كفر در آيه شريفه به معناى نگرويدن، و مخالفت با آيات خدا نمودن و رد كردن برنامه هاى حضرت حق از روى كبر و طغيان، و منيت و خودپسندى است.
ابتداى سوره مباركه آل عمران از توحيد خالص و نفى هر گونه شركى سخن به ميان آمده: الله لا إله إلا هو الحى القيوم
و سپس به نازل شده قرآن بر پايه حق و صدق بر قلب مبارك رسول خدا اشاره شده است و بعد از آن از نزول كتاب هاى آسمانى براى هدايت ناس خبر به ميان آمده است.
عذاب شديد يقيناًمحصول اعمال زشت و نتيجه مخالفت با توحيد خالص و رسالت پيامبر، و نزول كتاب هاى آسمانى است.
زشتى اعمال، و سيئات اخلاقى و عقايد باطل ميوه تلخ كفر به آيات خدا، و بى اعتنائى به احكام حق، و محروم نمودن خويش از هدايت پروردگار مهربان است.
عزيز يعنى خداوندى كه قدرتش غالب و هرگز مغلوبيت در آن راه ندارد، و هيچ كافرى هر چند به خيال خودش داراى قدرت باشد از دسترس قدرت حق خارج نيست، و براى او راه گريزى از حكومت خدا نمى باشد.
انتقام از باب افتعال دلالت بر اختيار و انتخاب دارد، و انتقام نسبت به كسى واقع مى شود كه براى او زمينه جهت انتقام باشد، كافران و آنان كه به آيات حق نمى گروند و از عمل به آنها امتناع دارند مقتضى انتقام در آنان موجود است، و انتقام و مؤاخذه مسئله اى است كه خود به دست خود براى خويش فراهم آورده اند، و بايد شدت و سختى آن را بچشند.
تنوين در كلمه انتقام در آيه شريفه دلالت بر شدت و سختى و ذو انتقام مبالغه در مؤاخذه كردن كافران است.
عبدالله بن سنان از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود:
«الفرقان كل آية محكمة فى الكتاب و هو يصدق فيه من كان قبله من الانبياء:»
فرقان هر آيه محكم در كتاب خداست، كه در آن همه پيامبران پيش از قرآن تصديق مى شوند.
سوره مباركه بقره علاوه بر احكام تشريعيه و مطالب تحقيقيه خلاصه و عصاره تورات را محققانه و پيراسته از تحريفات و تغييرات منعكس مى كند، و سوره آل عمران در برخى از آياتش انجيل را به طور خلاصه و عصاره، پيراسته از تبديلات و تغييرات نشان مى دهد.
منبع : پایگاه عرفان