى عقاب و جریمه ى خدا بیم دارند و نمى خواهند چشم به هم زدنى دچار عذاب قیامت شوند ، چاره اى جز تقوا ورزیدن ندارند .( . . . وَاتَّقُوْا اللّهَ وَاعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ )(3) . و از خدا بترسید و بدانید که خدا سخت کیفر است .آنان که دوست دارند براى آخرت خود بهترین زاد و توشه را تهیه کنند و کنار آن زاد و توشه تا ابد با آسودگى خاطر بهره مند گردند و از هر شر و رنج و مشکلى در امان باشند باید به تهیه ى تقوا برخیزند که به فرموده ى قرآن ، تقوا بهترین زاد و توشه براى انسان است .( . . . وَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى . . . )(4) . و براى خود توشه برگیرید که در حقیقت ، بهترین توشه ، پرهیزگارى است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بقره ( 2 ) : 189 .
2 ـ بقره ( 2 ) : 194 .
3 ـ بقره ( 2 ) : 196 .
4 ـ بقره ( 2 ) : 197 .
آنان که مى خواهند در همه ى شوون حیات و براى همیشه مورد محبت خدا قرار گیرند و در عرصه ى محبوبیت حضرت دوست راه یابند ، تنها کارى که این محبوبیت را تحقق مى دهد ، تقوا است .( . . . فَاِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ )(1) . بى تردید خداوند ، پرهیزگاران را دوست دارد .آنان که علاقه دارند از کید و مکر دشمنان در امان بمانند و دوست دارند هیچ کیدى از سوى دشمن به آنان زیان نزند باید در حصار تقوا منزل گزینند و در پناه تقوا بیارامند .کسانى که مى خواهند زحماتشان و کار و کوششان چه در مرحله ى عبادت و چه در زمینه ى خدمت به خلق خدا و چه در اعمال خیر مورد قبول حضرت حق قرار گیرد و به این خاطر به بهشت ابد راه یابند واجب است تقوا پیشه کنند ، یعنى درب همه ى گناهان را به روى خود ببندند ; زیرا باطن گناه آتش است و این آتش خوبى ها را مى سوزاند و نمى گذارد باقى بماند تا به نقطه ى قبول حق برسد !( . . . اِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ )(2) . خدا فقط از تقوا پیشگان مى پذیرد .کسانى که عاشق رحمت خدایند و اشتیاق رسیدن به آن را دارند و مى خواهند هم چون ماهى در دریا غرق رحمت دوست شوند باید از راه تقوا خود را به آن حقیقت الهیه برسانند و با بال تقوا به آن آسمان بى نهایت پرواز کنند .( . . . وَاتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ )(3) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ آل عمران ( 3 ) : 76 .
2 ـ مائده ( 5 ) : 27 .
3 ـ انعام ( 6 ) : 155 .
و پرهیزگارى نمایید ، باشد که مورد رحمت قرار گیرید .جامعه و ملّتى که دنبال برف و باران به موقع و از پى ارزاق فراوان هستند و علاقه دارند از هر درى برکات الهى به آنان ببارد و همه ى مشکلاتشان از برکت آن برکات حل شود باید به ایمان و تقوا روى آرند و در این دو زمینه قدم ثابت داشته باشند .( وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَات مِنَ السَّماءِ وَالْاَرْضِ . . . )(1) . و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى گشودیم .آنان که مى خواهند قدرت تشخیص حق را از باطل در همه ى امور پیدا کنند و زشتى هایشان محو شود و مورد آمرزش حضرت حق قرار گیرند و ازفضل و احسان عظیم پروردگار بهره مند شوند واجب است در همه ى امور زندگى خویش تقوا را رعایت نمایند .( یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِن تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَل لَکُمْ فُرْقَاناً وَیُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ )(2) . اى کسانى که ایمان آورده اید ، اگر از خدا پروا دارید ، براى شما ] نیروى  [تشخیص ] حق از باطل [ قرار مى دهد ; و گناهانتان را از شما مى زداید ; و شما را مى آمرزد ; و خدا داراى بخشش بزرگ است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ اعراف ( 7 ) : 96 .
2 ـ انفال ( 8 ) : 29 .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

کلیات مفاتیح الجنان با ترجمه استاد حسین انصاریان ...
برگزاری مراسم اربعین در باکو با شعار "کشته ...
خانه از نظر اسلام
نور قرآن
متن مقاله حضرت استاد حسین انصاریان در کنگره مکتب ...
شیطان
صفات حق در ادعيه
توبه، انقلاب درونى
خداوند يگانه‏
مصیبت جانکاه

بیشترین بازدید این مجموعه

صلاح و فساد اصفهان (حسینیه جواد الائمه (ع)) ...
توبه، انقلاب درونى
شیطان
صفات حق در ادعيه
کلیات مفاتیح الجنان با ترجمه استاد حسین انصاریان ...
خانه از نظر اسلام
متن مقاله حضرت استاد حسین انصاریان در کنگره مکتب ...
برنامه سخنرانی های استاد حسین انصاریان/ پنجم ماه ...
خداوند يگانه‏
برگزاری مراسم اربعین در باکو با شعار "کشته ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^