
تقوا و هدايت
سخن در آيه پانزدهم سوره مباركه آل عمران بود. آيه شريفه به يك مسأله همراه با سه نتيجه اشاره مىكند، كه به نظر قرآن كريم براى انسان هيچ مسألهاى افضل و بالاتر و برتر و پرمنفعتتر از اين مسأله نيست.
واقعيتى كه تمام انبياى الهى عليهمالسلام و ائمه طاهرين عليهمالسلام و اولياى حق به آن آراسته بودند.
علاوه بر آراسته بودن به اين واقعيت، تا لحظه آخر عمرِ امتها و ملتها، مردم را به اين حقيقت دعوت مىكردند.
بهايى كه قرآن مجيد به اين مسأله داده است به هيچ مسألهاى نداده، يا ارزشى كه خداوند متعال در قرآن كريم براى اين مسأله قائل شده است، براى هيچ مسألهاى قائل نيست. منافعى كه اين مسأله در زندگى دنياى مردم و آخرت مردم دارد، هيچ كدام از مسائل الهى آن منافع را ندارد.
واقعيتى است كه پروردگار در قرآن مىفرمايد: وصيت خود من به تمام انسانهايى است كه قبل از شما در دنيا زندگى مىكردند.
البته مشترى اين مسأله هميشه كم بوده است، چرا كه آراسته شدن به اين حقيقت همراه با يك سلسه تلخىهاى ظاهرى است، و مزاجها اين تلخىها را نمىخواهند تحمل كنند، نه اين كه نمىتوانند.
اگر واقعا توانايى تحملش نبود، وجود اقدس حضرت حق كه رحيم و حكيم است، مسأله را به كل ارائه نمىكرد. همه قدرت تحمل اين حقيقت را دارند، ولى بيشتر مردم نمىخواهند تحمل كنند، نه اين كه نمىتوانند.