فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1392 ساعت 00:00 صبح

عالم برجسته مالزی: علما نقش کلیدی در زدودن اختلافات میان شیعیان و اهل سنت دارند

عالم برجسته مالزی: علما نقش کلیدی در زدودن اختلافات میان شیعیان و اهل سنت دارند

 

گروه بین‌الملل: علمای شیعه و سنی در صورت گسترش گفت‌وگوها و تعاملات و برقراری ارتباطات دائمی، می‌توانند با اتخاذ تصمیمات یکپارچه و آگاه‌سازی مردم، صلح را میان پیروان و وحدت را به جهان اسلام بازگردانند.

احمد آوانگ، از علمای برجسته اهل سنت مالزی و رئیس سابق مجمع علمای این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اختلافات میان شیعیان و اهل تسنن امروز به یک مشکل جدی در جهان اسلام تبدیل شده است و قدر مسلم این است که این اختلافات علاوه بر مشکلات فراوانی که برای خود مسلمانان ایجاد می‌کند، برای دشمنان یک ایده‌آل است چون آن‌ها همواره به دنبال تفرقه و جدایی میان مسلمانان بوده‌اند.

 

وی افزود: دشمنان اسلام و مسلمانان با استفاده از ناآگاهی مسلمانان، با دامن زدن به اختلافات میان آنان سعی می‌کنند به کشورهای اسلامی ضربه بزنند تا به اهداف و منافع خود در این کشورها دست یابند.

 

آوانگ گفت: همانطور که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، دشمنان از این حربه برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند زیرا ایران کشوری پرقدرت است که با قدرت‌های بزرگ و استعمارگر مقابله می‌کند از این رو در تیررس حملات آن‌ها قرار گرفته است.

 

این عالم مالزیایی ادامه داد: آن‌ها علاوه بر استفاده از اختلاف‌های میان شیعیان و اهل سنت برای ضربه زدن به ایران با وضع تحریم‌ها و تهاجم فرهنگی قصد دارند که انسجام این کشور را از بین برده و با آن مقابله کنند.

 

احمد آوانگ گفت: پر واضح است که قدرت‌های بزرگ در کشورهای غربی برای دستیابی آسانتر به اهداف خود در کشورهای اسلامی، می‌خواهند میان شیعیان و اهل سنت اختلاف ایجاد کنند به همین خاطر ما باید با اتحاد و دراز کردن دست دوستی به سوی یکدیگر اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و با گسترش و تقویت ارتباطات، گفت‌وگو و تعامل و کمک به یکدیگر، قدرت جهان اسلام را به آن باز گردانیم.

 

وی با اشاره به نقش کلیدی علما تأکید کرد: در این میان نقش علمای مسلمان سنی و شیعه انکارناپذیر است. علمای شیعه و سنی که اندیشمندان و نخبگان این مذاهب محسوب می‌‌شوند، می‌بایست با کنار گذاشتن اختلاف‌های جزئی با یکدیگر به طور مرتب در ارتباط باشند، تصمیمات یکپارچه اتخاذ کنند و این تصمیمات را در جوامع خود عملی سازند. به این ترتیب است که وحدت به جهان اسلام باز می‌گردد و مسلمانان قدرت می‌گیرند و قادر می‌شوند که از حقوق خود دفاع کنند.

 

آوانگ گفت: رسانه‌ها نیز مکمل بسیار مهمی برای فعالیت‌های علما باشند. رسانه‌ها می‌توانند ضمن همکاری با علما، در جهت اجرای سیاست‌های اتخاذ شده برای وحدت و برادری اسلامی قدم‌های بسیار مهمی را بردارند.

 

عدم شناخت و ناآگاهی، از عوامل اصلی اختلاف میان شیعیان و اهل سنت

 

وی ادامه داد: اختلافات میان شیعیان و اهل سنت از یک سو ناشی از دسیسه‌های دشمنان و از سوی دیگر ناشی از عدم شناخت ما از یکدیگر است. اگر همه به این مسئله توجه داشته باشند که همه ما معتقد به یک خدا، یک پیامبر و یک قرآن هستیم و همه ما رو به یک قبله نماز می‌خوانیم، اختلافات جزئی را کنار می‌گذاریم زیرا حتی در درون یک خانواده کوچک هم اختلافات وجود دارد و این مسئله‌ای غیرقابل اجتناب است.

 

این عالم برجسته مالزیایی افزود: در این میان اطلاع‌رسانی‌های خوبی نیز باید صورت بگیرد. عده زیادی امروز تلاش می‌کنند تا تصویری نادرست از شیعیان ارائه کنند مثلاً یکی از چیزهایی که گفته می‌شود این است که شیعیان سه بار در روز نماز می‌خوانند. اگر برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام بگیرد که شیعیان و اهل سنت اولاً شناخت درستی از هم پیدا کنند و ثانیاً مسائل جزئی را کنار بگذارند خود به خود شرایط برای ایجاد تفرقه از بین‌ خواهد رفت و در این میان نقش ما علمای اهل سنت بسیار مهم است. ما وظیفه داریم که برای مردم توضیح دهیم و همه چیز را روشن کنیم.

 

احمد آوانگ در پایان گفت: مراجعه به قرآن و آموزه‌های پیامبر (ص) نیز همین پیام را به ما می‌رساند. قرآن مکرر مردم را به لفظ مسلم و مؤمن خطاب می‌کند و پیامبر نیز هرگز تفاوتی میان پیروان خود قائل نمی‌شدند ما نیز با تبعیت از این آموزه‌ها باید در راستای اتحاد جامعه اسلامی گام برداریم و بدانیم که این علما و دانشمندان علوم اسلامی هستند که نقشی تعیین کننده در به وجود آمدن اختلافات و یا برچیدن بنیان تفرقه در میان عامه مردم دارند.

 

مالزی کشوری اسلامی با 29 میلیون نفر جمعیت است که 60 درصد آن را مسلمانان، 20 درصد بودیست‌ها، کمتر از 10 درصد مسیحیان و 6 درصد هندوها تشکیل می‌دهند.

 

احمد آوانگ، نائب‌رئیس حزب اسلامی ایالت «پراک» مالزی، مدت 17 سال رئیس مجمع علمای مالزی و بیش از 20 سال رئیس جامعه مبلغان سلانگور بوده است. وی که دانش‌آموخته مطالعات اسلامی در مالزی و فقه اسلامی در دانشگاه الازهر مصر و استاد مطالعات اسلامی است، مدیریت مرکز دعوت اسلامی سازمان توسعه اسلامی مالزی و مرکز پژوهش اسلامی مالزی را نیز در کارنامه خود دارد.


منبع : خبر گزاری قرآن (ایکنا)
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
تبلیغ گسترده مسیحیت در شمال تهران
برپایی نمايشگاه «عصر طلايی علوم در سرزمين اسلام» ...
تاکید مجلس علمای بحرین بر بازسازی مساجد تخریب ...
کشف جسد "بدون سر" یک زن در منطقه شیعه‎نشین عراق
گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
ممنوعیت تدریس اسلام در مدراس کاتولیک انگلیس
استاد انصاریان: عبادت؛ جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، ...
پخش مستند زندگی‌نامه استاد حسین انصاریان در ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^