فارسی
يكشنبه 02 دى 1403 - الاحد 19 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

مقصود از پل صراط چیست؟

از روایت استفاده می‌شود که در عبور از صراط انسان‌ها متفاوتند و این نشان دهنده آن است که هر کسی بسته به نوع حرکتش در دنیا و چگونگی عقیده ، عمل و اخلاق عبورهای مختلف از صراط خواهد داشت.
مقصود از پل صراط چیست؟

«صراط» در لغت به معنی راه است و صراطی که در آیات قرآن با اشاره[1] و در روایات به روشنی آمده در حقیقت ظهور باطن صراطی است که انسان‌ها در زندگی دنیا داشته و در آن قرار گرفته بودند چرا که افراد در زندگی دنیا یا صراط و راهی به سوی خدا دارند یا راهی به سوی غیر خدا.

کسانی که در دنیا بر صراط مستقیم بودند یعنی از جاده مستقیم حقیقت، دین‌داری و ولایت منحرف نشده‌اند در آخرت هم از صراطی که روی جهنّم است صحیح و سالم عبور خواهند کرد. آن‌ها در این دنیا از روی پلی که بر روی نفس امّاره است گذشتند و به مقام انسانیت نائل آمدند در آن جا هم از روی پلی که روی جهنّم است می‌گذرند و به اعلی علّیین می‌رسند. ولی آن‌ها که در آتش سوزاننده نفس امّاره غوطه‌ور شده‌اند یقیناً از پل صراط قیامت هم نتوانند گذشت و به دوزخ سقوط خواهند کرد همان طور که در دنیا در آتش شهوت ، غضب و . . . گرفتار بودند .

 

امام صادق  علیه‌السلام فرمودند :

« مردم بر صراط و طبقه‌های مختلفی عبور می‌کند و صراط از مو نازک‌تر و از شمشیر برنده‌تر است پس گروهی از صراط عبور می‌کنند مانند برق ( با سرعت ) و کسانی از آن عبور می‌کنند مثل فرار اسب و دسته‌ای از صراط با دست و شکم عبور می‌کنند ( با زحمت و کندی) برخی با پا و گروهی با افت و خیز و گیر و دار عبور می‌کنند ؛ گاهی بخشی از آتش او را می‌گیرد و گاهی ترکش می‌کند »[2] .

 

از روایت استفاده می‌شود که در عبور از صراط انسان‌ها متفاوتند و این نشان دهنده آن است که هر کسی بسته به نوع حرکتش در دنیا و چگونگی عقیده ، عمل و اخلاق عبورهای مختلف از صراط خواهد داشت. اگر کسی در دنیا از کنار گناه به سرعت عبور کرد و آلوده نشد در فردای قیامت هم از این راهی که به بهشت منتهی می‌شود به سرعت عبور خواهد کرد هر چه در دنیا در مسیر بندگی و عمل صالح سیر انسان بهتر باشد عبور در فردای قیامت سریع‌تر و با سوزندگی کمتر خواهد بود و هر چه سیر بدتر بوده باشد حرکت از صراط کندتر و با سوزندگی بیشتر همراه خواهد بود .

نازک بودن و تیز بودن صراط می‌تواند اشاره به دقیق بودن دین خدا باشد ؛ انسان اگر مراقب نباشد و دچار غفلت شود و از مسیر صحیح منحرف شود ممکن است در یک لحظه آن چه را که در طول سالیان متمادی از طریق بندگی و سلوک در راه دین کسب کرده است همه را از دست بدهد و در دو راهی‌های امتحان نتواند مسیر صحیح و راه درست را انتخاب کند البتّه انسان با کمی انحراف در جهنّم نمی‌افتد ولی به قدر انحرافش بهره از صراط مستقیم کمتر دارد .

به همین جهت است که وظیفه داریم در شبانه روز حداقل 10 مرتبه از خداوند درخواست کنیم که :

 

« اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ »[3] .

ما را به راهِ راست راهنمایی کن .

 

بنابراین باید بیدار بود و از خداوند استمداد کرد تا در مسیر بندگی دچار لغزش نشویم .

پیامبر اسلام  صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند :

 

« همانا صراط بر روی جهنم کشیده شده و لغزنده است »[4] .

 

در روایات دو مصداق اعلای صراط مستقیم دین اسلام[5] و امامان معصوم مخصوصاً امیرالمؤمنین علی  علیه‌السلام معرّفی شده‌اند .

امام صادق  علیه‌السلام در روایتی درباره معنای صراط می‌فرمایند :

 

« صراط راه شناخت خدای عزّوجلّ است و دو گونه است : صراطی در دنیا است و صراطی در آخرت ، صراط دنیا همان امامی است که طاعتش واجب است هر که در دنیا او را بشناسد و از راهنمایی‌هایش پیروی کند از صراط آخرت که پلی است بر روی دوزخ بگذرد و هر که او را در دنیا نشناخت قدمش در قیامت بر صراط بلغزد و در آتش جهنم سقوط کند »[6] .

 


[1]  بحار الانوار : 8/64 ، باب 22 ، حدیث 1 ؛ الأمالی ، شیخ صدوق : 242 ، مجلس 33 ، حدیث 5 .

 
[2]  حمد 1 : 6 .

 
[3]  میزان الحکمه : 7/3062 ، حدیث 10468 ؛ کنز العمال : 14/386 ، حدیث 39034 .

 
[4]  الدرّ المنثور : 1/14 ـ 15 ؛ بحار الأنوار : 35/363 ، باب 16 . 

 
[5]  بحار الانوار : 24/11 ، باب 24 ، حدیث 3 ؛ معانی الأخبار : 32 ، حدیث 1 ؛ المیزان : 1/41 .

 
[6]  « یبَصَّرُونَهُمْ یوَدُّ الْمُـجْرِمُ لَوْ یفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یوْمِئذٍ بِبَنِیهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ * وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْویه * وَمَن فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ ینجِیهِ » معارج 70 : 11 ـ 14 ؛ «  » فجر 89 : 25 ـ 26 ؛ « فَیوْمَئِذٍ لاَ یعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَلاَ یوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ » غاشیه (88) : 24 ؛ « انطَلِقُوا إِلَی ظِلٍّ ذِی ثَلاَثِ شُعَبٍ * لاَ ظَلِیلٍ وَلاَ یغْنِی مِنَ اللَّهَبِ * إِنَّهَا تَرْمِی بِشَرَرٍ کالْقَصْرِ * کأَنَّهُ جِمَالَةٌ صُفْرٌ » مرسلات (77) : 30 ـ 33 ؛ « وَیتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَی * الَّذِی یصْلَی النَّارَ الْکبْرَی * ثُمَّ لاَ یمُوتُ فِیهَا وَلاَ یحْیی »اعلی (87) : 11 ـ 13 ؛ بحار الانوار : 8/288 ، باب 24 .

 

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
حکیم بودن خداوند به چه معنا است؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
فرق حيوان با انسان در چیست؟
پیامبر اسلام(ص) در چه روزی از ماه‌های قمری باغ ...
فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان ...
مقدمات و شرايط ترقيات روحي و معنوي انسان چيست؟
نشانه رضایت خداوند از بنده چیست؟
هدف از خلقت انسان چیست در حالی که خدا نیازی به ...

بیشترین بازدید این مجموعه

فرق حيوان با انسان در چیست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
قاتل حضرت زهرا کیست؟
راه های شناخت مرجع تقلید اعلم کدام است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
حکیم بودن خداوند به چه معنا است؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^