اعتراف به شایستگى امام سجّاد(ع) براى مقام امامت
برخى از علماى اهل سنت درباره امامت حضرت سجاد(علیه السلام) سخن گفته و آن حضرت را شایسته این مقام دانسته اند; از جمله:
1 ـ شمس الدین ذهبى
«کان له جلاله عجیبه وحقّ له والله ذلک فقد کان اهلا للامامه ...
وهابيت مسلك يا جرياني است ساختگي و جعلي كه بسياري ار شعائر دين مانند شفاعت، توسل، تبرك،بنا بر قبور،زيارت و عزاداري را شرك و يا بدعت می داند و يا آن چه كه منتهي به شرك و بدعت مي شود. بنيانگذار مكتب سلفي گري شخصي است به نام «احمد بن عبد ...
طبق اعتقاد مسلّم اهل سنت ، كساني كه در قضيه كشته شدن عثمان شركت داشتهاند ، كافر ، ظالم ، فاسق و اهل آتش هستند.
ابن حزم اندلسي ميگويد :
فقتلوه ولا خير من ذلك عند أحد لعن الله من قتله والراضين بقتله فما رضي أحد منهم قط بقتله ... فساق محاربون سافكون ...
علماي اهل سنت ميگويند که اگر بخواهيم فردي را براي خلافت و امامت و جانشيني معين کنيم، بايد چند شاخصه داشته باشد:
1. از نظر علم و آگاهي سرآمد جامعه باشد.
اگر آگاهي نداشته باشد، در مديريت و نصب افراد و دفاع از کيان اسلامي عاجز ميماند.
2. بايد شجاع و ...
وهابیان با دیدگاه خاصی که درمسئله خدا شناسی و میزان شرک و توحید دارند ،بسیاری از اعمال و عقاید مسلمین ؛ از قبیل شفاعت ، تبرک ، زیارت قبور اولیای الهی و.... را شرک و عاملان به آن را مشرک می خوانند ، آنها که دارای ویزگی روحیة خشک وتعصب در اندیشه هستند ...
پيامبر گرامى ( ص ) براى چند روز كه از مدينه بيرون مىرفت يكى از اصحاب خودرا به عنوان جانشين معيّن مىفرمود : « لأنّ النبيّ - صلّى اللَّه عليه وسلم - استخلف في كلّ غزاة غزاها رجلاً من أصحابه » تفسير القرطبي ، ج 1 ، ص 268 . . ابن اُمّمكتوم را در ...
فرقه وهابیت بر اساس یک هدف ظاهری و یک هدف باطنی تشکیل شده است. هدف ظاهری وهابیت عبارت است از اخلاص در توحید و جنگ با شرک و بت پرستی ، ولی واقعیت جنبش وهابیت، چه از جهت فکری و چه عملی، این هدف را تأیید نمی کند، هدف باطنی و پنهان آنها کشتار مسلمانان و ...
یکی از وظایفی که بر عهده شیعیان نهاده شده، «شناخت پیشوا و رهبر » میباشد.
راه های شناخت امام
در یک نگاه کلی دو راه برای شناخت امام وجود دارد: از دیدگاه احادیث تشیع و از دیدگاه احادیث اهل تسنن . در این نوشتار سعی شده از دیدگاه اهل سنت گوشهای از ...
علاّمه تهرانى در کتاب گران سنگ خود «الذریعه» کتابهاى متعدّدى از عالمان شیعه را نام مىبرد که در پاسخ به کتاب منهاج السنّه ابن تیمیّه نوشته شده است، مانند:کتاب «الإنصاف فى الانتصاف لأهل الحق من الإسراف» تألیف یکى از علماى بزرگ ...
ترديدي نيست كه رسول خدا صلي الله عليه وآله بر همه مؤمنان و بلكه بر تمام بشريت ولايت مطلق دارد، و آن حضرت در تمام امور مسلمانان اولي به تصرف نسبت به خود آن ها است، اطاعت مطلق و بي چون چرا از آن حضرت واجب و مخالفت با او حرام مطلق است؛ چنانچه ...
اندیشمندان اهل سنّت از دیر باز، نگاهى نقّادانه به فرهنگ و معارف شیعى داشتهاند، همواره پرسشها و شبهاتى را مطرح مىکردند که این رویکرد با ظهور وهّابیّت در شبه جزیره عربستان، روند فزایندهاى به خود گرفته بهویژه آن که پس از پیروزى ...
امام بلاذری در کتاب « أنساب الأشراف » می نویسد:« عثمان به عمّارِ یاسر گفت: یا عاضَّ أیر ابیه ... »به علت زشتیِ کلامِ عثمان، از ترجمه صریح این جمله معذوریم.
وقد روي أيضاً أنه لما بلغ عثمان موت أبي ذر بالبذة قال: رحمه الله، فقال عمار بن ياسر: نعم فرحمه ...
....علامه امینی حدیث شریف غدیر را از یازده مصدر شیعی و بیست وشش مصدر از اهل سنت بیان می کند.40و نیز از بهترین شاهدها بر فهم همین معنا از حدیث، سخن ابوبکر و عمر است که پس از پایان خطبه رسول اکرم(ص) در غدیر دست در دست علی(ع) گذاشتند و او را با این خطاب و یا ...
فرقة وهابيت كه اخيراً در ميان اهل تسنن پيدا شده، پيروان محمد بن عبدالوهاب مي باشند كه وي تابع ابن تيميه حنبلي شامي بوده است. او مدعي شد كه برخي از افكار مسلمانها مثل اعتقاد به شفاعت و بعضي از كارهايشان مثل توسل جستن به پيامبران و اولياء الهي، شرك ...
خطبه 228 نهج البلاغه، مذمت عمر یا مدح او؟!
اهل سنت معتقدند که خلفای پیامبر نسبت به همدیگر هیچ کدورتی نداشتند و هر یک در حدّ توان خود تلاش کردند و دین پیامبر اسلام و سنت آن رسول الهی را به نحو احسن انجام داده تا اینکه اجلشان به سر رسید و حکومت را به ...
آيا فاطمه (سلام الله عليها) از شيخين راضى شد؟
طرح شبهه:
بر فرض كه قبول كنيم، فاطمه رضي الله عنها در مقطعى از شيخين دلگير شده باشد ؛ ولى اين مطلب نيز ثابت است كه شيخين در آخرين روزهاى حيات فاطمه آمدند و از وى رضايت گرفتند؛ چنانچه بيهقى و ديگران نقل ...