فارسی
دوشنبه 05 شهريور 1403 - الاثنين 19 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

چرا بعضی از حاجات با توجّه به متوسّل شدن به ائمّه علیهم‌السلام برآورده نمی‌شود؟

طبق شهادت قرآن کریم در پاره‌ای از مواقع انسان چیزی را برای خود خیر و مصلحت می‌داند ولی در واقع برای او شرّ است و در برخی از مواقع چیزی را برای خود شر می‌داند که در واقع خیر است.
چرا بعضی از حاجات با توجّه به متوسّل شدن به ائمّه علیهم‌السلام برآورده نمی‌شود؟

دعا و توسّل شرایط و آدابی دارد که در صورت تحقّق شرایط و برطرف کردن موانع باید امید به استجابت دعا داشت برخی از شرایط دعا و توسّل عبارتند از:

1 ـ داشتن نیت خالص و اعتقاد کامل، امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

 

«عَلی قَدْرِ النیةِ تَکونُ مِنَ اللّهِ العَطیةُ»[1].

عطای الهی به اندازه اخلاص در نیت است.

 

2 ـ خواسته و حاجت انسان باید معقول و مشروع باشد.

3 ـ ایمان و عمل صالح و انجام تکالیف الهی.

4 ـ ترک معاصی؛ در دعای کمیل می‌خوانیم:

 

«اللّهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ».

 

امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: گناهانی که باعث حبس دعا می‌شوند و از استجابت دعا جلوگیری می‌کنند عبارتند از:

 

«سُوءُ النیةِ وَالسَّریرَة، وَتَرْک التَصدیقِ بِالاِجابَةِ وَالنِّفاقُ مَعَ الاِْخوانِ وَتَأْخیرُ الصَّلوةِ المَفْرُوضات حتّی تَذْهَبَ أوقاتُها وَتَرْک التقرّبِ الی اللّه عَزَّوَجَلَّ بِالبِرِّ وَالصَّدَقَةِ وَاسْتِعْمالِ البَذاء والفُحش فی القَول»[2]. 

بدنیتی، باور نداشتن به استجابت دعا، خبث باطن دورویی با برادران، به تأخیر انداختن نمازهای واجب تا آن که وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خدای عزّوجل با نیکوکاری و صدقه، بد زبانی و زشتگویی.

 

در بعضی روایات عقوق والدین[3] هم ذکر شده است، بنابراین گناه و معصیت باعث محرومیت انسان از استجابت دعا و عنایت خدا و اهلبیت علیهم‌السلام می‌شود.

5 ـ طبق شهادت قرآن کریم در پاره‌ای از مواقع انسان چیزی را برای خود خیر و مصلحت می‌داند ولی در واقع برای او شرّ است و در برخی از مواقع چیزی را برای خود شر می‌داند که در واقع خیر است.

 

«کتِبَ عَلَیکمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کرْهٌ لَکمْ وَعَسَی أَن تَکرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّوا شَیئاً وَهُوَ شَرٌّ لَکمْ وَاللّهُ یعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»[4].

جنگ [با دشمن] بر شما مقرّر و لازم شده، و حال آن که برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می‌داند و شما نمی‌دانید.

 

در چنین حالتی اگر چه در ظاهر حاجت شخص برآورده نشده و توسّل او نتیجه نداشته است امّا در حقیقت و واقع دعای او که همان درخواست خیر و مصلحت خود است به صورت پنهان برآورده شده است.

 


[1]  معانی الاخبار : 271 حدیث 2 ؛ میزان الحکمة : 4/1902 ، حدیث 6647 . 

 
[2]  بحار الانوار : 101/373 ، حدیث 19 . 

 
[3]  بقره 2 : 216 .

 
[4]  بحار الانوار : 26/228 ، حدیث 9 ؛ العمده : 365 ، حدیث 711 . 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

علت گریز برخی از جوانان از دین چیست ؟
علل چشم چراني و راههاي پيشگيري آن چيست؟
آیا احادیثی از امام صادق(ع) در تأیید ابابکر و عمر ...
پاداشها و كيفرهاي صله و يا قطع رحم چيست؟
آیا در جامعه ی امروزی آن قدر فساد و تجاوز به مردم ...
درباره اصل معاد و دلایل اثبات آن توضیح دهید؟
آیا میل به هم جنس گرایی فطری است ؟
حدیث «وِلایةُ عَلی بنِ اَبی طالِبْ حِصْنی فَمَنْ ...
چرا مختار عاقبت به خیر نشد؟
چه کسانى از مرگ نمى‏ترسند؟

بیشترین بازدید این مجموعه

ملائکه چگونه خلق شده اند؟
آیا در جامعه ی امروزی آن قدر فساد و تجاوز به مردم ...
فرق حيوان با انسان در چیست؟
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
آیا دین اسلام دین نشاط، شادی و بهره بردن از مواهب ...
آیا نام امام زمان در قرآن آمده است؟  
آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^