فارسی
شنبه 22 دى 1403 - السبت 10 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اللهم صل على محمد و آله، و لا ترفعنى فى الناس درجه الا حططتنى عند نفسى مثلها، و لا تحدث لى عزا ظاهرا الا احدثت لى ذله باطنه عند نفسى بقدرها

اللهم صل على محمد ‌و‌ آله، ‌و‌ ‌لا‌ ترفعنى ‌فى‌ الناس درجه الا حططتنى عند نفسى مثلها، ‌و‌ ‌لا‌ تحدث لى عزا ظاهرا الا احدثت لى ذله باطنه عند نفسى بقدرها.
 
 راه رسيدن ‌به‌ مقام ‌و‌ محفوظ ماندن ‌از‌ عوارض ‌آن‌
 
 فراز چهارم راه رسيدن ‌به‌ مقام ‌و‌ محفوظ ماندن ‌از‌ عوارض ‌آن‌ ‌از‌ اين دعاى شريفه، بعد ‌از‌ ذكر صلوات اين است ‌كه‌ عرضه ‌مى‌ دارد: پروردگارا، ‌در‌ افكار مردم، درجه ‌و‌ مقام مرا بالا نبرى مگر اينكه مرا پيش خود، ‌به‌ همان ميزان تنزل دهى ‌و‌ براى ‌من‌ ‌در‌ افكار مردم، ‌و‌ ‌در‌ جامعه عزتى ايجاد ننمائى مگر اينكه مرا ‌به‌ همان ميزان پيش خودم ‌و‌ ‌در‌ فكر خودم، ذليل گردانى. اين ‌دو‌ جمله ‌ى‌ شريفه، ‌از‌ عجايب خواهشهائى است ‌كه‌ ‌يك‌ بنده ‌ى‌ آگاه ‌و‌ بصير، ‌مى‌ تواند ‌از‌ خداى آفريننده ‌ى‌ خود داشته باشد. ‌از‌ خدا، اولا خواهش ‌مى‌ كند ‌كه‌ درجات ‌و‌ مقامات ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ ميان مردم بالا ببرد ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ بهترى ‌و‌ برترى مشهور سازد.
 اصل درجه ‌و‌ مقام، نعمتى ‌از‌ نعمتهاى بزرگ خداوند متعال است. انسانها ‌به‌ همان دلائلى ‌كه‌ آب ‌و‌ نان ‌و‌ غذا ‌و‌ مال ‌و‌ ثروت، ‌از‌ خداى خود خواهش ‌مى‌ كنند، بايستى درجه ‌و‌ مقام ‌و‌ منصب ‌هم‌ ‌از‌ خدا خواهش كنند، يكى ‌از‌ وعده هائى ‌كه‌ خداوند ‌به‌ بندگان خود ‌مى‌ دهد، وعده ‌ى‌ برترى ‌او‌ ‌بر‌ ديگران ‌و‌ وعده ‌ى‌ سلطنت ‌و‌ پادشاهى ‌مى‌ باشد. ‌در‌ سوره ‌ى‌ دهر، خداوند ‌به‌ اولياء خدا ملك كبير وعده ‌مى‌ دهد ‌و‌ ‌مى‌ فرمايد: ‌و‌ اذا رايت ثم رايت نعيما ‌و‌ ملكا كبيرا. اگر آنجا، يعنى زندگى بهشتى ‌را‌ ببينى، خواهى ديد ‌كه‌ نعمتهاى فراوان ‌و‌ سلطنتى بس بزرگ، براى ‌تو‌ آماده است، ‌و‌ ‌در‌ آيات ديگر
 
مى فرمايد: ‌ما‌ ‌به‌ ‌آل‌ ابراهيم كتاب ‌و‌ حكمت ‌و‌ سلطنتى عظيم بخشيده ايم. ‌و‌ باز ‌در‌ سوره ‌ى‌ الصافات، خداوند ‌به‌ دوستان خود وعده ‌ى‌ سلطنت ‌بر‌ آسمانها ‌مى‌ دهد، همانطور ‌كه‌ ‌به‌ آنها وعده ‌ى‌ سلطنت ‌بر‌ زمين ‌و‌ اهل زمين داده است. ‌به‌ طور كلى مقام ‌و‌ منصب ‌و‌ سلطنت ‌و‌ پادشاهى يكى ‌از‌ نعمتهاى بزرگ خداوند متعال است ‌كه‌ ‌به‌ انسان مومن ‌و‌ صالح وعده داده است ‌و‌ مشاهده ‌مى‌ كنيم ‌كه‌ ‌در‌ زندگى دنيا براى اشتغال كرسى سلطنت ‌و‌ خلافت ‌چه‌ رقابتها ‌به‌ وجود آمده ‌و‌ چگونه انسانها دائم براى رسيدن ‌به‌ مقام ‌و‌ رياست ‌با‌ يكديگر رقابت ‌مى‌ كنند ‌و‌ ‌در‌ اين رقابتها، ‌چه‌ جنگها ‌و‌ قتل ‌و‌ كشتارها ‌به‌ وجود آمده است، ‌كه‌ ‌هر‌ انسانى، ‌مى‌ كوشد خود ‌را‌ ‌بر‌ انسانهاى ديگر مسلط كند ‌و‌ انسانها ‌را‌ زير سيطره ‌و‌ قدرت خود بكشاند. اين رقابت، براى رسيدن ‌به‌ رياست ‌بر‌ اساس خلقت ‌و‌ فطرت انسان ‌به‌ وجود آمده ‌كه‌ انسانها، ‌در‌ ذات ‌و‌ خلقت خود برترى جوئى ‌و‌ سلطنت جويى دارند ‌و‌ خداوند آنها ‌را‌ طورى خلق فرموده ‌كه‌ مايلند ‌بر‌ ماسواى خود حاكميت پيدا كنند ‌و‌ فرمانرواى مطلق باشند. انسان ‌در‌ فطرت خود عزت جو، بوده ‌و‌ هرگز حاضر نيست ‌كه‌ ذلت پذير باشد ‌و‌ ‌يك‌ مقامى برتر ‌و‌ بالاتر ‌بر‌ ‌او‌ حكومت كند، اين عزت جوئى ‌به‌ پايه ايست ‌كه‌ اكثريت انسانها حاضر نشده اند ‌در‌ اطاعت خالق ‌و‌ آفريننده ‌ى‌ خود باشند ‌و‌ خدا ‌را‌ ‌به‌ ربوبيت بپذيرند. خداوند ‌از‌ ‌سر‌ خلقت انسان، ‌در‌ كتاب خود خبر داده است ‌كه‌ ‌مى‌ خواهد ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ مقام خلافت خود برساند ‌و‌ انسان ‌را‌ ‌در‌ زمين، جانشين خود گرداند. ‌پس‌ لازم است انسان ‌را‌ طورى آفريده باشد ‌و‌ ‌يا‌ بيافريند ‌كه‌ ‌در‌ خلقت ‌و‌ فطرت خود، عزت طلب ‌و‌ رياست جو باشد. بنابراين، برترى جوئى ‌و‌ كسب جاه ‌و‌ مقام عملى، ‌بر‌ اساس خلقت ‌و‌ فطرت است ‌كه‌ انسان اگر تارك مقام ‌و‌ رياست باشد ‌و‌ ‌به‌ دنبال كسب ‌و‌ عزت ‌و‌ مقام نرود، خود ‌را‌ ‌به‌ خفگى ‌و‌ خفقان انداخته، يكى ‌از‌ نهادهاى اساسى سازمان خلقت خود ‌را‌ سركوب كرده است. ‌بر‌ اساس همين خلقت، خداوند متعال ‌به‌ انسانها وعده ‌ى‌ مقام ‌و‌ رياست داده است ‌و‌ زمينه هاى پرورش عزت خواهى ‌و‌ رياست جوئى ‌را‌ ‌در‌ زندگى ‌او‌ فراهم نموده. ‌در‌ كتاب خود ‌و‌ زبان دعاها ‌كه‌ ‌در‌ واقع، تفسيرى ‌از‌ اسرار خلقت ‌و‌ فطرت انسان است، انسان ‌را‌ راهنمائى فرموده ‌كه‌ ‌از‌
 
چه راهى برود ‌و‌ چگونه كار كند ‌تا‌ ‌به‌ مقام ‌و‌ رياست برسد، ‌از‌ خلقت آدم، ‌در‌ بهشت سخن ‌مى‌ گويد ‌كه‌ ‌من‌ ‌پس‌ ‌از‌ آنكه آدم ‌را‌ آفريدم ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌يك‌ زندگى بهشتى قرار دادم، ‌به‌ تمامى فرشتگان دستور دادم ‌كه‌ آدم ‌را‌ سجده كنند، ‌به‌ ‌جن‌ ‌و‌ شياطين ‌هم‌ دستور دادم ‌كه‌ آدم ‌را‌ سجده كنند ‌و‌ آنها سرپيچى كردند، ‌و‌ ‌در‌ آينده ‌به‌ انسان وعده ‌مى‌ دهد ‌كه‌ خواهد توانست ‌بر‌ تمامى فرشتگان ‌و‌ ‌جن‌ ‌و‌ ابليس، حكومت كند ‌و‌ ‌بر‌ آنها مسلط شود. ‌در‌ داستان سلطنت ‌و‌ حشمت سليمان ‌بن‌ داود آمده است ‌كه‌ ‌و‌ سخر لنا له الجن. ‌ما‌ طايفه ‌ى‌ ‌جن‌ ‌و‌ شياطين ‌و‌ ابليسها ‌را‌ مسخر سليمان گردانيديم. تمامى ديوان ‌و‌ جنيان، ‌در‌ اطاعت ‌او‌ قرار گرفتند ‌و‌ ‌هر‌ ‌كس‌ ‌از‌ اطاعت ‌او‌ سرپيچى ‌مى‌ كرد، ‌به‌ بند ‌و‌ زندان كشيده ‌مى‌ شد: ‌و‌ اخرين مقرنين ‌فى‌ الاصفاد. بنابراين، مقام ‌و‌ منصب، يكى ‌از‌ نعمتهاى بزرگ خداوند متعال است.
 مقام ‌و‌ منصب، ‌به‌ معناى اين است ‌كه‌ همه ‌كس‌ ‌و‌ همه چيز، فرمانبر انسان باشد ‌و‌ حكم ‌او‌ ‌بر‌ همه ‌كس‌ همه چيز سارى ‌و‌ جارى گردد. بديهى است ‌كه‌ ‌يك‌ چنين مقامى، نعمت بزرگى ‌مى‌ باشد ‌كه‌ همه ‌كس‌ ‌و‌ همه چيز، خدمتگزار شما ‌و‌ ‌در‌ استخدام شما باشد. آنچه بخواهى براى ‌تو‌ فراهم كنند ‌و‌ آنچه ‌به‌ طلبى ‌و‌ تقاضا كنى براى ‌تو‌ آماده نمايند. مقام ‌و‌ منصب، نعمتى است ‌كه‌ تمامى نعمتها ‌در‌ شعاع ‌آن‌ نصيب انسان ‌مى‌ شود ‌و‌ يكى ‌از‌ مصيبتهاى بزرگ اين است ‌كه‌ انسان، محكوم ‌به‌ حكم انسان ديگر ‌و‌ ‌يا‌ فرمانبر فرمانروائى نظير خود ‌و‌ نمونه ‌ى‌ خود باشد. تمامى انسانها ‌از‌ فرمانبرى، فرار ‌مى‌ كنند ‌و‌ ‌به‌ فرماندهى ‌و‌ فرمانروائى گرايش دارند. ‌پس‌ مطالبه ‌ى‌ رياست ‌و‌ برترى، گناه نيست بلكه ‌يك‌ مطالبه ‌ى‌ مشروع است ‌و‌ ‌يك‌ حركت ‌بر‌ اساس خلقت ‌و‌ فطرت ‌و‌ تقاضائى بجا ‌و‌ مناسب ‌از‌ خداوند متعال.
 دين اسلام ‌در‌ تعليمات ‌و‌ پرورشهاى خود، هرگز مزاحم رياست خواهى ‌و‌ رياست جوئى انسان نيست، بلكه همه ‌جا‌ ‌او‌ ‌را‌ تشويق ‌و‌ ترغيب ‌مى‌ كند ‌كه‌ خود ‌را‌ ‌هر‌ ‌چه‌ بهتر ‌و‌ زودتر ‌به‌ مقام ‌و‌ مرتبه ‌اى‌ برساند، خود ‌را‌ ‌در‌ اوج عزت قرار دهد ‌و‌ ‌از‌ حضيض ذلت برهاند، فرمانده ‌و‌ فرمانروا باشد، ‌نه‌ فرمانبر ‌و‌ مطيع. ‌به‌ همين مناسبت، اين همه
 
راهنمائيها ‌و‌ تعليمات، براى انسان ‌به‌ وجود آورد ‌تا‌ ‌از‌ مسير همين تعليمات ‌و‌ راهنمائيها بتواند ‌به‌ يكى ‌از‌ نيازهاى مهم وجودى خود يعنى مقام ‌و‌ منصب برسد ‌و‌ ‌از‌ اين نعمت بزرگ خدا، يعنى سلطنت ‌و‌ پادشاهى ‌و‌ فرمانروائى استفاده كند.
 اسلام، انسان ‌را‌ ‌از‌ نظر خلقت ‌و‌ فطرت، ‌در‌ وضعى قرار داده ‌كه‌ بايستى ‌از‌ آنچه لذتبخش است استفاده كند ‌و‌ ‌بر‌ آنچه مضر است، حاكميت پيدا كند، حاكميت ‌بر‌ عواملى ‌كه‌ ‌ضد‌ حيات ‌و‌ زندگى ‌او‌ هستند ‌و‌ ‌با‌ ‌او‌ ‌در‌ تضاد ‌و‌ تناقض ‌مى‌ باشند ‌و‌ تسلط ‌بر‌ آنچه نافع ‌به‌ حال ‌او‌ ‌مى‌ باشد ‌و‌ ‌با‌ خلقت ‌و‌ فطرت ‌او‌ مسالمت ‌و‌ ملايمت دارد. اسلام، پيدايش مقام ‌و‌ منصب ‌و‌ رسيدن ‌به‌ سلطنت ‌و‌ پادشاهى ‌را‌ ‌از‌ مسير فيض دهى ‌و‌ فيض رسانى، مشروع دانسته ‌و‌ سرمايه ‌ى‌ منصب ‌و‌ سلطنت ‌را‌ فيض رسانى ‌و‌ خدمات حياتبخش ‌به‌ ماسواى خود ‌مى‌ داند. ‌از‌ اين جهت ابتدا، اين انسان فقير ‌را‌ ‌به‌ منابع فيض ‌و‌ قدرت مربوط ‌مى‌ كند. ‌پس‌ ‌از‌ آنكه ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ منابع فيض ‌و‌ قدرت، مربوط ساخت ‌و‌ ‌به‌ علم ‌و‌ حكمت عالى ‌و‌ متعالى مجهز نمود، اجازه ‌ى‌ فيض رسانى ‌به‌ ماسواى خود، ‌به‌ انسان ‌مى‌ دهد ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ اين كيفيت، مبدء رحمت ‌و‌ مرجع تمامى حاجتمندان ‌و‌ نيازمندان قرار ‌مى‌ دهد. ‌پس‌ ‌با‌ اين حساب ‌مى‌ گوئيم مقام ‌و‌ منصب ‌در‌ اسلام، ‌از‌ طريق خدمت ‌و‌ فيض رسانى ‌به‌ نيازمندان داير شده است.
 اين همه خداوند ‌در‌ كتاب آسمانى خود ‌به‌ انسانها دستور خدمات اجتماعى ‌و‌ انفاق ‌مى‌ دهد ‌به‌ كيفيتى ‌كه‌ انسان، ماموريت دارد ‌از‌ حواس پنجگانه ‌ى‌ خود، بينائى ‌و‌ شنوائى، ‌و‌ ‌از‌ علم ‌و‌ دانش خود، ‌و‌ ‌از‌ نيت ‌و‌ اراده ‌ى‌ خود، ‌و‌ ‌از‌ عواطف ‌و‌ محبت خود ‌به‌ ديگران بهره برساند ‌و‌ ‌به‌ آنها خدمت كند، انسان ‌را‌ تشويق كرده اند ‌كه‌ درباره ‌ى‌ مردم، نيت خير داشته باشد، همه وقت ‌و‌ همه جا، ‌به‌ فكر اينكه بهره ‌اى‌ ‌به‌ ديگران برساند ‌و‌ بندگان خدا ‌را‌ بپروراند، باشد. اين كليت انفاق، ‌به‌ عنوان خمس ‌و‌ زكوه ‌و‌ نذر ‌و‌ نذورات ‌و‌ بالاتر ‌از‌ اينها، فداكارى براى بقاء ‌و‌ موجوديت انسانها جلوه كرده است ‌كه‌ اگر انسان ثروت دارد، ‌از‌ ثروت خود ‌به‌ ديگران بهره ‌اى‌ برساند ‌و‌ همچنين اگر قدرت دارد ‌و‌ ‌يا‌ ‌در‌ نزد قدرتمندان محبوبيت دارد ‌مى‌ تواند ‌از‌ اين قدرت ‌و‌ محبوبيت، ‌به‌ ديگران بهره ‌اى‌
 
برساند. تمامى اين دستورات ‌در‌ خدمت ‌به‌ مردم ‌و‌ ‌در‌ بهره رسانى، براى جلب محبت، ‌و‌ جلب محبت براى رسيدن ‌به‌ مقام ‌و‌ رياست ‌مى‌ باشد. امام چهارم عليه السلام ‌در‌ اين فراز ‌از‌ مكارم الاخلاق، ‌از‌ خدا خواهش ‌مى‌ كند ‌كه‌ محبوبيت ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ ميان مردم زياد گرداند، درجه ‌و‌ مقام ‌او‌ ‌را‌ بالا ببرد، ‌و‌ ‌مى‌ دانيم ‌كه‌ اين محبوبيت، اساس منصب ‌و‌ رياست است. ‌به‌ دنباله ‌ى‌ خواهش منصب، آفت درجه ‌و‌ مقام ‌را‌ يادآورى نموده ‌و‌ ‌از‌ خداى خود، تقاضا ‌مى‌ كند ‌كه‌ مقام ‌و‌ منصب ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ اين آفت، محفوظ دارد. ‌مى‌ گويد: پروردگارا، ‌به‌ ‌هر‌ ميزان ‌كه‌ مقام ‌و‌ مرتبه ‌ى‌ مرا ميان مردم بالا ‌مى‌ برى، مرا پيش خودم فرود آر ‌تا‌ ‌به‌ ‌هر‌ ميزانى ‌كه‌ مردم مرتبه ‌ى‌ مرا بالا ‌مى‌ بينند، ‌من‌ خودم ‌را‌ نازل ببينم، ‌و‌ ‌به‌ ‌هر‌ ميزانى ‌كه‌ پيش مردم عزت پيدا ‌مى‌ كنم، پيش خود، ذلت پيدا كنم. اين جمله، ‌در‌ ارتباط ‌با‌ جمله ‌ى‌ اول براى اين است ‌كه‌ مقام ‌و‌ مرتبه ‌ى‌ خود ‌را‌ ‌از‌ آفتهائى ‌كه‌ ممكن است ‌آن‌ ‌را‌ نابود كند، محفوظ بدارد، زيرا برتر بودن، غير ‌از‌ برترى جوئى ‌و‌ برترى خواهى ‌مى‌ باشد، ‌و‌ همينطور عزيز بودن، غير ‌از‌ تظاهر ‌به‌ عزت ‌و‌ منصب است. برترى جوئى ‌و‌ تظاهر ‌به‌ عزت، آفت عزت ‌و‌ رياست واقعى ‌مى‌ باشد ‌و‌ ‌در‌ واقع، اين صفت، ‌ضد‌ تواضع است. تواضع ‌كه‌ ‌از‌ كلمه ‌ى‌ وضع گرفته شده، ‌از‌ باب تفاعل، استعمال شده است ‌به‌ معناى اين است ‌كه‌ ‌با‌ ‌هر‌ كسى ‌كه‌ روبرو شدى، خود ‌را‌ ‌در‌ وضع ‌و‌ موقعيت ‌او‌ قرار دهى ‌و‌ چنان ‌با‌ ‌او‌ برخورد نمائى ‌كه‌ بين ‌تو‌ ‌و‌ ‌او‌ ‌يك‌ برترى ‌و‌ بهترى احساس نشود. فقير، چنان احساس كند ‌كه‌ ‌با‌ فقيرى همنشين شده، ‌و‌ غنى چنان فكر كند ‌كه‌ ‌با‌ ثروتمندى مانند خود روبرو شده است. ‌در‌ برخورد ‌با‌ جاهل ‌و‌ عوام الناس، چنان وضعى پيدا كنى ‌كه‌ مانند ‌او‌ جاهل ‌و‌ عوام هستى، دانش خود ‌را‌ ‌به‌ ‌رخ‌ ‌او‌ نكشى ‌تا‌ ‌او‌ ‌تو‌ ‌را‌ ‌از‌ خودش بالاتر ببيند ‌و‌ ‌در‌ برابر اين بالاترى، سركوب گردد چون اين برترى جوئى ‌و‌ عزت فروشى، ‌در‌ واقع، ‌از‌ نوع تحميل عزت ‌و‌ رياست ‌به‌ ديگران شناخته ‌مى‌ شود، ‌و‌ اين برترى جوئى، بارى سنگين ‌به‌ دوش ديگران است ‌و‌ آفت عزت ‌و‌ رياست طبيعى ‌و‌ حقيقى ‌به‌ حساب ‌مى‌ آمد. امام چهارم عليه السلام ‌مى‌ خواهد ‌در‌ ارتباط ‌با‌ مردم، چنان باشد ‌كه‌ عزيز باشد ‌و‌ ‌در‌ خود، احساس عزت نكند، ‌و‌ همچنين بالاتر باشد
 
و ‌از‌ احساس اين بالاترى ‌بر‌ كنار ماند، عالمترين تمامى انسانها باشد وليكن خود ‌را‌ عالمتر نداند ‌كه‌ ‌به‌ عنوان ‌يك‌ عالمتر، تحميل ‌بر‌ جاهل گردد. ‌و‌ ‌به‌ همين كيفيت، ‌از‌ خدا تقاضا ‌مى‌ كند ‌كه‌ ‌از‌ ‌يك‌ چنين احساسات، محفوظ مانده بلكه ‌در‌ فكر ‌و‌ عقيده ‌ى‌ خود، ‌ضد‌ ‌آن‌ احساسات باشد. ‌در‌ عين حال ‌كه‌ عالم است، خود ‌را‌ جاهل بداند ‌و‌ ‌در‌ عين حال ‌كه‌ غنى است، خود ‌را‌ فقير بشناسد، ‌و‌ ‌در‌ حالى ‌كه‌ توانا است، خود ‌را‌ ناتوان بداند، زيرا ‌يك‌ چنين احساسات ‌و‌ ادراكات ‌ضد‌ موجوديت واقعى، باعث ‌مى‌ شود ‌كه‌ انسان، دائم ‌در‌ طلب ‌و‌ جستجوى علم ‌و‌ منصب ‌و‌ ثروت ‌و‌ قدرت باش ‌و‌ ‌هر‌ روز ‌به‌ مرتبه ‌اى‌ ‌و‌ مقامى بهتر ‌و‌ بالاتر نائل گردد. انسان، اگر خود ‌را‌ غنى ‌و‌ مستغنى بداند، ‌با‌ اين عقيده متوقف ‌مى‌ گردد ‌و‌ ‌به‌ دنبال مال ‌و‌ ثروت بيشتر نمى رود، ‌يا‌ اگر خود ‌را‌ عالم ‌و‌ دانشمند بداند، ‌با‌ اين عقيده خود ‌را‌ متوقف ‌مى‌ كند ‌و‌ ‌به‌ دنبال دانش بيشتر ‌و‌ زيادتر نمى رود. ‌يك‌ چنين اعتقادات، يعنى احساس غناى وجودى ‌از‌ علم ‌و‌ قدرت، ‌در‌ واقع، ‌سد‌ راه تكامل است ‌و‌ مانند سلسله جبال مرتفعى است ‌كه‌ جلوى مسافر ‌را‌ ‌مى‌ گيرد ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ رفتن، بازمى دارد حقيقت اين است ‌كه‌ انسان ‌در‌ همه ‌جا‌ ‌و‌ ‌در‌ تمامى حالات ‌و‌ ادراكات ‌و‌ موجوديتها مانند مسافر ‌به‌ سوى بينهايت است، يعنى دانشجو، دانشهائى ‌را‌ ‌كه‌ ‌در‌ خود اندوخته ‌و‌ ذخيره كرده است، ‌در‌ قياس ‌به‌ دانش بينهايت قرار ‌مى‌ گيرد. ‌و‌ همچنين ثروتمند ‌و‌ قدرتمند، ‌به‌ ‌هر‌ مقامى ‌از‌ ثروت ‌و‌ قدرت ‌كه‌ رسيده است، ‌آن‌ ثروت ‌و‌ قدرت موجود، ‌در‌ مقايسه ‌ى‌ ‌با‌ ثروت ‌و‌ قدرت نامتناهى، صفر ‌در‌ برابر بينهايت است. ‌پس‌ انسان، همه ‌جا‌ ‌و‌ همه وقت، ‌به‌ سوى بينهايت ‌در‌ حركت ‌مى‌ باشد ‌و‌ ‌يك‌ چنين انسانى ‌به‌ ‌هر‌ ‌جا‌ ‌و‌ ‌هر‌ مقامى ‌كه‌ برسد، باز ‌هم‌ ‌در‌ برابر بينهايت، صفر است. بنابراين، اعتقاد ‌به‌ اينكه ‌من‌ ‌به‌ بزرگترين رقم عزت ‌و‌ قدرت رسيده ام، ‌و‌ اعتقاد ‌به‌ غناى وجودى ‌از‌ عزت ‌و‌ قدرت، ‌يك‌ اعتقاد خلاف حقيقت ‌و‌ واقعيت است، انسان ‌را‌ ‌در‌ ‌خط‌ حركت، متوقف ‌مى‌ كند، ‌و‌ اين توقف ‌و‌ ركود، منشاء فساد ‌و‌ تباهى انسان ‌مى‌ گردد. ‌از‌ اينرو امام چهارم، وحشت دارد ‌كه‌ خود ‌را‌ چنان ‌از‌ علم ‌و‌ مقام ‌بى‌ نياز ببيند ‌كه‌ متوقف گردد، ‌و‌ ‌از‌ حركت ‌به‌ سوى بينهايت باز ماند. ‌مى‌ گويد پروردگارا، مرا ‌از‌ ‌يك‌ چنين احساس ‌و‌ ادراكى
 
كه خود ‌را‌ عزيز ‌و‌ غنى بدانم حفظ كن، ‌در‌ خودبينى چنان باشم ‌كه‌ همه وقت ‌و‌ همه جا، خود ‌را‌ صفر مطلق بدانم، چنانكه ‌از‌ ابتداى خلقت صفر بوده ام. اين ‌دو‌ جمله ‌ى‌ ‌در‌ فراز سوم، ‌هر‌ كدام ديگرى ‌را‌ تاييد ‌و‌ تاكيد ‌مى‌ كند، ‌كه‌ ‌در‌ جمله ‌ى‌ اول عرضه ‌مى‌ دارد: پروردگارا، اگر ‌با‌ لطف ‌و‌ كرم خود، مرا براى مردم منشاء خير ‌و‌ بركت قرار دادى ‌و‌ درجه ‌ى‌ مرا بالا بردى، ‌به‌ همان ميزان مرا پيش خودم تنزل بده ‌و‌ پايين بياور، ‌تا‌ مبادا ‌با‌ غرور ‌و‌ تكبر مقام ‌و‌ درجه ‌ى‌ خود ‌را‌ ضايع گردانم. ‌و‌ ‌در‌ جمله ‌ى‌ دوم ‌مى‌ فرمايد: ‌هر‌ وقت ظاهرا ‌در‌ ارتباط ‌با‌ مردم براى ‌من‌ عزت ‌و‌ عظمت ‌به‌ وجود آوردى، ‌به‌ همان ميزان ‌در‌ باطن، پيش خودم ‌و‌ ‌در‌ فكر خودم، نسبت ‌به‌ خودم ذلت پيدا كنم ‌كه‌ مبادا ‌با‌ احساس عزت دچار غرور شوم ‌و‌ باز اين غرور، آتشى باشد ‌كه‌ خرمن هستى ‌من‌ ‌را‌ بسوزاند.
 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اللهم صل على محمد و اله، و اجعل اوسع رزقك على ...
اللهم اسلك بى الطریقه المثلى، و اجعلنى على ...
اللهم وفر بلطفك نیتى، و صحح بما عندك یقینى، و ...
اللهم صل على محمد و ال محمد، و ابدلنى من بغضه ...
اللهم لا تدع خصله تعاب منى الا اصلحتها، و لا ...
اللهم انت عدتى ان حزنت، و انت منتجعى ان حرمت، ...
اللهم صل على محمد و اله، و ارزقنى صحه فى ...
اللهم خذ لنفسك من نفسى ما یخلصها، و ابق لنفسى ...
اللهم و انطقنى بالهدى، و الهمنى التقوى، و ...
اللهم صل على محمد و اله، كافضل ما صلیت على احد ...

بیشترین بازدید این مجموعه

پیدایش علم در وجود انسان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^