فارسی
يكشنبه 02 دى 1403 - الاحد 19 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 4
75% این مطلب را پسندیده اند

امام علی(ع)؛ دعوت‌کننده به حسنات

علی(ع) کسی است که تمام عالمان و فقیهان او را امیر خود می‌دانند، صوفیان او را مرشد خود می‌خوانند، ورزشکارا‌ن او را مقتدای خود می‌دانند، رزمندگان از نام او مدد می‌گیرند.
امام علی(ع)؛ دعوت‌کننده به حسنات

یکی از کسانی که مردم را به حسنات دعوت و از سیئات نهی کرده است، شخصیت ممتاز و بی‌نظیر امیرمؤمنان(ع) است. علی(ع) میزان و معیار تمایز حسنات از سیئات است. علی(ع) عامل حسنات و دعوت‌کننده به آن است. علی(ع) جامع حسنات و عاری از سیئات است. علی(ع) چنان شخصیتی است که دیدن چهره او و یا مطالعه زندگی او انسان را به سمت حسنات سوق می‌دهد. درک این مسأله که با انجام حسنات و ترک سیئات، انسان کاملی نظیر امیرمؤمنان(ع) تولید می‌شود، انسان را نسبت به حسنات مشتاق و از سیئات متنفر می‌کند. این انسان کامل را نه تنها شیعه، بلکه سایر مسلمانان و حتی پیروان ادیان دیگر نیز قبول دارند و مورد ستایش قرار می‌دهند. عالم مسیحی، دانشمند یهودی و شخصیت‌های غیردینی او را قبول دارند و درباره او کتاب نوشته‌اند. استاد درجه یک دانشگاه آمریکایی بیروت درباره او کتابی در پنج جلد با عنوان الامام علی صوت العداله الانسانیه می‌نویسد، با موضوعات: علی(ع) و انقلاب فرانسه، علی(ع) و اعلامیه حقوق بشر، علی(ع) و اسلام، علی(ع) و سازمان ملل متحد، علی(ع) و انسان. او علی(ع) را برتر از سقراط و افلاطون می‌داند و علی(ع) را مافوق اعلامیه حقوق بشر می‌داند.



حاکم کمونیست روسیه نیز چنان شیفته او می‌شود، که کتاب نهج‌البلاغه را در کتابخانه بزرگ لنینگراد، وسط مهم‌ترین سالن کتابخانه، روی یک میز خاتم‌کاری شده و درون یک بشقاب طلا قرار می‌دهد، تا در زیباترین دکور جهان، بهترین کتاب دنیا را در معرض دید جهانیان قرار دهد. البته این اندیشمندان شرقی و غربی سال‌ها باید زحمت بکشند، تا بتوانند ابعادی از شخصیت امیرمؤمنان(ع) را بشناسند. همین اندازه که شناختند، شیفته او شدند. علی(ع) در قلّه انسانیت قرار دارد و کسی که در قلّه قرار گرفت، دیدن او برای انسان‌های بیشتری امکان‌پذیر می‌شود، ولی شناخت جزئیات شخصیت او سخت‌تر خواهد شد.



علی(ع) کسی است که تمام عالمان و فقیهان او را امیر خود می‌دانند، صوفیان او را مرشد خود می‌خوانند، ورزشکارا‌ن او را مقتدای خود می‌دانند، رزمندگان از نام او مدد می‌گیرند. ابن‌ملجم نیز امیرمؤمنان(ع) را قبول داشت؛ بعد از آن‌که فَرق علی(ع) را با شمشیر خود شکافت، او را نزد امیرمؤمنان(ع) آوردند. خطاب به حضرت گفت: با دست خود، خودم را جهنمی کردم و کسی هم نمی‌تواند مرا از این جهنم بیرون بیاورد. او امیرمؤمنان(ع) را قبول داشت، که بهای قتل او را جهنم می‌دانست.[1]


--------------------------------------------------------------
[1] . بحارالأنوار: 42/285ـ287، باب 127.

 

برگرفته از کتاب حسنات و سیئات نوشته استاد حسین انصاریان

 


منبع : پایگاه عرفان
  • امام علی
  • امیرالمومنین
  • حسنات
  • دعوت کننده حسنات
  • عامل حسنات
  • 0
    75% (نفر 4)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    رمضان و دولت حق
    مصطفی قاضی نظام «قاضی» درگاه عباس‏
    تزئين عرش در قیامت
    حقوق دوست
    امام حسین(ع) و خدمت‌گزاری
    نگاه قرآن به شخصيت پيامبر اکرم (ص)
    روایت هرثمه بن ابی مسلم و حضور در کربلا
    دشمن امام حسین (ع) کیست ؟
    سر مطهر شهيدان در دمشق
    عاشورا در آينه آراء و انديشه هاي اهل سنّت

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توحید نظری و توحید عملی
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
    "قرآن صاعد" یعنی چه؟
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    القاب پنجاه‌گانه حضرت زینب (سلام الله علیها)
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^