فارسی
دوشنبه 10 دى 1403 - الاثنين 27 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تجسّم عمل در قرآن كريم‏

 

ما محور بسيار مهمى را تحت عنوان: «تجسّم عمل» در قرآن داريم. قرآن مى گويد، مردم فكر نكنند اگر كار خوبى انجام دادند، بعد از پايان كار و تمام شدنش، آن كار فقط در پرونده ثبت مى شود. نه، اين طور نيست، بلكه عمل انجام شده در پرونده ثبت مى شود و هم خود عمل باقى مى ماند؛ يعنى عمل از بين نمى رود و مى ماند ، و بعد مى گويد، روز قيامت مردم عين اعمالِ دور عمل خود را با چشمشان مى بينند. 

يكى از كتاب هايى كه در اين زمينه نوشته شده است كه نمى دانم الان در بازار پيدا مى شود يا نه؟ من مؤلفش را هم ديده بودم. آدم دانشمندى بود و كتاب را خيلى قوى نوشته است. من زمانى كه طلبه بودم، اين كتاب را خريدم و استفاد زيادى هم از مطالب اين كتاب كردم.

نام اين كتاب: «تبديل نيرو به ماده» بود.  مؤلّف در اين كتاب به سراغ كتاب هاى خارجى هم نرفته بود و اين مسأل تبديل نيرو به ماده را فقط از آيات قرآن و روايات اثبات كرده بود. اگر اين كتاب پيدا شد، بهتر است خوانده شود؛ چون كتاب بسيار خوبى است؛ كتابى است كه مسايل بسيار مهمى را از آيات قرآن و روايات كشف كرده است. آن جا ثابت مى كند كه آنچه را ما از عالم طبيعت مى خوريم، اين خوراك ما، تبديل به كار و به عمل مى شود. عمل را كه انجام مى دهيم و تمام مى شود، نبايد فكر كنيم آن عمل نابود شده و فقط در پرونده اى كه پروردگار مقرر كرده، ثبت شده است. نه چنين نيست و طبق آيات و روايات، خودِ عمل باقى مى ماند. لذا قرآن مجيد ديدن عمل را هم مطرح كرده است:

يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ* فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا يَرَهُ

؛ يعنى هر كسى هر چند كه عمل او به انداز وزن يك ارزن باشد، او اين عمل را در عالم بعد مى بيند و آن را با هيچ چيز هم اشتباه نمى كند. براى همين، تا آن را مى بيند، مى فهمد آن عمل، عمل خودش است. مؤلف كتاب آن را خيلى قوى نوشته است.

آن هايى كه دين دارند، آثار ديندارى شان مى ماند، و آن هايى هم كه بى دين هستند، آثارِ بى دينى شان مى ماند. ما اگر ديندار نباشيم، آزاد هم نخواهيم بود. آن كسى كه در فضاى بى دينى ادعاى آزادى مى كند، دروغ مى گويد. اعمال اين انسان نشان مى دهد كه او اسير خواسته هاى بى منطق درون خود، يا اسير خواسته هاى زشت خانواد خود، و يا اسير خواسته هاى زشت رفيقش است، و در نتيجه، او آزاد نيست.

ديندارى وقتى بر فردى حاكم باشد، فرد به تعبير قرآن مجيد، كارگاهِ توليد خير مى شود. اين مطلب در سور مريم آمده است.  اگر خانواده اى ديندار باشد، آن خانواده كارگا مولّد خير مى شود و اين مسأله در سوره احزاب آمده است.  اگر جامعه ديندار باشد، كلّ جامعه منشأ خير مى شود. اين مطلب در بسيارى از آيات قرآن كريم آمده است.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
رحمت پروردگار در سایۀ اطاعت از خدا
نقش معصوم در عالم
تجلى جمال محبوب بر حضرت موسى عليه‏السلام‏
راهکار گرفتاری‌های بشر در قرآن و روایات
شگفتى هاى اقيانوس ها
شاه‌کلیدی برای اجابت حوایج بندگان
توحید (1) - جلسه بیست و دوم – (متن کامل + عناوین)
مرگ ؛ نقطه عجز زورمداران
ایمان و آثار آن - جلسه بیست و هفتم (1) - (متن کامل + ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
تفاوت «ضرر» و «خسران»
ابن سيرين و تعبير خواب‏
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
در ده بالادست، چينه‏ها كوتاه است
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
نظام خانواده در مغرب زمين‏
وجوب اطاعت از اولوالأمر
تفکر در آفرینش و قرآن
شاه‌کلیدی برای اجابت حوایج بندگان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^