فارسی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 28 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تأثير غذا بر جوارح و جوانح

 درباره موريانه نوشته اند كه : چون كمبود نفرات در يكى از قسمت ها ( سرباز ، انباردار ، نظافت چى ) مشاهده كند با دادن غذاى مخصوص همان عده به وجود مى آيند و امروز اين فرضيه مطرح است كه آيا بشر مى تواند با غذا به دلخواه خود فرزندانى هوشيارتر ، شجاع تر به وجود آورد ؟
اما در اسلام اين موضوع حل شده و سابقه چهارده قرنى دارد كه انسان مى تواند با انتخاب بعضى از غذاها اوصاف مخصوصى براى فرزندان خود در نظر بگيرد . نوع غذا با طول قامت نسبت و اثر مخصوص دارد ، در ممالك اسكانديناوى كه اندام ها بلندتر شده اند ، اين مسئله را پذيرفته و هم چنين بر روى اشخاصى كه در يك محل مجاور يكديگر بوده اند ( در مدرس از شهرهاى هندوستان ) بر روى سيك ها و پاتان ها آزمايش به عمل آمده و سرانجام علّت غايى بلندتر بودن قد سيك ها را تغذيه مخصوص آن ها دانسته اند .
آدمى را غدد كوچكى است كه اثرات بزرگى دارند ، يكى از آن ها تيروييد است كه اگر خوب كار نكند شخص كودن و خمود بوده ، به گوشه نشينى و عزلت رغبت مى كند و به نظافت خود نمى پردازد و در نقاطى كه آب و غذايشان يُد ندارد اين ابتلا پيش مى آيد .
هر غده اى اثر مخصوصى داشته و اعمال چندى از بدن با آن هاست و چون مى توان بر هر كدام از غدد و اعصاب به نوعى به وسيله غذاى مخصوصى اثرى گذاشت ، لذا غذا اثر غير قابل انكارى بر شخصيت و دگرگونى آن دارد . خلق و خوى بى ارزش هيتلر را كارشناسان تغذيه و روان پزشكان از افراط در خوردن شيرينى جات دانسته و در كتاب هاى چندى كه درباره زندگى وى نوشته اند ، مانند ظهور و سقوط رايش سوم و مذاكرات محرمانه هيتلر و . . . به علاقه بى حد و حصرش به شيرينى اشاره گرديده است .
مى دانيم رژيم قندى نامبرده ذخاير ويتامينى گروه ويتامين هاى « ب » را از بين برده و در نتيجه با انهدام عناصر آرامبخش اعصاب كه قسمتى از آن ويتامين هاى گروه ب هستند ، شايد علت هيجان و ستيزه خويى وى بوده باشد . ايوان مخوف « ايوان چهارم » تزار روسيه كه در كودكى به بزرگوارى و انصاف معروف بود ، پس از رسيدن به قدرت بتدريج به عدم تعادل روحى و خونخوارى دچار گرديد و علّتش را چنين دانسته اند كه در كودكى با از دست دادن پدر كه سرپرستش بود ، تغذيه ساده و متناسبى داشت و پس از كسب قدرت با افراط در غذا بويژه شيرينى جات و مواد چرب آن چنان شد كه در چهل سالگى آثار پيرى در او ظاهر گشت و روز به روز بر بى رحمى و خونريزيش افزوده شد تا آن گاه كه پسر خود را به قتل رسانيد به بهانه اين كه چرا از همسر خود در برابر پدرش « ايوان » كه لباس او را جلف خوانده دفاع نموده است و بالاخره در پنجاه و يك سالگى وفات يافت و نظاير مشاهير فوق كه هر كدام به علت تغذيه نامناسب موجبات ناراحتى اجتماع و خود را فراهم كرده اند ، فراوان بوده اند .فَلْيَنظُرِ الاْءِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ .
پس انسان بايد به خوراكش با تأمل بنگرد..


منبع : برگفته از کتاب حکایتهای عبرت آموز استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مناجات تا طلوع فجر
داستانى عجيب از انسانى عجيب‏
شيطان تو را گيج كرده!
قانع باشیم
بهترين درسها از سليمان نبى‏
حکایت من راهب نیستم
حکایت جنيد بغدادى و مریدانش
حكايت ابراهيم ادهم‏
باور از خویش ندارم که تو مهمان منى
حکایت چه كسى تو را اداره مى‏كند؟

بیشترین بازدید این مجموعه

آن كيست كه بر من مسلط شود ؟
پاى سخنان ابوذر
قانع باشیم
داستان اعجاب‏ انگيز بَحيراى راهب‏
داستانى عجيب از ثروتمند و فقير
مناجات تا طلوع فجر
حکایت صبر ديندارن بر مصائب‏
حکایت چه كسى تو را اداره مى‏كند؟
جلوگيرى از حج‏
محكم‏ترين دستاويز ايمان‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^