فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مراقبت ، بهترين مايه تجارت براى يافتن سعادت

انسان ، از ابتداى شروع زندگى ، مجبور به كار و فعاليت و حركت و كوشش است . اين حركت و كوشش يا در ارتباط با خدا يا با جهان يا با خلق خداست و حركت و كوشش او يا مايه نجات يا عامل هلاكت است .
چنانچه كوشش او در ارتباط با آن سه واقعيّت ـ خدا و جهان و خلق ـ براساس حق و حدود الهى باشد مايه سعادت و الاّ علت شقاوت و ذلت و خسران دنيا و آخرت است . براى سالم ماندن از هر ضررى و دور ماندن از هر خسارتى و پاك ماندن از هر ناپاكى ، لازم است انسان داراى دو نظر و دو دقّت گردد و آن دو نظر و دو دقّت عبارت است از : دقّت قبل از عمل و توجّه به اصل عمل .
نظر اوّل : دقت قبل از عملاما دقّت قبل از عمل به اين است كه بنگرد و ببيند كه عملى كه از او سرمى زند و دل و نيّتش به خاطر آن تحريك شده و پر از شوق گرديده ، آيا فقط به خاطر خداست يا براى خوش آمد هواى نفس و پيروى از شيطان است .
در اينجا بايد در اجراى عمل عجله نكند ، تا علّت انجام عمل با كمك نور حق براى او كشف شود ؛ اگر معلوم شد علّت تحريك نفس به عمل عشق خداست و آدمى نظرى جز جلب نظر او ندارد انجام دهد و اگر علّت تحريك غير خداست ، جداً در انجام عمل از خداوند حاضر و ناظر و پروردگار مراقب خجالت بكشد و انجام و عمل را رها كرده و نفس را به رغبت عملى كه براى خدا نيست ملامت كند !!
به نفس هشدار دهد : چرا مى خواهى عملى را انجام دهى كه مورد توجّه دوست نيست و عاقبتى جز افتضاح و رسوايى ندارد ؟
در خبر آمده : براى تمام حركات انسان اگرچه خيلى كوچك باشد سه پرونده باز مى كنند و يا سه نوع سؤال از انسان مى كنند : عمل را براى چه انجام دادى ؟ و چگونه انجام دادى ؟ و براى كه انجام دادى ؟
آرى ، از او مى پرسند كه انجام عمل بر تو لازم بود كه به امر مولايت باشد ، آيا به همين خاطر براى عمل برخاستى ، يا ميل و همّتت به عمل به خاطر شهوت و هوى بود ؟ و اين عمل را با كمك نور معرفت و علم انجام دادى يا از روى جهل و ظن ؟
و در مرحله سوّم سؤال مى كنند : اين كار را خالص براى حق انجام دادى كه به قول خود كه بارها گفتى « لا إله إلاّ اللّه » وفا كرده باشى پس اجر و مزدت برعهده او لازم باشد ، يا براى خوش آمدن مردم تا اجرت را از آنان بگيرى ، يا براى رسيدن به مال و منال دنيا تا نصيبى كه در دنيا به تو داده شد مزد عملت حساب شود ؟!
پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله به معاذ فرمود :  إِنَّ الْمرء يُسْأَلُ يَوم القيامةِ عَنْ جَميعِ سَعْيِهِ حتى كُحْلِ عَيْنَيْهِ ، وَعَنْ فَتات الطّينةَ بِإصْبَعِهِ .
در قيامت از همه چيز حتى سرمه چشم و ريختن گِل ديوار [ مردم ] با دو انگشت سؤال مى شود .  اين است نظر اوّل و حصول اين نظر براى ناظر و مراقب جز از راه درايت و علم و آشنايى با حقيقت اعمال و دقّت در وضع نفس و حيله ها و مكايد شيطان از راه ديگر ممكن نيست . تا زمانى كه انسان ، پروردگار خود و نفس و دشمن خطرناك هميشگى خود ـ شيطان ـ و آنچه موافق با هوى يا با خداست و امثال اين امور را كه در ميدان حيات از اهميّت خاصّى برخوردارند نشناسد ، به چنين مراقبت و نظارتى نسبت به عمل نخواهد رسيد .
در اينجا توجّه به اين نكته لازم است كه اگر خود انسان آراسته به نور علم براى كشف حقايق لازم از قبيل نفس ، شيطان ، هوى و اين كه آيا اين عمل موافق يا مخالف حق است نبود ، بر او واجب است براى يافتن حقيقت ، دست به دامن عالمى ربّانى و راهنمايى الهى و صادقى فرزانه بزند ، تا با استفاده از نور علم او ، بتواند از سلطه خطرات و هجوم گناهان و خرابى اعمال جلوگيرى نمايد .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
عارف كيست ؟
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
مفهوم شكر، مدح، حمد
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^