فارسی
پنجشنبه 20 دى 1403 - الخميس 8 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شروط ذكر

اهل سلوك ارزش بسيارى براى ذكر قايل شده اند و براى آن شروط بسيارى بيان كرده اند و اين دليل اهميت دادن به اين موضوع است كه از بهترين راه هاى تأثير در قواى فكرى و عقلى و تلقين به نفس و ذهنى ساختن و ايجاد ملكه توجه كامل و جمع قواى نفسى در آنچه مقصود از سير مقامات و احوال است .ذكر به سالك اطمينان مى دهد و يقين به وجود مى آورد و او را براى حال مشاهده ـ كه نهايت احوال و مقصود و مطلوب نهايى سالك است ـ آماده و مستعد مى سازد .
از جمله شروط ذكر آن است كه ذاكر با تلفّظ ذكر مثلاً «اللّه» يا «حق» يا «هو» و يا «سبحان اللّه» يا «لا إله إلاّ اللّه» و امثال آن جميع قواى روحى خود را متوجّه آن كلمه يا آن جمله بدارد ، به طورى كه هرچه غير آن است فراموش كند . به اين معنى كه كلمه يا جمله اى را كه موضوع ذكر است در مركز دايره شعور قرار داده به تمامه متوجّه به آن باشد و همه چيز ديگر را فراموش كند ، نه چيزى بشنود و نه چيزى ببيند و نه حس كند و نه ادراك نمايد .آرى ، چنين ذكرى مراد و مقصود قرآن مجيد است .براى ذكر ، مراتب و مراحلى نام برده اند و براى هر مرتبه از ذكر خصوصيّاتى بيان كرده اند :
اوّل : ذكر عام و آن ذكرى است كه فايده آن دور ساختن غفلت است و همين كه سالك غفلت را از خود دور سازد ـ ولو به زبان ساكت باشد ـ ذاكر است .
دوّم : ذكر خاص كه ذاكر در اين مقام حجاب عقل و تمييز را دريده و با تمام قلب متوجّه خداست .
سوّم : ذكر اخصّ كه مرحله فناى ذاكر است ، كه ذاكر از خود فانى و به حقّ باقى است.
در اين مرحله تمام وجود ذاكر ، غرق در اجراى خواسته هاى محبوب است و بدون شك ، منظور از ذكر كه در قرآن و روايات به آن سفارش شده اين گونه ذكرى است :عَنْ أَبى عَبْدِاللّهِ قالَ : مِنْ أَشَدِّ ما فَرَضَ اللّهُ عَلى خَلْقِهِ ذِكْرُ اللّهِ كَثيراً . ثُمَّ قالَ : لا أَعْنى سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ للّهِ وَلا إله إلاّ اللّهُ وَاللّهُ أكبَرُ وَإِنْ كانَ مِنْهُ ، وَلكِنْ ذِكْرُ اللّهِ عِنْدَ ما أَحَلَّ وَحَرَّمَ فَإِنْ كانَ طاعَةٌ ، عَمِلَ بِها وَإِنْ كانَ مَعْصِيَةٌ ، تَرَكَها .
امام صادق عليه السلام فرمود : از شديدترين برنامه هايى كه خداوند بر انسان فرض كرده ، زياد ياد خدا بودن است . سپس فرمود : و منظور از ياد خدا بودن ، گفتن سبحان اللّه والحمداللّه ولا إله إلاّ اللّه واللّه اكبر نيست ، گرچه اين هم جزء ياد خداست ، ولى به حقيقت ياد خدا بودن به وقت برخورد به حلال و حرام خداست ، اگر انجام كار اطاعت از خداست ، انجام دهد و اگر معصيت است ، آن را ترك كند .

 


منبع : بر گرفته از كتاب عرفان اسلامي استاد حسين انصاريان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیات خدا بر سه قسم است
رعايت چهار اصل در سلوك
عیادت ملک الموت از آیت اللّه‏ خوانسارى
آداب زيارت كعبه‏
لذّت اميد
ارتباط معرفت باچهار ناحيه انسان
آرامش بى‏نهایت براى اهل معرفت
قلب نظرگاه حضرت حق
گفت‌ و‌گو با آقای آیت پیمان مدیرعامل مؤسسات: ...
انتخاب مقالات تخصصی کنگره بین المللی حماسه حسینی

بیشترین بازدید این مجموعه

آیات خدا بر سه قسم است
چوب خشک موسى و سنگ
نیّت امیرالمومنین (علیه السلام)
تفسیر و شرح صحیفه سجادیه (جلد2)
ثواب اذان و مقام مؤذّن
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
ارزش گريه در روايات
انتخاب مقالات تخصصی کنگره بین المللی حماسه حسینی
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
اعلام همکاری موسسه دارالمعارف الشیعی با موسسات ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^