نویسنده: جواد علاء المحدثین
چکیده
کثرت نقل های فریقین حاکی از آن است که در زمان نزول آیه ولایت، امیرالمؤمنین علیه السلام در رکوع نماز، انگشتر خود را به سائلی بخشیده اند. این امر، علاوه بر آنکه مصداق اولیه و قطعی از گروه سوم اولیا - پس از خدا ...
خداوند متعال هستی را آفرید و از این آفرینش هدف و مقصدی را منظور فرمود. هر کس به تناسب معرفت و شناخت خود از پروردگار متعال می تواند هدف وی از هستی را درک کند. گر چه هیچ کس نمی تواند معرفت کامل به کنه ذات الهی یابد امّا به میزان شناخت حضرت حق هدف از ...
چرا با آن که ابلیس صریحا اعلام کرد که قصد فریب فرزندان آدم را دارد و خداوند نیز میدانست که چنین میکند، به او مهلت داد و او را در همان آغاز نافرمانی به هلاکت نرسانید؟این پرسش، پرسشی بنیادین است که برای هر اندیشمند مسلمانی، به گونه ای مطرح است و ...
نقدی بر ضرب المثل مشهور/ موسی به دین خود، عیسی به دین خود!پس این ضرب المثل اگر به معنای اباحه گری و بی تفاوت بودن نسبت به همه افکار و مذاهب باشد قطعا باطل است، اما اگر به معنای تساهل در حیطه زندگی اجتماعی در جهت هم زیستی مسالمت آمیز باشد پذیرفتی خواهد ...
بسیار مى شود که انسان، به عنوان یک آزمون الهى در داخل کشورهاى اسلامى یا بیرون آن در میان گروهى بى بند و بار گرفتار مى شود که او را به همرنگى خود مى طلبند. اینجاست که وسوسه هاى نفس و شیاطین شروع مى شود، که چاره اى جز همرنگ شدن با جماعت نیست، و براى این ...
در منطق قرآن کریم، شکست و بدبختی در زندگی به ظلمات و خوشبختی و موفقیت به نور تشبیه شده است و تنها سه عامل می تواند انسان را از ظلمت شکست و بدبختی به نورانیت موفقیت و سعادت برساند.شهید مطهری بسیاری از عوامل عقب ماندگی مسلمانان را در کتاب های خود مورد ...
روز قیامت؛ دادگاه عدل الهى است. در این دادگاه علاوه بر سؤالاتى كه از انسان مىشود و شاهدان متعدّد شهادت مىدهند، شاكیانى هم هستند كه از انسان شكایت دارند، و از انسان به خاطر کم کاریش شوال می شود. امام صادق(علیهالسلام) در روایتی برخی از شاکیان را ...
خالقیت
بعد از اثبات واجب الوجود به عنوان نخستین علت برای پیدایش موجودات ممکن الوجود و در نظر گرفتن اینکه همگی آنها در هستی خودشان نیازمند به او هستند صفت خالقیت برای واجب الوجود، و مخلوقیت برای ممکنات انتزاع می شود.مفهوم «خالق» که بر اساس این ...
پیش از آنکه وارد جهان بینهایت کوچک شـویم و اسـرار آن را مو به مو(گرچه تعبیر مو به مو برای چنین عالمی خیلی نارساست) مورد مطالعه قرار دهیم لازم است ایـن نکته را خاطر نشان سازیم که در ضمن این بحث ها ممکن است یک موضوع خـاطر ...
در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود گرچه انسان در معرض آزمون هست؛ ولی آن امتحان های مهم، سالی یكی دو بار است.مستحضرید هر حادثه ای كه برای ما پیش بیاید امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در این دانشگاه ها و حوزه ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نیم ...
اگر دروغ گناه است پس چگونه است که تقیه یکی از مسلمات شیعه شمرده میشود؟تقیهگاهی گفته می شود تقیه،مصداق دروغ و شاخهای از نفاق و دورویی است و دروغ و نفاق هر دو در آئین اسلام حرام و مذموم است، با این حال، چگونه است که علمای شیعه تقیه را مجاز ...
نویسنده : عباس زریاب ، حسن طارمی
باب (1) (یا باب اللّه ) ، عنوان و صفتی برای حضرت رسول و ائمة اثنا عشر صلوات اللّه علیهم اجمعین در برخی از احادیث . کلمات «صراط » و «سبب » و «طریق » و «سبیل » نیز که همه تعبیراتی دیگر از « باب ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
اين فقير در صدد تفسير مفصل شفاعت و بحث كلامى و فلسفى در اين حقيقت مسلّم و اصيل و ضرورى اسلام نيستم در اين زمينه بايد به كتابهايى كه خاص اين مسئله نوشته ...
بین معنای رستگاری و حسن عاقبت نیز تفاوت وجود دارد. حسن عاقبت در لغت به معنی نیکی پایان کار است([1]) و در اصطلاح بدین معناست که انسان در هنگام مرگ دارای اعتقادات درست و اعمال نیکی باشد که پس از مرگ دچار عذاب و غضب الهی قرار نگیرد بلکه مشمول پاداش و ...
اگر در آیات مربوط به عذاب که نوعاً در سی جزء قرآن آمده دقت کنیم، به بخشی از عذاب کافران، مشرکان، منافقان، فاجران آگاه میشویم، من لازم نمیدانم آیاتی را در این فصل ذکر کنم، زیرا در فصول آینده به هر آیهای از آیات عذاب که رسیدم شرح و توضیح لازم را به ...
در پارهای از احادیث ذیل آیات قرآن آمده است كه در میان اسماى حسنای الهی، اسم اعظمى است که هركس خدا را بدان نام بخواند مستجابالدعوه خواهد بود.
اسماء حسنای الهی
بیش و پیش از آنکه پرده از راز سر به مهر "اسم اعظم خدا" برگشائیم، تقدیم چند مقدمه ...
پس از آن که روح از بدن جدا می شود ، در عالم برزخی در قالبی جسمانی قرار می گیرد و از نعمات بهشت برزخی بهره مند می شود .امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «ارواح در عالم برزخ در بدن هایی شبیه به بدن های دنیوی #سابق خود خواهند بود.» (الکافی ج3 ص244)در روایت ...
برخی از باورها نقش بنیادین در زندگی انسان دارد به گونه ای که در همه زندگی او را تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قرار می دهد. از جمله این باورها که در آموزه های اسلامی به اصول و ریشه های دین تعبیر می شود، اصل معاد است که آثار فراوانی دارد که از جمله آن ...
گرچه در هر یک از نعمت های خدا، دنیایی از اعجاب و شگفتی نهفته است؛ امّا شکل اختصاص بعضی رزق ها، شگفتی مضاعف دارد و کاملاً غافلگیر کننده و خارج از محاسبات عادّی، نصیب انسان می شود. آری! روزی های غافلگیرکننده!انسان به عنوان شریفترین مخلوقات الهی، ...