جعفربنابیطالب، برادر امیرمؤمنان در محل مهاجرت خود در جلسهای که تشکیل شده بود و کفار مکه آمده بودند تا آنها را برگردانند، به امیر حبشه گفت: ما به کجا برگردیم؟! ما جایی بودیم که غرق درتمام مفاسد بود. این شخص که در میان ما ظهورکرد و به رسالت مبعوث شد غرق در تمام خوبیهاست و میخواهد با خوبیهایش تمام این بدیها را جمع کند و تا آن بدیها جمع نشود جای ما آنجا نیست و ما به محل فساد باز نمیگردیم.
میفرماید: )إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً(
یعنی تو را فرستادیم تا مردم با چشم سرشان و با گوششان و با هرحسی که دارند تمام خوبیهای عالم را درک کنند، چون آنچه خوبی در عالم است در وجود پیامبر گرامی اسلام جمع است.
پیامبر خدا یک سیر نزولی و یک سیر صعودی داشتهاند. ایشان قبل از قرارگرفتن در ظرف این دنیا در ملکوت عالم به صورت روح اعظم به سر میبردند؛ روح اعظم یعنی تابلوی تجلی تمام اسماء و صفات حسنای الهی. با بودن این روح اعظم، پروردگار بزرگ عالم اراده کرد که انسانها از این سفره با عظمت یا به تعبیر روایات، از این سفره اعظم] بهره ببرند، چرا که برای عالم ملکوت قابل تحمل نبود که انسان، خاکی، حیوانی، زنده بیفضیلت و بدون رنگ خدا بماند. دستور صادرشد که ای روح اعظم! از ملکوت عالم به زمین سفر کن و بندگانم را نجات بده. بیداران راه خدا از این مسافرت به «سَفَرٍ مِن َ الْحـَق اِلَی الْخـَلْق » تعبیر میکنند.
بنابراین، سیر نزولی پیامبر انجام شد تا مردم با تمام احساساتشان همه خوبیها را لمس کنند. خود حضرت میفرماید:
«مَنْ رآنی فَقَد رَأَی الحَقَّ»هرکس مرا ببیند خدا را دیده است.
آن حضرت بیست و سه سال به عنوان شاهد بین مردم بود و سپس سیر صعودیاش را انجام داد و به ملکوت اعلی رفت. البته با ازدنیا رفتن آن حضرت، پروندهشان بسته نشد:
)إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِی...(؛ یعنی من و تمام ملائکه درب ظرف تمام خیرهایی را که نزدمان است باز میکنیم و این روح اعظم، ازل را به ابد وصل میکند. این معنای شاهد بودن آن حضرت است.
)وَ مُبَشِّـرا( یعنی ای پیامبر دربین مردم برو و به مردم، محبت و رضایت و بهشت و مقاماتی را که برای آنان قراردادهام، بشارت بده.
)وَ نَذِيراً( یعنی مردم را بترسان از این که آنچه را از خیرات برایشان قرار دادند قبول نکنند و یا اگر دارند از دست بدهند.
منبع : پایگاه عرفان