فارسی
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 21 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عارفان و عاشقان حضرت حق

اين محبّت و اين عشق پاك و صاف سبب قرب انسان به حق و مايه تقرب آدمى به حضرت محبوب است . روايت شده : حضرت عيسى به سه نفر گذشت كه بدن هايشان لاغر و رنگشان تغيير كرده است . به آنان گفت : سبب اين چيزى كه در شما مى بينم چيست ؟ گفتند : ترس از آتش دوزخ ، گفت : بر خداست كه ترسان را ايمنى دهد . آنگاه به سه نفر ديگر گذشت كه بدن هايشان از سه نفر قبلى لاغرتر و رنگشان متغيرتر بود ، پرسيد : شما را چه شده ؟ گفتند : شوق و رغبت به بهشت ، بر خداست كه آنچه را اميد داريد به شما عطا كند .
سپس به سه نفر ديگر گذشت كه آنان از سه نفر دوم لاغرتر و رنگشان متغيرتر بود و گويا بر چهره شان آيينه هايى از نور قرار داشت ، به آنان گفت : شما را چه شده ؟ گفتند : عشق خداى عزّوجلّ ، گفت : شما مقربان هستيد ، شما مقربان هستيد . از عارفى نقل است كه روز قيامت امت ها را به اسم پيامبرانشان مى خوانند ، مى گويند : اى امت موسى ! و اى امت عيسى ! و اى امت محمد ! مگر محبان و عاشقان را كه ندايشان مى دهند : اى عاشقان خدا ! به سوى خدا بياييد ، پس نزديك است دل هايشان از سرور و خوشحالى اين ندا زير و رو شود .هرم بن حيان گفته است كه مؤمن : هنگامى كه پروردگارش را بشناسند ، عاشقش مى شود و چون عاشقش شود ، به سوى او مى رود و وقتى كه شيرينى رفتن به سوى او را بيابد با ديده ميل و شهوت به دنيا نمى نگرد و با ديده شوق و رغبت به آخرت نظر نمى كند ، با چشمش در دنيا و با روحش در آخرت است .يحيى بن معاذ مى گويد : « عَفْوُهُ يَسْتَغْرِقُ الذُّنُوبَ فَكَيْفَ رِضوانُهِ ؟ وَرِضْوانُهُ يَسْتَغْرِقُ الآمالَ فَكَيْفَ حُبُّهُ ؟ وَحُبُهُ يُدْهِشُ الْعُقُولَ فَكَيْفَ وَوُدُّهُ يُنْسِى ما دُونَهْ فَكَيْفَ لُطْفُهُ »  .

گذشت و چشم پوشى اش گناهان را فرا مى گيرد ، پس رضوان و خشنودى اش چگونه است ؟ و رضوان و خشنودى اش آرزوها را فرا مى گيرد ، پس محبتش چگونه است ؟ و محبتش عقل ها را حيران و سرگردان مى كند پس شدت دوستى و علاقه اش چگونه است ؟ و شدت دوستى و علاقه اش هر چه جز اوست به فراموشى مى دهد پس لطفش چگونه است ؟ در بعضى از كتاب ها آمده :
« عَبْدِى أَنا وَحَقِّكَ لَكَ مُحِبُّ ، فَبِحَقِّى عَلَيْكَ كُنْ لى مُحِبّاً » .
بنده ام سوگند به حقت ! من دوستدار توام ، پس سوگند به حق من بر تو ، تو دوستدار من باش . و گفته اند : «مِثْقالُ خَرْدَلَةٍ مِنَ الْحُبِّ أَحَبُّ إلى اللّه ِ مِنْ عِبادَةِ سَبْعِينَ سَنَةٍ بِلا حُبٍّ» . هم وزن ذره اى از محبّت نزد خدا محبوب تر از عبادت هفتاد سال بدون محبّت است . حضرت امام صادق عليه السلام مى فرمايد :
محبّت خدا هنگامى كه بر باطن عبد بتابد ، او را از هر مشغول كننده اى و هر ذكرى جز خدا خالى مى كند ، عاشق و محب از نظر باطن نسبت به خدا خالص ترين مردم است ، از نظر گفتار راست گوترين آنان است ، از نظر پيمان وفادارترين مخلوق است و از نظر عمل پاك ترين ايشان است و از نظر ذكر و ياد حق صاف ترين و از نظر وجود ، عابدترين انسان هاست ، فرشتگان هنگام مناجات به او مباهات مى كنند و به ديدنش افتخار مى نمايند ، خدا به وسيله عاشقش سرزمين ها را آباد مى كند و خدا به سبب كرامتش بندگانش را اكرام مى كند ، هنگامى كه با سوگند به حق او از خدا درخواست حاجت كنند ، عطايشان مى نمايد و بلا را به رحمتش از آنان دفع مى كند ، اگر مردم منزلت و قدر او را نزد خدا بدانند به چيزى جز خاك قدم او به خدا تقرب نمى جويند .
اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد :

محبّت خدا و عشق به او آتشى است كه بر چيزى عبور نمى كند مگر اين كه آن را آتش مى زند و نور خدا مشرف بر چيزى نمى شود مگر آن كه آن را برمى افروزد و از زير آسمان خدا چيزى آشكار نمى گردد مگر آن كه آسمان آن را مى پوشاند و نسيم خدا بر چيزى نمى وزد مگر آن كه آن را به حركت و جنبش مى آورد و هر چيزى از آب خدا زنده مى شود و هر چيزى از زمين خدا مى رويد ، پس هر كسى را خدا دوست بدارد از مِلك و مُلك به او عطا مى كند


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مردم در درخواست از خداوند دو گروه اند
سالروز تخریب بقیع
عظمت مقام حضرت سیدالشهدا(ع)
عاقبت اندیشی
غفلت عامل خود فراموشی
برپایی مجالس اهل بیت (ع)
اخلاق خدا را رعایت کنید
شیعه‌ مورد نظر ائمه
نزدیک شدن به خدا
مرگ بدكاران از نظر قرآن

بیشترین بازدید این مجموعه

مرگ بدكاران از نظر قرآن
ازواج مطهره‏
مردم در درخواست از خداوند دو گروه اند
سقوط پس از رفعت‏
دومين سفر به شام‏
عفت وپاکدامنی
امام مهربان
نزدیک شدن به خدا
عاقبت اندیشی
محور عشق

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^