فارسی
پنجشنبه 04 مرداد 1403 - الخميس 17 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

اهميت مسواك در روايات

اسلام براى مسواك و به تعبير گسترده تر براى بهداشت دهان و دندان قواعد محكم و متينى دارد كه اطلاع از آن دستورهاى آسمانى و حكيمانه براى هر مرد و زن مسلمانى لازم است .اولاً مسواك زدن از پيامبران الهى شروع شده و ثانيا دستور اكيد فرهنگ خداست .
قالَ الصَّادِقُ عليه السلام : اَلسِّواكُ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلينَ؛ امام صادق عليه السلام فرمود : مسواك از آداب انبيا است .
وَقالَ أبُو عبداللّه عليه السلام : مِنْ أَخْلاقِ الْأَنْبِياءِ السِّواكُ؛ و نيز امام صادق عليه السلام فرمود : مسواك از اخلاق پيامبران خداست .
وَقالَ الصَّادِقُ عليه السلام : أرْبَعٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلينَ :التَّعَطُّرُ وَالسِّواكُ وَالنِّساءُ وَالْحَناءُ؛ و نيز حضرت صادق عليه السلام فرمود : چهار چيز از روش فرستادگان خداست : بوى خوش ، مسواك ، ازدواج ، خضاب با حنا .
قالَ أبُو عبداللّه : نَزَلَ جِبْرَئيلُ عَلى رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله بِالسِّواكِ وَالْخِلالِ وَالحَجامَةِ؛ امام صادق عليه السلام فرمود : جبرئيل با سه چيز بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرود آمد :
مسواك ، خلال دندان ها و خون گرفتن .
عَنْ أَبى عبداللّه عليه السلام قالَ : قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : اَوْصانى جَبْرَئيلُ بِالسِّواكِ حَتَّى خِفْتُ على أَسْنانى ؛ امام صادق عليه السلام فرمود : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : جبرئيل آن چنان مرا به مسواك سفارش كرد ، در حدى كه من بر دندان هايم ترسيدم «كه عجب عضو مهم و حساسى است» . عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام قالَ : قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : مازالَ جِبْرَئيلُ يُوصينى بِالسِّواكِ حَتّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيَجْعَلُهُ فَريضَةٌ؛ امام صادق عليه السلام نقل مى كند ، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود به طور دائم جبرئيل مرا به مسواك سفارش كرد ، تا جايى كه گمان كردم از امور واجب خواهد شد . عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قالَ : قالَ النَبِىُّ صلى الله عليه و آله :مازالَ جِبْرَئيلُ يُوصينى بِالسِّواكِ حَتّى خِفْتُ أَنْ أُحْفِىَ أَوْ أُدْرِدَ؛ امام باقر عليه السلام مى فرمايد : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : جبرئيل دائما مرا به مسواك سفارش مى كرد ، تا جايى كه ترسيدم دندان هايم بدون مسواك ساييده شود يا از بين برود .رسول عزيز اسلام صلى الله عليه و آله مسئله مسواك را در اين روايات با ذكر نام مبارك جبرئيل يك امر الهى و متكى به وحى دانسته و روشن مى كند كه مسئله مسواك دندان و بهداشت دهان يك امر الهى است و البته پيروى از اين امر موجب خشنودى صاحب امر است ، به همين خاطر در ابتداى روايت امام صادق عليه السلام از كلام رهبر اسلام آورده : مسواك ، باعث جلب خشنودى خداست . قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : فِى السِّواكِ ثَمانِيَةُ خِصالٍ : يَطيبُ الْفَمَ ، وَيَشُدُّ اللّثَّةَ ، وَيَجْلُو الْبَصَرَ ، وَيَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ ، وَيَفْرَحُ الْمَلائِكَةَ ، وَيُرْضِى الرَّبَّ ، وَيَزيدُ الْحَسَناتِ ، وَيَصِحُّ الْمِعْدَةَ ؛ پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : در مسواك هشت خصلت است : دهان را پاكيزه مى كند ، لثه را محكم مى نمايد ، به چشمان جلا و روشنايى مى دهد ، بلغم را از بين مى برد و فرشتگان را شاد و خداوند را خشنود مى سازد ، به حسنات مى افزايد و بهداشت معده است .
اما كلمه « طيب » از نظر مفهوم وسيع تر از لغت طاهر است ، در حقيقت پيامبر صلى الله عليه و آله مى خواهند بفرمايند : مسواك نفعش شامل پاكى دندان ، قسمت هاى جوار دندان ، پاكيزگى دهان و زيبايى ميناى دندان و زيبايى چهره انسان است .استحكام لثه با مسواك زدن به علت برطرف شدن آلودگى هايى است كه در شيار بين دندان ها و لثه ها وجود دارد و همين آلودگى هاست كه با مسواك برطرف مى شود و لبه لثه را كه مرتب در آلودگى ها غرق بوده از بين برده و لثه محكم و نو مى روياند . اما جلاى چشم : شما وقتى عينك غبار نشسته خود را خوب پاك مى كنيد يا سربازى كه تفنگ خود را خوب تميز مى كند ، مى گويند : جلا يافت و آنچه در طب وارد است ، همين كلمه جلاست . اگر در حوالى چشم ها هر عامل عفونى و آلودگى برطرف شود ، جلا و جلوه خاصى مى يابد و بر عكس اگر دچار همسايه بد شود رو به كدورت مى رود ، تا آنجا كه ممكن است يك دندان چركين يا يك سينوس عفونت يافته ، چشم را تار و حتى به طرف كورى بكشاند و چه بسا وجود يك كانون عفونى در دهان و دندان بر كليه يا كبد اثر گذاشته و غيرمستقيم جلا و روشنايى چشم را كم نمايد . نبىّ اكرم در هر مطلبى حتى در مورد جلاى چشم به ذكر خواص مسواك زدن و اثر آن بر اعضاى مجاور پرداخته اند ، گويا اصطلاحات طبى است كه از دهان حضرت خارج مى شود . مثلاً براى دهان كلمه « طيب » انتخاب مى فرمايد و براى لثه كلمه « شدت » و براى چشم كلمه « جلا » و پس از اين كه انگشت بر دگمه احساسات و عواطف پيروان خود مى گذارند و مى گويند : اى مسلمان ! تو اگر دهانت را طيب و لثه ات را شديد و چشمت را جلا دادى و برادرت و افراد ديگر خانواده ات و همه اين كار را كردند ، به سلامتى اجتماع مسلمانان افزوده شده و پيشبرد اجتماع مسلمانان به طرف يك بهداشت صحيح و اصولى نه تنها فرشتگان را شاد مى سازد ، بلكه آن كه خالق فرشتگان و دهان و لثه و چشم است ، راضى مى گردد .با توجه به اين كه هركس خدا از او راضى است ، بهداشت روحى و روانى بسيار جالبى هم دارد ، علاوه بر اين كه از اين راه بر حسنات خود افزوده و مأجور و مثاب است معده خود را صحت بخشيده است .  نمى دانم به اين معجزه حضرت توجه فرموديد كه چرا جلاى چشم و طيب بودن دهان را اوّل آورده و بعد به خشنودى و رضاى فرشتگان و خدا پرداخته و در آخر بهداشت معده را بيان كرده است ؟
مگر نيست كه در اسلام هميشه و همه جا ترتيب رعايت شده و مطالب بر حسب اهميت ، مى آيند . اما در اينجا چه شد كه بهداشت دهان و دندان آغاز سخن است و در ميان خشنودى خدا و فرشتگان و در پايان از صحت معده صحبت مى شود !! اگر بهداشت روانى شما درست نباشد ، «يعنى مجرى دستورهاى روحى و عبادى و معنوى حضرت حق نباشيد» مسواك ، دندان ها را پاك و دهان را خوشبو و لثه را محكم مى سازد ، اما با روان نادرست و روحيه مضطرب ، ناحيه هيپوتالاموس و ساير غدد و اعضا اجازه نمى دهند كه گوارش درست باشد ، از اين رو مسواك و خشنودى خدا با هم عامل سلامتى معده اند . آرى ، به فرموده قرآن مجيد :  إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ . يقيناً خدا كسانى را كه بسيار توبه مى كنند ، و كسانى كه خود را [ با پذيرش انواع پاكى ها از همه آلودگى ها ] پاكيزه مى كنند . دوست دارد .

 


منبع : بركرفته از كتاب عرفان اسلامي استاد حسين انصاريان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

الگوگيرى از پويندگان پاك
چهره اى پیروز و جاویدان
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
حسابگرى دنيا
عبادت، علت رشد و كمال‏
ناله نفس
نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
چهره اى پیروز و جاویدان
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
الگوگيرى از پويندگان پاك
معناى «الرحمن»
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
محرم يا ربيع کدام اول سال است؟
حسابگرى دنيا
مقام وحدت در كلام طبسى‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^