فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حقيقت و باطن حرام نزد اوليا


آيا پروردگار عالم نيز مانند ما، اين دو نوع پول را يكسان مى بينند؟ ببينيم در قرآن مجيد چه مى گويد؟ نگاه خدا به اسكناس، لقمه، فرش، زمين، خانه، و مغازه اگر از راههاى ذكر شده به دست بيايد، حرام است. اين آيه صريح كتاب خدا است:

«إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَمَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا» «ظُلْمًا» در اينجا يعنى به حرام. «انما» يعنى غير از اين نيست، فقط همين است. هر كجا در قرآن كلمه «انّما» آمده است، يعنى غير از اين نيست كه اين افراد آتش به دست مى آورند.

پيغمبر صلى الله عليه وآله دعايى دارند كه فكر نمى كنم كه اگر ما چنين درخواستى را از پروردگار داشته باشيم، به اين راحتى در حق ما مستجاب شود، اما در حق ايشان مستجاب شد. اين دعا را بزرگترين فيلسوف ايران و مشرق زمين، صدر المتألهين در جلد اول «اسفار» نقل مى كند:

«اللهم أَرِنى الاشْياءَ كَما هِى»

خدايا! چشم مرا از ديدن ظاهر اشياء به ديدن باطن اشياء برگردان. اگر چيزى زيباست، ظاهر و باطنش را به من نشان بده، ببينم زير اين نقاشى فريبنده چيست.

زير اين اسكناس زيبا با اين رنگ و نقاشى، اين باغ آباد، اين گلستان، اين فرش ابريشمى، اين كاخ را به من نشان بده كه ببينم حقيقت و باطن آن چگونه است.

اگر ما اين چشم را داشتيم، معصوم بوديم. چون هر گناهى را نگاه مى كرديم، مى ديديم كه آتش از آن گناه تا آسمان بلند است، آن گاه به سراغ گناه نمى رفتيم. اما چرا اين چشم را به ما نمى دهند؟ چون ما نيازى به آن چشم نداريم؟ نه، چون اگر آن چشم را به ما بدهند، از همه اطرافيان و زندگى قطع رابطه مى كرديم و در گوشه اى زانوى غم به بغل مى گرفتيم تا مرگمان فرا رسد، چون تمام لذت ها از ما گرفته مى شود. اما خدا نمى خواهد كه بندگانش را زجر بدهد. آن وقت كسى كه تمام زندگى او از حرام است، حاضر نمى شود به همسرش نگاه كند وبااو هم كلام شود.

خدابه خوشى هاى دنياى مردم دست نمى زند، ولواز حرام باشد. او خيلى كريم تراز اين است كه زندگى بندگانش رابارنج توأم كند.

ما نمى توانيم آن نگاه را پيدا كنيم، اما رسول خدا صلى الله عليه وآله به درخواست خودش، نگاهش ازظاهر كل جهان، به باطن نفوذ پيدا كرد؛ يعنى همان گونه كه چيز حرام را به شكل آتش مى بيند، ولى با ديدن حقيقت اشياء، از زندگى بى لذت نمى شود.

من به كسى ده سال ارادت داشتم و هر سال به دست بوسى او مى رفتم. فقط مى رفتم كه گريه اش را ببينم و برگردم. شخصيت بسيار والايى بود؛ آن روزگارى كه من به خدمتش مى رفتم، مى گفتند: از مراجع آن روزگار قم، اعلم و مقدم تر است.

خيلى انسان عجيبى بود. مى دانست من هر سال چه وقتى به خدمتش مى روم. ده روز خدمتش مى ماندم تا از نگاه، چهره و حرف زدنش بهره ببرم و يادداشت هاى خوبى از ديدار با ايشان دارم دارم.

گريه اش را به اين شكل مى ديدم كه تا من مى رسيدم، مى گفت: روضه امام حسين عليه السلام را بخوان. من مى خواندم و او صورت و دستمالش را از اشك خيس مى كرد.

حقيقت حرام را مى خواهم ببينيد كه چگونه خدا آن را به اولياى خود نشان مى دهد. من اين ها را تذكر مى دهم كه ما قرارداد ترك گناه قويى با خود و خدا ببنديم، چون پيغمبر صلى الله عليه وآله مى فرمايند: شقى كسى است كه ماه مبارك رمضان تمام شود و خود را به رحمت خدا نرساند. خود ايشان مى فرمودند: شبى در خواب ديدم كه نشسته ام، تعدادى از علما نيز در كنار من نشسته اند. درب اتاق باز شد. شخص با ادبى وارد شد و كيفش را باز كرد، پر از اسكناس نو بود، درب كيف را باز كرد و به من گفت: اين ها سهم امام عليه السلام از كسب من است و مى خواهم به شما بدهم. من درون كيف را ديدم، مار كبراى سياه عظيمى به طرف من آمد، يعنى اين اسكناس ها به مار خطرناك تبديل شد. من از خواب پريدم. خيلى ناراحت شدم.

«لا اله الا الله» و «استغفر الله» گفتم، ولى ديگر خوابم نبرد. صبح فردا، در حالى كه من از آن خواب غفلت داشتم و يادم رفته بود، همان جريانات خواب را با همان افراد ديدم. ديدم درب اتاق باز شد و همان كسى كه ديشب در خواب ديده بودم و تا به حال نديده بودم، با همان كيف آمد و نشست. درب كيف را باز كرد، همان بسته هاى پول را ديدم، به او گفتم: من هيچ نيازى به اين سهم امام عليه السلام ندارم، چون جاى مصرف راندارم. جاى ديگرى ببريد. اين مال، حرام است.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه پانزدهم
کلام ارزشمند حضرت زهرا(س) در بیان دین
دهه دوم محرم 94 خوی آرامگاه شیخ نوایی سخنرانی هفتم
خودشناسی - جلسه اول
ارزش عمر و راه هزينه آن-جلسه بیست وچهارم (متن ...
شیطان و اهل تقوا - جلسه پانزدهم – (متن کامل + ...
رفع حجاب‏ها با ايمان و تقواى مستمر
صله با قاطع رحم
اهميت واجبات از ديدگاه اسلام
ردّ ادعاى كهنگى دين اسلام‏

بیشترین بازدید این مجموعه

خودشناسی - جلسه اول
نفس - جلسه دوازدهم
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه پانزدهم
ردّ ادعاى كهنگى دين اسلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
جفاى برخى از زنان ايرانى به پيامبر اكرم صلّى الله ...
شیطان و اهل تقوا - جلسه پانزدهم – (متن کامل + ...
تخلیه، تحلیه و تجلیه
شهر ری مصلی آستان مقدس حضرت عبد العظیم دهه سوم ...
دهه دوم محرم 94 خوی آرامگاه شیخ نوایی سخنرانی هفتم

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^