فارسی
جمعه 28 ارديبهشت 1403 - الجمعة 8 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سقوط پس از رفعت‏

انسان اگر نسبت به قرآن مجيد گوش شنوا داشته باشد، صداى انسان شناسى و جهان شناسى و خداشناسى و قانون شناسى و عاقبتشناسى را از اين مأذنه الهى ميشنود، چون اين صدا و نداى به حق را تحقق عملى دهد بهترين موجود و با ارزشترين وجود ميگردد، و به جايگاهى رفيع ميرسد.
سقوط پس از رفعت‏

انسانى كه همه وجود خود را تسليم حضرت حق ميكند و در راه معرفت خدا به اندازه استعدادش گام بر ميدارد و در فضاى توحيد با درك دلايل و بينات الهيه حجت حق بر او تمام ميشود، و در حدى به ايمان و اخلاق حسنه و عمل صالح آراسته ميگردد و از اين طريق به رفعت معنوى و جايگاهى والا ميرسد.

او بايد با همه وجود و با كمك خواستن از حضرت حق آنچه را به دست آورده حفظ كند، و فريب ترفندهاى شيطان را نخوريد، و از افتادن در جاده گناه و پذيرش دعوت شيطان به شدت اجتناب نمايد، و گرنه دچار لغزش يعنى پيروى از خطوات شيطان ميگردد، و سر از احكام و مقررات عزت آفرين و حكيمانه حضرت حق بر ميتابد و از جايگاه والاى معنوى خود كه با زحمت به دست آورده به حضيض هلاكت و چاه ضلالت سقوط ميكند و خود را مستحق جريمه و عقاب و عذاب الهى مينمايد.

انسان اگر نسبت به قرآن مجيد گوش شنوا داشته باشد، صداى انسان شناسى و جهان شناسى و خداشناسى و قانون شناسى و عاقبتشناسى را از اين مأذنه الهى ميشنود، چون اين صدا و نداى به حق را تحقق عملى دهد بهترين موجود و با ارزشترين وجود ميگردد، و به جايگاهى رفيع ميرسد.

ولى اگر به صدا و نداى شيطان پاسخ دهد به تدريج ارزشهاى به دست آوره را از دست ميدهد، و روحش با حملات سبعانه زشتيها و معاصى پاره پاره ميشود، و از او جز مشتى استخوان و گوشت و غير از شكم و شهوت باقى نميماند، و نهايتاً شريك حيوانات در هارى و درندگى و سبعيت ميشود و اسفل سافلين سقوط ميكند و قدر و وزنى برايش نميماند، و از چشم رحمت خدا ميافتد، و درهاى فيوضات ربانيه و الطاف الهيه به رويش بسته ميشود و مستحق عذاب دنيا و آخرت ميگردد.

صداى حق از مأذنه قرآن مجيد آن چنان بايد گوش جان و ذات قلب و حقيقت روح را تحت تأثير قرار دهد كه همه هويت ظاهر و باطن در تسخير آن صدا در آيد و همه موجوديت انسانى انسان را با همه موجوادت كه تسبيح گوى حق و سر به سجده در پيشگاه دوست دارند هماهنگ نمايد، و آدمى را با كاروان هستى به سوى حضرت حق برده به لقاء و قرب آن وجود مقدس برساند.

اين صدا را بايد بگونه اى شنيد كه ديگر صداها كه ضد اين صداست در برابر آن آنچنان ضعيف و آهسته شود كه قابل شنيدن نباشد، صداهائى كه باطل و پر از جاذبه شهوانى است و براى نشنيدن صداى حق اختراع شده، و به خاطر اين است كه صداى حق با اين صداها به گوش نرسد.

صداى باطل يا بايد با توجه به حقايق براى انسان پوچ و هيچ باشد يا آدمى در هر شرايطى آن را نشنود يا نشنيده بگيرد ..

با ارزشترين صداها و پرمنفعتترين آنها كه دم حيات بخش، و نفخه زندهكننده جان، و رشددهنده نهال انسانيت است صداى حق است كه از گلدسته وحى و ناى پر معنا و ملكوتى انبياء و امامان بلند است، كه هر باطلى را از خيمه حيات فرارى ميدهد و كشتزار زندگى را از حشرات موذى و زيانبار كه همان طواغيت و شياطين هستند پاك ميكند و زمينه رشد و كمال و به ثمر نشستن درخت وجود انسانى را فراهم مينمايد.

 

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زیارت اربعین یعنی رفتن به کربلا
شادى و غم‏
جهل دلیل دوزخی شدن انسان
قلب پیامبر(ص)
نماز امام علی(ع)
نصیحت ابلیس
از رگ گردن نزدیگتر
دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
اتمام نعمت
دشمن امام زمان (عج)

بیشترین بازدید این مجموعه

شادى و غم‏
هوى‏پرستى زمامداران بنى‏ عباس‏
هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
دعوت به مجالس اهل بیت(ع)
از آنهایی که می دانند بپرسید
از رگ گردن نزدیگتر
دشمن امام زمان (عج)
فرشتگان الهی
زیارت اربعین یعنی رفتن به کربلا
حضرت زينب (س) معيار تربيت دينى

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^