فارسی
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 - الاثنين 4 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سكوت

زبان ـ به تعبير اهل دل و بيان عارفان صادق ـ درنده اى است كه بايد آن را در صندوق دهان حبس كرد و جز در مواقع ضرورت به فضاى آزاد نفرستاد .  كسى كه از سخن باطل ، كلام ناحق ، امور ناپسند ، غيبت و تهمت ، مطلب منافقانه و مسخره كردن مردم سكوت مى كند ؛ درى از درهاى بسيار مهم نجات را به روى خود مى گشايد و در حقيقت با سكوت خود زمينه امان از عذاب هاى ويژه زبان را براى خود فراهم مى نمايد و در نتيجه به جسم و جان خود رحم مى كند و مهر و محبّت مى ورزد و از طرفى ديگران را با زبانش نسبت به آنان مورد مهر و محبّت قرار مى دهند .
آن كه ملازم خاموشى و سكوت و سخن گويى اش كم و اندك است ، زبانش سبب سعادت دنيا و آخرت او و سخن و كلام حكيمانه و استوارش عامل پاداش با ارزش به ويژه در قيامت براى وى است .  حضرت امام صادق عليه السلام در روايتى مى فرمايد :  گروهى از گذشتگان سكوت را فرا مى گرفتند ولى شما سخن گفتن و پر حرفى را فرا مى گيريد  . پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود :  « فَأصْمِتْ لِسَانَكَ إلاّ مِنْ خَيْرٍ . . . »  .
جز در سخن نيك زبانت را به خاموشى وادار كن . . .  حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در وصف مؤمن مى فرمايد :  « . . . كَثِيرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ . . . »  . . . . خاموشى و سكوتش بسيار و وقت او مشغول به خدمت و عبادت است . . .  حضرت امام رضا عليه السلام مى فرمايد : « إنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أبْوَابِ الحِكْمَةِ إنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ المَحَبَّةَ إنَّهُ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيرٍ » .
سكوت و خاموشى درى از درهاى حكمت است ، سكوت و خاموشى سبب به دست آوردن محبّت است ، سكوت و خاموشى راهنماى به سوى هر خير و نيكى است .

 


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

متوقف و متحرک
روايات و ماه مبارك رمضان‏
عارفان و عاشقان حضرت حق
یک لقمه نان حلال
نماز زكات بدن و عمر است‏
بیزاری از دین
یا ابا عبدالله
ارزش زن
یقین به صفات خدا
آتش دوزخ‏

بیشترین بازدید این مجموعه

عارفان و عاشقان حضرت حق
درخواست خير به وسيله دعا
شناخت توحید
روايات و ماه مبارك رمضان‏
گوشه اى اوصاف پيامبر
تشبيه زندگى دنيايى به آب‏
تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
گناه دیگران را پخش نکنید
دلی که خانه خداست
یک لقمه نان حلال

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^