فارسی
دوشنبه 05 شهريور 1403 - الاثنين 19 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

برخی از حقایق ملکوتی عالم درون چیست؟

  نمونهاي از حقائق ملكوتي عالم درون را مي‌توان در زير ملاحظه نمود:
1ـ احساس برين تكليف كه موجب ميشود آدمي تكليف را مافوق سوداگريها و لذّت جوئي و فِرار از ضرر انجام بدهد. ايكاش، تعليم و تربيت و هدفها و فعّاليّتهاي آن بحدّي ميرسيد كه احساس فوق را در مردم زنده ميكرد، در آن موقع ميفهميديم كه معناي ملكوت عالم دروني يعني چه؟ و سطح كمال بشري بكجا ميرسد؟ اين احساس برينِ تكليف كه اگر از يك انسان منها شود، فقط حيوانيّتي از او ميماند كه اگر ميدان براي جَوَلان خود پيدا كند، بِساط همة هستي را براي نفع خود در هم ميپيچد. و چون احساس مزبور فوق تمايلات و مقتضيات حيواني انسان است و بقول بعضي از انسان شناسان فوق حدود و هويّت اين گل پاره است، بايد گفت: امري است ملكوتي و شعاعي است از اشعّة عالم امر كه جلوهگاه مستقيم ربوبي است. ابتهاج و شكوفائي روح آدمي با اين احساس است كه صورت ميگيرد و ما ميدانيم كه ابتهاج و شكوفائي روح با تحمّل مشقّتها و سختيها در انجام تكليف، يك پديدة طبيعي ناشي از فعّاليّتهاي طبيعي مغز و روان آدمي نميباشد، اين يكي از حقائق ملكوتي درون آدميان است.
2ـ احساس تعهّد برين ـ معناي تعهّد برين اينست كه آدمي با يك دريافت بسيار شريف و والا احساس ميكند كه در اين زندگي پر از شگفتيها و در اين جهان پرمعني نميتواند مانند يك حيوان بيعقل و بيوجدان فقط براي خوردن و خوابيدن رها شده باشد. او در مافوق فعّاليتها و تعهّدهاي طبيعي كه براي گذراندن زندگي طبيعي خود دارد، بايستگيها و شايستگيهائي دارد كه روح بدون توجّه بآنها، از سرنوشت خود سخت نگران و مضطرب است. و بيهوده نيست اينكه بعضي از متفكّران ميگويند: براي اينكه يك انسان داراي مغز معتدل را چنان مضطرب بسازيد كه كارش به اختلال مغزي بينجامد، بطور جدّي به او بگوئيد: «تو در اين دنيا آزاد مطلقي»!! احساس تعهّد برين كه ناشي از شنيدن آهنگ با عظمت هستي است، يكي از حقائق ملكوتي درون ما است. هر كسي كه از اين احساس محروم است، در حقيقت او از تفسير وجود خويشتن محروم است و راهي براي اثبات معني وجود خويشتن ندارد.
3ـ درك جمال مطلق مطابق ظرفيّت دروني، يكي ديگر از حقائق ملكوتي درون ما است. بديهي است كه دريافت شدهاي بعنوان جمال مطلق داريم كه هر زيبائي معيّن و مشخّص را مانند اين گل، آن آبشار، آن صورت زيبا، آن اثر هنري… بآن تطبيق مينمائيم. البتّه نميگويم: هر كسي كه يك نمود زيبا را ديد، فوراً آنرا به جمال مطلق تطبيق مينمايد، زيرا دريافت جمال مطلق كار هر كسي نيست، بلكه مقصود دريافت يك مفهوم مشترك براي انواعي از زيبائيها است كه بهيچ وجه آن مفهوم، جامع مشترك منطقي رسمي آن انواع متباين و متضادّ نميباشد. آن مفهوم مشترك با مقداري دقّت كه در هويّت و مختصّات آن، انجام بگيرد، ما را به همان جمال مطلق رهنمون ميگردد.
اينها نمونة اندكي از حقائق ملكوتي درون ما است كه ميتوانند ما را در آشنائي با خدا و قرار گرفتن در شعاع تابناك معرفت او ياري نمايند.


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

منظور حدیث:«لولانا ما عرف الله لولانا ما ...
آیا دین اسلام دین نشاط، شادی و بهره بردن از مواهب ...
ملائکه چگونه خلق شده اند؟
چرا در حج باید قربانی کرد ؟
چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
آیا پوشیدن لباس مشکی برای عزای سیدالشهدا در سنّت ...
چگونه حسد نورزيم و راه از بين بردن آن در درون ...
چرا امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا برد؟
آیا نام امام زمان در قرآن آمده است؟  
براي رسيدن به مراتب بالاي انسانيت چه مراحلي را ...

بیشترین بازدید این مجموعه

فرق بین عقوبت و امتحان الهی چیست؟
چگونه با اهل بیت (ع)ارتباط معنوی بیشتری برقرار ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
براي رسيدن به مراتب بالاي انسانيت چه مراحلي را ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
 برای آشنایی با معاد و قیامت و آخرت و منازل آخرت و ...
راه های رهایی از خودارضایی چیست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^