فارسی
جمعه 21 دى 1403 - الجمعة 9 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پناه بردن پيامبر صلى الله عليه وآله از شرّ نفاثات

 

 »مجمع البيان « طبرسى در قرن نهم - ششصد سال قبل - نوشته شده است . من نمى دانم مبناى تفسيرش چيست ؟ »مجمع البيان « از تفاسير محورى ما است ؛ يعنى در روزگار خودش مانند »الميزان « بوده است ، چون تا زمان علامه طباطبايى ، »مجمع البيان « حرف اول را مى زد . »الميزان « كه نوشته شد ، حرف اول را زد . اين قدر اين تفسير قوى است كه اوقاف مصر در چهل سال قبل ، كشورى كه حاضر نيست يك خط از حرف هاى شيعه را روى كاغذ سيگار چاپ كند ، تمام اين ده جلد تفسير را به خرج خودش ، با مقدمه مرحوم شيخ شلتوت(322) چاپ كرد .

 اين تفسير وقتى در مصر چاپ شد ، اهل تسنن ، علما و دانشمندان آنها تازه فهميدند كه شيعه چه مى گويد و فرهنگ شيعه چقدر مغز دارد . ترجمه و تفسير مرحوم طبرسى را ببينيد :

 » بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ × قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ × مِن شَرِّ مَا خَلَقَ × وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ × وَ مِن شَرِّ النَّفَّثَتِ فِى الْعُقَدِ × وَ مِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ «

 » نفث « يعنى دميدن . » نفاثات « جمع مؤنث است و جمع مذكر آن » نفاثون « مانند » عالمون « است . قبل از طبرسى نفاثات را به پيرزن هاى جادوگرى كه در زندگى مردم مى دمند معنى مى كردند . اين گونه كه خانم ها مى گويند ، پيرزنى جادو كرده و اين عروس و داماد را بسته يا جادو كرده كه دختر ما شوهر نمى رود .

 واقعاً پروردگار ، عالم را به دست پيرزنى بگذارد كه عروس و دامادى كه دو سال است عروسى كرده اند ، ببندد ؟ واقعاً يعنى چه ؟

 اما توضيح شيخ طبرسى را ببينيد :

 خطاب سوره در درجه اول به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله است ؛ » قل « تو بگو . خيلى عجيب است كه خدا به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله مى گويد : تو از شرّ زن جوان طنّاز عشوه گرى كه با كمترين حركت ايمان تو را آتش مى زند ، به من پناه بياور . اين درست است يا اين كه به پيرزن بى دندانى كه لب او كج شده هست و اين پسر و دختر را بسته است تفسير كنيم ؟ اگر پيرزن كار از دستش برمى آمد ، گره از زندگى خودش باز مى كرد .

 پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله كه ديگر در كمال مصونيت بود . اصلاً قدرت مصونيت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله را كسى نداشته است ، اما مى فرمايد : به قدرى اين زنان جوان عشوه گر بى ايمان و طنّاز پرقدرت هستند كه با يك حركت مى توانند ايمان تو را به باد بدهند . از شرّ اين ها به من پناه بياور ؛ يعنى تو به تنهايى قدرت دفع ضرر آنها را ندارى ، مرا به كمك بگير .

 كسى كه به دام » نفاثات فى العقد « بيافتد ، مگر به اين راحتى از آن بند در مى آيد ؟ قرآن مى گويد : اهل تقوا به بند دام آنها نمى افتند ، تا ضرر آنها به اهل تقوا نخورد. اين دومين اثر تقوا است .

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

سخاوت حضرت شعيب عليه السلام‏
خودشناسی، دریچه‌ای به‌سوی خداشناسی
پذیرایی پروردگار
قلب اميرالمؤمنين (علیه السلام)
پناه بردن پيامبر صلى الله عليه وآله از شرّ نفاثات
ارزش عمر و راه هزینه آن - جلسه بیست و نهم – (متن ...
مرورى بر آيات 151 و 152 سوره انعام‏
مرگ در حال زايمان
کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست
امام زمان (عليه السلام) فريادرس انسان‏ها

بیشترین بازدید این مجموعه

سخاوت حضرت شعيب عليه السلام‏
صبر از ديدگاه اسلام - جلسه بیست و پنجم (متن کامل ...
براى هر گناهى توبه‏اى مخصوص است‏
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
انواع قلب در نظر پيامبر
ثمره صبر در برابر گناه
زن و شوهر با تقوا
مال حرام‏
قلب اميرالمؤمنين (علیه السلام)
خودشناسی، دریچه‌ای به‌سوی خداشناسی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^