فارسی
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 21 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
3
نفر 0

اسامی خداوند تبارک

 قبل از تفسیر « بسم الله الرحمن الرحیم » مطالبی را به عنوان مقدمه می آوریم :
قرآن کریم می فرماید :
« ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها » (اعراف آیه 7 ) ؛ یعنی برای خداوند اسماء حسنایی است که خدا را بر اساس آن اسماء حسنا عبادت کنید . به عبارت دیگر : خودتان را از اسمهای بی مسما و بی معنا که شما را دچار شرک می کند ، آزاد کنید . « اسما حسنا » یعنی اسمایی که از نظر معنا و مفاهیم مافوقش نیست و مسمایش هم یکی است و واحد و احد است ؛ که آن همان پروردگار عالم است .
وجود مبارک رسول خدا (ص) می فرمایند : « اسماء حسنا 99 اسم هستند » . مرحوم شیخ صدوق (ره ) در کتاب توحید خود ، هر نودو نه اسم را آورده و پیرامون آنها توضیحاتی بیان فرموده اند . همچنین مرحوم فیض کاشانی در کتاب علم الیقین در جلد اول نیز پس از ذکر آن اسماء ، پیرامون آنها توضیحاتی را ارائه کرده اند .
از این اسماء حسنا سه اسمش در « بسم الله الرحمن الرحیم » است ، که عبارتند از : الله ، رحمان و رحیم .
مرحوم شیخ صدوق در صفحه صد و نود کتاب التوحید این روایت را از رسول خدا (ص) و از امیرالمومنین (ع) نقل می کند : « الله عزوجل تسعه و تسعون اسماء » برای خدا نود ونه اسم است که همان اسماء حسنا است ؛ « من دعا الله بها استجاب له » کسی که خدا را بر اساس این اسامی بخواند و عبادت بکند خدا جوابش را می دهد . چنانچه عبادت توحیدی و خالص باشد ، دعا هم دعای توحیدی و خالص می شود و قطعا استجابت را به همراه دارد . در ادامه حدیث می فرمایند : « و من احصاها دخل الجنه » ؛ یعنی کسی که این نود و نه اسم  احصاء بکند وارد بهشت می شود . درتوضیح « احصاها » باید بگوییم : اگر مراد از « احصاها » فقط شمردن باشد ، در این صورت باید گفت : ما به یک طوطی پر قدرت هندوستان هم می توانیم این اسمها را یاد بدهیم و بعد برایمان تکرار بکند . آیا جزای شمردن این اسامی حسنای الهی با زبان و به قول بعضی از حکماء و عرفا بازی کردن با لفظ ، سبب  دخول بهشت است ؟ آیا معنای احصاء همین است ؟ شیخ صدوق (ره) آدم کمی نیست و بدون اتکا به روایت ، آیه و علم حرف نمی زند . از این رو ایشان احصاء را این گونه معنا می کنند :
«احصاء ها ، هو الاحاطه بها » . مراد از احصاء یعنی اینکه خود انسان غرق این نود ونه اسم باشد و در ادامه تعریف فرمودند : « والوقوف علی معانیها » ؛ یعنی اینکه وجود انسان وقف بر این معانی بشود و وقوف بر این معانی پیدا کند و « لیس معنی الاحصاء عددها » ؛ یعنی معنای احصاء این نیست که با انگشت و یا با تسبیح این نود و نه اسم را با حرکت زبان بشماری ، بلکه احاطه و وقوف بر معانی این نود ونه اسم مراد می باشد . و نیز به قول فلاسفه ای مثل صدر المتالهین و حاجی سبزواری ، به این معنا ست که در حد طاقت بشری ، این اسماء را در وجود خودت تحقق بدهی .

 


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
3
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مردم در درخواست از خداوند دو گروه اند
سالروز تخریب بقیع
عظمت مقام حضرت سیدالشهدا(ع)
عاقبت اندیشی
غفلت عامل خود فراموشی
برپایی مجالس اهل بیت (ع)
اخلاق خدا را رعایت کنید
شیعه‌ مورد نظر ائمه
نزدیک شدن به خدا
مرگ بدكاران از نظر قرآن

بیشترین بازدید این مجموعه

مردم در درخواست از خداوند دو گروه اند
سقوط پس از رفعت‏
دومين سفر به شام‏
غفلت، خسارت و مرگ معنوى‏
فرمانروايان در قرآن و حديث‏
امام مهربان
نزدیک شدن به خدا
عاقبت اندیشی
محور عشق
هرگاه خدا عاشق بنده‌ای شود

 
نظرات کاربر

شیدا
خیلی بد بود
پاسخ
0     0
29 مهر 1392 ساعت 04:17 صبح
علي صائب
سلام.خسته نباشيد.از مطالب ارزشمندتون متشكرم.
پاسخ
1     0
27 بهمن 1390 ساعت 02:46 صبح
سلام و ممنون ممنون ممنون خدا نگهدارتان
پاسخ
0     0
18 خرداد 1390 ساعت 11:22 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^