اولين مطلبى كه در كنار هدايت دينى مطرح است بحث استطاعت مى باشد كه در قرآن به تعبيرات گوناگون آمده است، تمكن، طاقت، نعمت هاى متصل و نعمت هاى منفصل. يك نفر را كه مى خواهد هدايت كند (يعنى او را در جاده قرار بدهد،) تمكن، استطاعت، طاقت به او مى دهد، البته در هدايت او به سلسله واقعياتى كه حكيمانه منظور كرده است، هميشه طاقت و تمكن را لحاظ مى كند.
پس اول قدرت بر عبادت و خدمت به خلق را عطا مى كند، بعد دعوت به هدايت مى كند، اما جايى كه بنده او امكان و قدرت ندارد، وجود مقدسش چيزى از او نمى خواهد.
منبع : پایگاه عرفان