فارسی
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 20 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

وای بر حال ظالمانی که حسین (ع) را آزار دادند

وای بر حال ظالمانی که حسین (ع) را آزار دادند

توضيحات: قال الله العظيم : فانتقمنا من الذين اجرموا و كان حقّاً علينا نصر المؤمنين(قرآن كريم / سوره روم /آيه 47)

 "ما از مجرمان انتقام گرفتيم و ياري مؤمنان بر ما حق و حتم است".

در قرآن كريم ، آيات زيادي وجود دارد كه از هلاكت و نابودي مشركان و ملحدان و ظالمان حكايت مي كند و در امت هاي گذشته و ملّت هاي معاصر پيامبران ، اين پديده به عنوان يك سنت قطعي الهي ، يادآوري شده است. مگر قوم نوح، ابراهيم ، عاد ، ثمود ، صالح ، يونس ، موسى، عيسى و ديگر انبيا(ع) چه گناهي مرتكب شده بودند كه خداوند اينگونه آنان را به دست هلاكت و انتقام و نابودي سپرد؟ بعضي را غرق مي كند و بر بعضي از آنان صاعقة آسماني فرو مي فرستد ؛ بر جمعي انواع بلاها و دردها و شكنجه ها را نازل مي فرمايد و براي برخي ، انتقام گيرندگان مخصوص مي گماردو ... آيا اينان چه كرده بودند؟

از مجموع  آياتي كه در ان زمينه وجود دارد به دست مي آيد كه آنان پس از اتمام حجت و آمدن پيامبران و دعوت حق ، زيربار حق نرفتند و آيات خدا را منكر شدند و در مقابل حق موضع گرفتند و پيامبران را كشتند ؛ پس خداوند آنان را به سزاي اعمالشان در دنيا و آخرت رساند و به آنان وعدة عذاب در هر دو نشأه را گوشزد فرمود كه در اين زمينه آيات فراواني موجود است.

گرچه امت پيامبر اسلام ، امتي است كه مورد لطف و عنايت خاص خداوند قرار دارد، چنانكه قرآن مي فرمايد: "و ما كان الله ليعذّبهم و انت فيهم و ما كان الله معذّبهم و هم يستغفرون". (1) 

و خداوند امت تو را تا زماني كه تو (پيامبر رحمت) در ميان آنان هستي ، عذاب نمي كند و نيز مادامي كه از نافرماني خدا پشيمان شوند و به درگاه او توبه و استغفار كنند باز آنها را عذاب نكند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انفال /33
 

شايد قيد و" انت فيهم" به اين معني باشد كه امت اسلامي تا زماني كه رسول خدا (ص) در ميان آنان است يا چنانچه توبه و استغفار كنند ، از آن عذاب هاي آسماني ، به شكل كلي و دسته جمعي معاف شده اند .(1)

و اين بدين معني نيست كه منكران آيات حق و كساني كه در مقابل خدا و پيامبر و اهل بيت (ع) ـ كه خداوند به اطاعت از آنان و دوستي ايشان فرمان داده است ـ عناد ورزيدند و كفر و الحاد به خرج دادند ، از عذاب الهي در امان هستند ـ بلكه بنا بر وعدة حق ، در دنيا ذليل و خوار و نابود خواهند شد و در آخرت نز مورد مؤاخذه واقع مي شوند و در دوزخ و عذاب الهي ، جاودان خواهند بود.

همانگونه كه انكار حق و كفر به آيات خدا جرم امت هاي گذشته بود و به دليل همين جرم به هلاكت رسيدند ، در امت پيامبر(ص) نيز، به ويژه بعد از رحلت آن بزرگوار ، گروهي از امت ايشان چنين جرمي را مرتكب شدند . آيا اهل بيت پيامبر و ائمه اطهار(ع) براساس  روايات متواتر و قطعي "آيات حق" نبودند؟ آيا نافرماني پيامبر و اولو الامر كه خدا و رسول خدا به پيروي از آنان امر كرده اند ، در حدّ الحاد و كفر به آيات نيست؟ مگر كشتن ائمه و عترت پيامبر(ص) و جنگ با آنان كفر و الحاد محسوب نمي شود؟

همانگونه كه در امت حضرت نوح (ع) جمعي كه با ايشان بودند و بر كشتي نجات حضرت سوار شدند ، نجات يافتند و آنان كه در مقابل او كفر ورزيدند و سوار كشتي نشدند  به هلاكت رسيدند ن در امت محمد (ص) نيز اهل بيت پيغمبر كشتي نجات امت بودند (2) كه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تفسير الميزان / ج 9/ ص 71
يكي از احاديث متواتر در ميان شيعه و سني ، حديث "سفينه" است كه پيامبر گرامي فرمود: "مثل اهل بيتي كسفينه نوح من ركبها نجى و من تخلف  عنها هلك" .راوي حديث حضرت ابوذر غفاري ، صحابي بزرگ پيامبر گرامي است و اين حديث در كتاب هاي معتبر اهل سنت آمده است كه به بعضي از آنها اشاره مي شود: 1) ابن قتيبه دينوري و عيون الاخبار/ج 1 ص211  ؛ 2) حافظ طبراني /المعجم الكبير/ص130 ؛ 3 ) ابن كثير دمشقي /تفسير القرآن /ج9/ ص115 ؛ 4 ) سيوطي /تاريخ الخلفاء /ص 573  و خصائص الكبرى / ج2 /ص266 ؛ 5) علامه هيثمي /الصوائق /ص 184 به نقل از مستدرك حاكم ؛ 6) هندي /كنزل العمال/ج 3/ص84 . براي تفصيل بيشتر به كتاب احقاق الحق تستري / ج9/ ص 278 ـ270 و ج 18 /ص 316 ـ 311 مراجعه شود.
 

گروهي بدان پناه بردند و نجات يافتند و گروهي كه تخلف كردند به هلاكت رسيدند .مگر حضرت امام حسين(ع) سبط پيامبر و امام معصوم و منصوص ، كشتي نجات نبودند؟ آنان با

اين وسيلة نجات و هدايت چه كردند؟ پس همانگونه كه قوم نوح غير از سواران بر كشتي ، همگي غرق شدند و به هلاكت رسيدند، مجرمان اين امت نيز چنين خواهند شد.

مگر فرعون و اطرافيانش مردم را به عبادت غير خدا و خودشان دعوت نمي كردند؟ و اين كفر و الحاد سبب غرق آنان نشد؟ و مگر در اين امت به اعتراف اكثر مورخان بزرگ اسلام ، يزيد همان دعوي فرعون را نكرد؟ مگر او به "مسلم بن عقبه" نگفت كه مردم مدينه را قتل عام كند تا به بندگي خود براي يزيد ،بيعت كنند ؟! (1)

كشتار بهترين وارثان آدم در كربلا كه به فرمان يزيد و ابن زياد و بدست عمر بن سعد و جنايتكاران كوفه و شام انجام شد كمتر از جنايت وانكار آيات خدا از سوي فرعون و نمرود و ديگر سركشان امت هاي گذشته نبود و همانگونه كه خداوند از آنان انتقام گرفت ، از مجرمان اين امت نيز انتقام مي گيرد.

ما از جنايتكاران انتقام مي گيريم

 مگر خداوند در قرآن نمي فرمايد كه : "فانتقمنا من الذين أجرموا و كان حقّاً علينا نصر المؤمنين  (2) ؛ ما از جنايتكاران انتقام گرفتيم و ياري مؤمنان برما حتم و حق است".

و مگر اين فرمودة صريح خداوند نيست كه :" انّا مِنَ المجرمين منتقمون" (3) ؛ ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت.

مگر خداوند به ظالمان و ستم پيشگان و جنايتكاران هشدار نمي دهد كه : "ولاتحسبّنَّ الله غافلاً عمّا يعمل الظالمون (4) ؛ و گمان مبر كه خداوند از جنايات و كارهاي ستمگران غافل است".

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مروج الذهب مسعودي /ج 3/ص78
روم /47
سجده /22
ابراهيم /42
 

آيا امام سجاد (ع) و زينب كبرى(ع) ، مفسران حماسة بزرگ عاشورا ، اين آيات را براي جانيان و ستمكاران كوفه و شام مكرر تلاوت نفرمودند و به آنان هشدار ندادند؟ و مگر خداوند اخطار نمي فرمايد كه : "و سيعلم الذين ظلموا ايَّ منقلب ينقلبون (1) ؛ و به زودي ستمگران خواهند دانست كه چگونه زير و رو خواهند شد".

و مگر اين سنت و مقتضاي عدل الهي نيست كه به ظالمان امان ندهد و آنان را به سزاي اعمالشان برساند؟ براساس اين آيات صريح و وعده هاي تخلف ناپذير حق است كه مي گوييم : غاضبان حق اهل بيت پيامبر (ص) ، قاتلان مردان نمونة اسلام ، منكران آيات حق و ملحدان تبهكار بايد به دست انتقام سپرده شوند.

و به فرمودة قرآن كريم :" لهم خزيّ في الدنيا و لهم في الاخره عذاب عظيم (2)؛ براي آنان در دنيا ذلت و خواري و در آخرت عذابي بزرگ مهيا است".

و چه جنايتي بزرگتر از جنايت كربلا و كدام حادثه تكان دهنده تر از واقعة عاشورا و كشتن چه حقي بزرگتر از آنكه در كربلا واقع شده است ؟ و طبيعي است كه خداوند غافل نيست و در زمان مناسب گلوي ظالم را در چنگال انتقام خود خواهد فشرد.

وعدة حق تحقق مي يابد و روايات فراوان مبني بر اينكه عاملان حادثة كربلا به چه سرنوشت شومي مبتلا شدند نيز حاكي از همين معناست.(3)

و قيام پرشكوه و خونين مختار براساس روايات متعدد و اخبار مستفيضه ،چيزي جز تحقق

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انعام /124
مائده /41
بحارالانوار /ج45 /ص323 ـ 300 ؛ ج 46 / ص232 ـ 295 ؛ مقتل خوارزمي /ج 2/ ص 103 ؛ متاقب ابن مغازلي /ج5 /ص 459 و تاريخ دمشق ابن عساكر شرح حال امام حسين(ع)/ص 274 ، 345 ـ 344  و ص 298 ، 398 ـ397 .شايان ذكر است كه اين كتاب اخيراً به سبك زيبايي در ك جلد با عنوان شرح حال امام حسين (ع) با تحقيق محقق عاليقدر علامه محمدباقرمحمودي در بيروت چاپ شده است ز تاريخ دمشق ، تاليف ابن عساكر از منابع مهم تاريخي اسلام است و مؤلف آن متوفاي سال 571 هـ.ق است .
 

 

وعدة خدا در زمينة هلاكت مجرمان نبود: "و كان امرالله مفعولاً (1) ؛ و وعدة حق تخلف ناپذيراست".

وبنا برهمين اصل اساسي است كه اميرمؤمنان و پيشوايان دين(ع)، قيام مختار و انتقام او از قاتلان واقعة عاشورا را بشارت دداه و آن را تأييد كرده اند.

ومختار خود ، براساس همين روايات و اخبار رسيده ، براين حقيقت واقف بود كه خداوند افتخار اجراي اين امر مهم و انتقام از قاتلان حسين(ع) را نصيب او خواهد كرد و وي با اين عمل خداپسندانة خود جايگاه عظيمي نزد خدا و ائمه هدى(ع) بدست آورد كه طبق واياتي كه موجود است اين امر مسلّم شده است.

زهري سخن معروفي در اين باره دارد ؛ وي مي گويد :" لم يبق من قتله الحسين (ع)احدٌ الاذ عوقب في الدنيا اما بالقتل او العمى او سواد الوجه او زوال المُلك في مده يسيره(2) ؛ از قاتلان حسين(ع) كسي در اين دنيا باقي نماند مگر آنكه يا كشته شد يا كورشد يا رويش سياه شد يا حكومتش در مدت كوتاهي نابود شد".

روايات زيادي در اين زمينه رسيده است (3) و به عنوان مثال : ابن عساكر از علماي بزرگ اهل سنت از ابن عباس روايت مي كند : "اوحى الله تعالى الى محمد (ص) اني قد قتلت بيحيى بن زكريا سبعين الفاً ، و انا قاتل بابن بنتك سبعين الفاً و سبعين الفاً (4) ؛ خداوند به پيامبر گرامي خود ، محمد (ص) چنين وحي كرد : من در مقابل كشته شدن يحيى بن زكريا ،هفتاد هزار نفر (از بني اسرائيل ) را هلاك كردم و به زاي قتل فرزند دختر تو ، هفتاد هزار و هفتاد هزار نفر را نابود خواهم كرد".

شيخ مفيد (ره)در كتاب امالي روايات جالبي پيرامون عذاب اخروي قاتلان امام حسين نقل فرموده است كه قسمتي از آن را نقل مي كنيم : 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نساء/ 47 ؛ انفال /42 و 44  ؛ اسراء /5
جواهرالمطالب / ص92 به نقل از حياه الامام الحسين  ؛ قرشي ص 457 .
ر. ك : بحار الانوار /ج45 ص 300 به بعد
تاريخ دمشق /ابن عساكر /ج  شرح حال امام حسين(ع) /ص 241 ، ح 286 .
 

ابان بن عثمان از امام صادق (ع) روايت كرده  كه حضرت فرمود: .... در روز محشر ، فاطمه زهرا(س) پيراهن خون آلود حسين(ع) را در دست مي گيرد و مي گويد: اي پرودگار من ! اين پيراهن فرزند من است و تو داني كه با او چه كردند .

از سوي خداوند عزوجل ندا آيد كه : اي فاطمه ! من خشنودي تو را خواهانم و ايشان عرض مي كند: اي خداي من ! از قاتل حسين انتقام بگير! و خداوند پاره اي از آتش فرمان دهد تا از دوزخ بيرون آمده و تمام كشندگان حسين بن علي (ع) را مانند پرنده اي كه دانه را از روي زمين برمي چيند بربايد. سپس همه را به سوي دوزخ مي برد و آنان در آتش به انواع عذاب ها معذب مي شوند.

آنگاه فاطمه (ع) بر مركب خود سوار مي شود و فرشتگان ، حضرت را بدرقه مي كنند و فرزندان آن حضرت پيشاپيش او و دوستان فرزندان فاطمه از طرف راست وچپ وي حركت مي كنند و با اين حال داخل بهشت مي شوند.

آري ! قاتلان سيد الشهداء (ع) در دنيا و آخرت مستحق كيفرند و اين چنين عذاب مي شوند.(1) 

 

1.امالي شيخ مفيد / ج جديد /ص 143 ، مجلس پانزدهم ، ح 6

 

 

 

 

پديدآورنده: سيد ابوفاضل رضوي اردكاني


منبع : برگرفته از كتاب قيام مختار
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عزاداری حضرت آدم (علیه‌السلام) برای امام حسین(ع)
محافل عزاداری در روز رستاخيز
پاسخ مثبت به پيامبر
فرهنگ عاشورا(19)
قرض الحسنه يا وام نيكو
حكومت يزيد و عدم بیعت امام
مبانی و منابع عاشورا پژوهى
محاصره اش کرده بودند
دیدگاه محدث قمى در مورد تاریخ عاشورا
کارون عترت، زير سايه قران

بیشترین بازدید این مجموعه

علماء و توسل به امام حسین (علیه‏‌السلام)
عزاداری حضرت آدم (علیه‌السلام) برای امام حسین(ع)
پاسخ مثبت به پيامبر
محافل عزاداری در روز رستاخيز

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^