فارسی
دوشنبه 05 شهريور 1403 - الاثنين 19 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

چگونه مي توان از قید دنیا رها، و به خداوند منان نزديك شد؟

دنيا و مال دنيا كه محل و وسيله زندگي انسان است , وضعي معماگونه دارد, زيرا رسيدن يا نرسيدن به آن ,در زندگي آدمي و هستي و حالات او اثر دارد. اگر مال دنيا به دستش نيايد, مبتلا به فقر مي شود كه همسايه ءنزديك و ديوار به ديوار كفر است .
در نتيجه فقر, انواع حالات ديگر از نااميدي , اندوه و غم , احساس و سستي و خواري , شك و ترديد درعقايد, عجز و ورشكستگي در وي پديد مي آيد و او را به اعمالي چون تكدي , طراري , فريب , خيانت , حيله ودروغ و گاهي به اعمالي برخلاف مروت و عفت مي كشاند!
اگر همان دنيا به دستش بيايد و خود را موفق بداند, احساس بي نيازي مي كند مغرور مي شود و طغيان مي ورزد! در آن صورت نيز انواع حالات روحي از تكبر و جاه طلبي , حق ناشناسي و بي اعتنايي و طمع فراوان ونارضايتي دائمي در وي پيدا مي شود و او را به انواع كارها از قبيل تعدي از حد خود, تجاوز به حقوق ديگران ,ظلم و ستم , فتنه گري , فساد و عياشي و فاسد نمودن زنان و مردان براي رسيدن به اهداف و مقاصد پليد خودمي كشاند.
بنابراين نه بهره مندي انسان از دنيا و آن چه در آن است , انسان را به خدا نزديك مي كند و نه محروميت ازآن , بلكه توجه نمودن و بها دادن به هر چيزي به اندازهء خودش و موقعيت و جايگاهش و به ميزاني كه درسعادت و خوشبختي دائمي انسان نقش دارد, باعث ارتقاي معنويت و تقرب به ذات احديت مي گردد. درنتيجه در دنياي پرهياهوي و در عصر .
دنيا از منظر انديشمندان و در معارف اسلامي دو جنبه دارد: ممدوح و مذموم . اگر با ديد كشتزار و تبعي به دنيا نگريستيم (نه با نظر استقلالي ) و در انديشه و عمل باور داشتيم و تصديق نموديم كه در ماوراي دنيا,زندگاني جاويدي است كه دنيا منزل يا گذرگاه و پلي براي رسيدن به آن جا پيش نيست و بدن ها مركبي براي پيمودن اين منزل است , قيد دنياي مذموم را زده ايم و به تعبير اميرالمؤمنين (ع ) سه طلاقه اش كرده ايم و به دنياي ممدوح دست يافته ايم .
دنيايي كه علي (ع ) در مدح آن مي فرمايد:
دنيا سجدگاه دوستان و محبان خدا, نمازگاه فرشتگان الهي , فرودگاه وحي خدا, و جايگاه تجارت دوستان خدا است كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند, و بهشت را بسود بردند..>.
اما اگر با ديد استقلالي به آن نگريسته شود و آن را هدف و مقصد قرار دهد و لذات آن را سعادت حقيقي بپندارد, يا همانند هدف اصلي و سعادت حقيقي با آن معامله كند, اگر چه چنين عقيده اي نداشته باشد, به دنياي مذموم دست يافته و خود را در چنگال آن گرفتار نموده است .
دنيايي كه علي (ع ) در مقايسه با آخرت مي فرمايد: .
در جاي ديگر مي فرمايند: .
آگاهي از حقيقت دنيا كه سراي فاني است و هيچ چيز در آن برقرار نمي ماند و همه چيز آن بوي فنا و تغييرمي دهد و رنگ مجازي دارد, نيز آگاهي از آخرت كه سراي باقي و جاوداني است و لذت و سرور و عذاب و همه چيز آن حقيقي و واقعي است , اولين قدم براي ترك دلبستگي به دنيا است .


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا نام امام زمان در قرآن آمده است؟  
براي رسيدن به مراتب بالاي انسانيت چه مراحلي را ...
فرق بین عقوبت و امتحان الهی چیست؟
آیا برای فرار از زنا، می توان مرتکب استمناء و ...
عید فطر به چه معنا است؟ آیا عید فطر در ادیان گذشته ...
 برای آشنایی با معاد و قیامت و آخرت و منازل آخرت و ...
چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
چه کسانی با امام زمان(عج) ارتباط دارند؟
چگونه با اهل بیت (ع)ارتباط معنوی بیشتری برقرار ...
منظور از ولایت تکوینی و تشریعی چیست؟

بیشترین بازدید این مجموعه

آیا برای فرار از زنا، می توان مرتکب استمناء و ...
فرق بین عقوبت و امتحان الهی چیست؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
در زیارت کربلا ابتدا بهتر است حرم امام حسین زیارت ...
راه های شناخت مرجع تقلید اعلم کدام است؟
چرا امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا برد؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^