افراد زيادي به تواتر* حدیث غدیر اعتراف نموده اند !!!
از جمله:
1 - جلال الدین سیوطى.( الفوائد المتکاثرة فى الأخبار المتواترة)
2 - علامه مناوى.( التیسیر فى شرح الجامع الصغیر، ج2، ص442)
3 - علامه عزیزى.( شرح جامع الصغیر، ج3، ص360)
4 - ملّا على قارى حنفى.( المرقاة فى شرح المشکاة، ج5، ص568)
5 - میزرا مخدوم بن میرعبدالباقى.( نفحات الأزهار، ج6، ص121)
6 - محمّدبن اسماعیل یمانى.( همان، ص126)
7 - محمّد صدر عالم.( همان، ص127)
8 - شیخ عبداللَّه شافعى.( الاربعین)
9 - شیخ ضیاءالدین مقبلى.( نفحات الأزهار، ج6، ص125)
10 - ابن کثیر دمشقى.( البدایة و النهایة)
11 - ابوعبداللَّه حافظ ذهبى.( طرق حدیث من کنت مولاه)
12 - این جزرى.( اسنى المطالب)
13 - شیخ حسام الدین متقى.
14 - جمال الدین حسینى شیرازى.( الأربعین)
15 - حافظ شهاب الدین ابوالفیض احمدبن محمّدبن صدّیق غمارى، مغربى:
او مى گوید: حدیث «من کنت مولاه فعلىّ مولاه» به تواتر از پیامبر(ص) از طریق شصت نفر رسیده است. و اگر بخواهیم تا سندهاى همه را بیاوریم جدّاً به طول خواهد انجامید، ولى اشاره به ناقلین آن به جهت تتمیم فائده خواهیم کرد. و هرکس که اراده نموده تا بر طرق و سندهاى آن مطّلع شود به کتاب «المتواتر» ما مراجعه کند».( تشنیف الأذان، ص 77)
*تواتر:
ویژگی روایاتی است که از طُرُق و افراد مختلف به تعدادی گزارش شود که از صحت خبر اطمینان حاصل گردد و اصطلاحی در علم حدیث و علم اصول فقه است، به این نوع خبر، مُتَواتِر گویند. تواتر در دانشهای حدیث، فقه، رجال و منطق استفاده میگردد. اگر روایتی متواتر باشد، علم آور و پذیرفته است و استناد به آن صحیح است و ضعف سندبرای تحقق تواتر پنج شرط ذکر شده است؛ موضوع تواتر، علم راوی به محتوای خبر، یقین راویان از محتوای خبر، تعداد گزارشات از خبر و وجود شرایط لازم در صورت فاصله زمانی میان مخبران و شنونده خبر. در چگونگی تحقق و رعایت این شرطها میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. اعتبارش را از میان نمیبرد.