چگونه اين شكم و شهوت حاكم هستند؟ اينجا كه محكوم هستند؛ يعنى شكم و شهوت در زندگى پاكان عالم، هر دو از طريق صاحبشان بنده پروردگار هستند، اما آنجا شكم و شهوت حاكم هستند، به چه علت؟ «يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعمُ» شكم آنها، شكم حيوانى است؛ يعنى دهان بازى دارد كه هر چه مى خواهد، درون اين دهان مى ريزند؛ عرق، شراب، گوشت خوك، پول حرام، دزدى، رشوه، غصب، اختلاس و حق مردم، حق خواهر و برادر و وارث. دهان باز است و شكم حاكم. شكم به صاحب خود مى گويد: بريز و او مى گويد: چشم. از كجا بريزم؟ مى گويد: از هر كجا و هر راهى كه مى شود. اينجا شكم حاكم است و اين شكم، شكم حيوانى است. اما شهوت و شكمى كه با خواسته هاى پروردگار عزيز عالم هماهنگ است، همين طور است؟ خدا در قرآن در مورد اين ها مى فرمايد: «كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعمُ» اين شكم را كه گاو، خر، سگ و خوك دارند. بحث شهوت و شكم در آنجا بحث ارزش است، نه بحث ضد ارزش. اين است كه مى فرمايد: هر كس مرا ببيند، حق را ديده است، يا هر كس مى خواهد با خدا بيعت كند، با امام حسين عليه السلام دست بيعت بدهد. يعنى اين مجموعه ارزش هاست:«الإنْسانُ بُنْيانُ اللّهِ مَلْعُونٌ مَنْ هَدَمَ بُنْيانَهُ» «1» اين ساختمان، ساختمان الهى است، ملعون است كسى كه اين ساختمان را خراب كند. تخريب تا جايى كه خدا بگويد: «كالانعام».
وارد كردن نقص در ساختمان وجود
اما روايت دوم را ابوذر مى گويد: من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه فرمودند: «الناقص ملعون»
ناقص؛ آن كسى كه از رحمت حق محروم است؛ نه كسى كه كور مادرزاد، يا كسى كه معلول است، چون ما آنقدر كور مادرزاد داشتيم كه با قبول تربيت خدا، فوق العاده شدند.
منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی