نفخههاى الهى
- تاریخ انتشار: 12 اسفند 1387
- تعداد بازدید: 570
خداوند تبارک و تعالى مىفرماید :«وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَاِذَا هُم مَّنَ الاْءَجْدَاثِ اِلَى رَبَّهِمْ یَنسِلُونَ »1.و در صور دمیده شود ، ناگاه همه آنان از قبرها به سوى پروردگارشان مىشتابند .کلمه «نفخ» به معناى دمیدن است. کلمه «اجداث» که جمع و مفردش «جدث» است، به معناى قبر است. جمله آخر آیه شریفه «یَنسِلُونَ » به معناى به سوى خدا به سرعت حرکت کردن است. البته ظاهر آیه شریفه یکى از نفخههاى الهیّه را بیان مىکند، نفخه مربوط به روز قیامت که وقتى از طرف وجود مقدّس حضرت حق دمیده شود، تمام قبرها مىشکافد و هر چه در قبرهاى عالَم بوده از زمان آدم تا آخرین قبر بیرون مىآیند و به طرف حضرت حق به سرعت حرکت مىکنند که آیات بعد، یعنى آیه 52 تا حدود آیه شصت عاقبت و نتایج این حرکت و منافع یا ضررهایى که در پسِ این حرکت متوجه انسان است، بیان مىکند، اما خداوند بزرگ غیر از این نفخه، نفخههاى دیگرى هم دارد که تعداد این نفخهها و این دمها و دمیدنها براى احدى از افراد بشر به جز خاصّان واقعى درگاه و پیشگاه روشن نیست، اما هر دَم و دمیدنى و هر نفخهاى از دمهاى الهیّه و نفخههاى ربانیّه در این عالَم وجود و در این کارگاه با عظمت آفرینش برنامههایى را به وجود مىآورد. دمها و دمیدنهایى که در ارتباط با انسان است، اگر انسان از قسمتى از آن دمها قبلاً مطلّع و آگاه باشد که این دم به او زده مىشود و این دم و دمیدن و نفخه حتما متوجه او خواهد شد و هیچ انسانى از این نفخهها استثنا نیست، این دم را با علم به دم و نفخه غنیمت خواهد شمرد و از فرصت دمیدن دم الهیّه و پدیدار شدن نفخه رحمانیّه سرمایههاى هنگفت ابدى و جاوید کسب خواهد کرد.
آن چه سرمایه در اختیار انبیا بوده که با خودشان به عالم برزخ بردند و از برزخ هم به قیامت مىبرند. آن چه سرمایه در اختیار اولیا و ائمّه بوده، در اختیار عاشقان و عارفان بوده و با خودشان به برزخ بردند، از برزخ هم به قیامت منتقل مىکنند و انتقال این سرمایهها به قیامت همان هشت بهشت پروردگار بزرگ عالَم است که محصول به غنیمت شمردن این نفخههاست، البته قسمتى از نفخهها نفخههایى نیست که انسان آنها را غنیمت بشمارد، چون در چهارچوب مجبور بودن انسان به انسان مىرسد و آن زمان زمانى نیست که انسان بتواند آن دم الهیّه و آن نفخه رحمانیّه را غنیمت بشمارد.