فارسی
شنبه 02 تير 1403 - السبت 14 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

تفاوت سخن خدا با سخن دیگران

 

در عالم چند دسته‌اند که برای منافع مادی خود حرفی را نزده‌اند. اولی آن‌ها خداست. او نیاز ندارد و نمی‌خواهد مرا به کارهایی تحریک کند که خودش سود ببرد. امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: «لانه لا تضره معصیة من عصاه ولا تنفعه طاعة من اطاعه».اگر تمام عالم مطیع او شوند سودی برایش ندارد و اگر همه هم مخالف او شوند ضرری به او نمی‌رسد.

اما اگرخداوند اصرار دارد که حرف او را بفهمم برای این است که در آن صورت، دیگر حاضر نمی‌شوم تا آخر عمر حرف غیر او را بشنوم و اینقدر فهمیده می‌شوم که درک می‌کنم کسانی که در غیر مسیر خدا هستند وقتی با من حرف می‌زنند می‌خواهند مرا حمال امیال و شهوات خودشان قرار دهند و می‌خواهند از من بار بکشند. مثلاً دیگران وقتی درباره زن حرف می‌زنند زن را برای خودشان می‌خواهند، اما وقتی خدا حرف می‌زند زن را برای خود زن می‌خواهد. پس اگر به زن می‌گوید که خودت را بپوشان چون نفعش برای خود زن است. این حقیقت را حضرت مریم (س)، خدیجه کبری(س)، حضرت زهرای مرضیه (س)، زینب کبری (س) و آسیه (س) فهمیده‌اند و بُرد کرده‌اند. مگر شما شب گذشته، قرآن به سرتان نبود(س)  و زار زار به پهنای صورتتان اشک نریختید و خدا را به حق کل مردان و زنان مؤمن که خدا در کتابش از آن‌ها مدح کرده قسم ندادید؟ و این شامل همه این زنان می‌شود. پس خدا هر‌چه گفته به نفع خودم بوده که حرف دیگران را هم خوب بفهمم و بدانم که دیگران مرا مثل گوشت قربانی می‌خواهند. یکی پولم را و یکی جمالم را و دیگری هم زندگی و دین مرا می‌خواهد و هر‌گرگی به تناسب خودش دهانش را باز کرده و از من چیزی می‌خواهد. البته آن‌ها هم سعی می‌کنند شیرین حرف بزنند و تلخ حرف نمی‌زنند.

 دومین دسته‌ای که نفع خود را در نظر ندارند پیامبرانند. اولین حرف پیامبران در بین امت خود این بود که: «وَ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ مِنْ أَجْرٍ»، ما دعوتتان می‌کنیم ولی هیچ چیزی هم نمی‌خواهیم، نه از شما خانه می‌خواهیم و نه لباس و نه نان و آب.

هیچ پیامبر و امامی هم حتی برای یک بار دست به طرف مردم دراز نکرده و بلکه به مردم عطا هم کرده است. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «اقمتم الصلوة وآتیتم الزکاة».

 

بنابراین، خداوند هیچ چیز از ما نمی‌خواهد و اگر یک وقت چیزی هم خواسته، اراده کرده که بیشتر به ما بدهد. در قرآن مجید می‌فرماید: و نیز می‌فرماید که اگر تو یک خوبی انجام دهی من چند برابر آن را به تو برمی‌گردانم.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پنج نگرش اهل توحيد به نظام آفرينش
مفلحون در قرآن
مقام و عظمت امامت اميرالمؤمنين عليه‏السلام‏
عظمت شخصيت انسان در معارف اهل بيت عليهم ‏السلام
حساسيت اولياى خدا در مورد گناه
پهلوان واقعى از زبان پيامبر ...
توبه‏ى حقيقى از ديدگاه امام على عليه السلام‏
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
نقش انگشتر امام حسين (علیه السلام)
حكايت امام صادق عليه‏السلام و هارون مكى

بیشترین بازدید این مجموعه

متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
توبه‏ى حقيقى از ديدگاه امام على عليه السلام‏
نامه‏اى بسيار مهم از حضرت رضا به حضرت جواد ...
مفلحون در قرآن
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه نوزدهم (2) – (متن کامل ...
توحيد و اسرار نماز در تشهد
پنج نگرش اهل توحيد به نظام آفرينش
قم حرم حضرت معصومه(س) دههٔ دوم رجب 1396 سخنرانی دهم
تهران/ حسینیهٔ آیت‌الله علوی تهرانی/ دههٔ اول ...
چگونه باطن آیات و روایات را استخراج کنیم؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^