فارسی
شنبه 16 تير 1403 - السبت 28 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مفهوم «ضريع»


«ضريع» در اصطلاح قرآن كريم به گياهى گفته مى شود كه شتر نيز، با آن قدرت دندان و آرواره اش، نمى تواند آن را بخورد. درحالى كه قرآن مى فرمايد اهل جهنم بايد علفى را كه خودشان در دنيا كاشتند و در آخرت درو كرده اند بخورند. در خوردن يا نخوردن آن نيز مختار نيستند و چنين نيست كه بتوانند دهانشان را ببندند و بگويند ما ميل نداريم و نمى خوريم! زيرا ماموران دوزخ به زور آن را در دهانشان مى گذارند و مى گويند بايد بخورى!

مساله ديگر درباره اين گياه اين است كه رافع گرسنگى آدمى نيست.

قرآن مى گويد:

«لا يسمن و لا يغنى من جوع».

نه فربه مى كند و نه از گرسنگى بى نياز مى نمايد.

آرى، اين گياه را شب و روز به خورد اهل دوزخ مى دهند، درحالى كه نه چاق و نيرومندشان مى كند و نه از گرسنگى نجاتشان مى بخشد. تنها شكمشان از اين علف «ضريع» و «نكد» پر مى شود، اما نه چاق مى شوند و نه سير. اين غذاى كسانى است كه زمين زندگى شان را در دنيا خبيث و شوره زار قرار دادند. اما آبى كه در دوزخ خواهند نوشيد.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امان بودن زکریا بن آدم برای اهل قم
عاشقان بندگى و آمرزش گناهان
تقوا در سايه اتصال معنوى به ماه رمضان‏
آثار و راه‌های کسب معرفت
تهران مسجد رسول اکرم دههٔ اوّل جمادی‌الاوّل 1395 ...
نقش باور در عمل
ذاتی‌بودن زیبایی‌ها و زشتی‌های اخلاقی
گلپایگان/ مسجد آقا‌مسیح/ دههٔ دوم ربیع‌الثانی/ ...
قم حرم حضرت معصومه(س) دههٔ دوم رجب 1396 سخنرانی هفتم
پناه بردن به خدا براى حفظ پاكى‏ها

بیشترین بازدید این مجموعه

عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
مقام يقين و باور
منافع تقوا
نظر اسلام در خواب ديدن‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
بازگشت به سوى خداوند
تاثير اخلاق پدر و مادر در تربيت فرزندان‏
امان بودن زکریا بن آدم برای اهل قم
خداوند، تنها مأمن و پناه انسان
ویژگی‌های جانشین پیامبر(ص)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^