فارسی
پنجشنبه 01 شهريور 1403 - الخميس 15 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

خطرات پرخورى‏

خطرات پرخورى‏

 

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 

 [قالَ داودُ عليه السلام: تَرْكُ لُقْمَةٍ مَعَ الضَّرُورَةِ الَيْها أحَبُّ الَىَّ مِنْ قِيامِ عِشْرينَ لَيْلَةً] «1» داود عليه السلام فرمود:

ترك يك لقمه با نيازى كه به آن دارم، نزد من از عبادت بيست شب محبوب تر است.

 

 [قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: وَيْلٌ لِلنّاسِ مِنَ الْقَبْقَبَيْنِ. فَقيلَ: وَما هُما يا رَسُولَ اللّهِ؟ قالَ: الْبَطْنُ وَالْفَرْجُ ]

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:

واى بر مردم از قبقبين، عرضه داشتند: آن دو چيست فرمود: شكم و عضو شهوت.

 

لقمان به فرزندش فرمود:

وقتى معده پر شد سه آفت متوجهت خواهد شد.

1- از تفكّر باز مى مانى.

2- زبان حكمت لال مى شود.

3- اعضايت از عبادت باز مى مانند.

بزرگان فرموده اند:

گرسنگى از گوهرهاى خزاين الهى است، عنايت نمى كند مگر به كسى كه دوستش دارد!

و نيز فرموده اند:

هشياران عالم چيزى را براى دين و دنياى انسان، سودمندتر از گرسنگى نيافته اند «2».

در گفتار عرفاى الهى آمده:

پرخور را سه خطر در پيش است:

1- از عبادت كسل مى شود.

2- در كسب از آفات حرام سالم نمى ماند.

3- و در هنگام مصيبت نسبت به حق انصاف نمى دهد.

علت هلاك مردم، حرص بر دنياست و سبب حرص، شكم و شهوت است و سبب شهوت غريزى بدون شك شكم مى باشد، كم خورى مايه نابودى حرص و شهوت شكم و غريزه جنسى است؛ زيرا حرص و شهوت بطن و فرج از ابواب جهنّم است.

هر كس به اندازه لازمش قناعت ورزد، در ساير شهوت ها هم اهل قناعت مى گردد، در اين صورت به آزادى مى رسد و از مردم بى نياز مى گردد و از رنج و تعب راحت مى شود و براى عبادت آماده مى گردد و براى بدست آوردن نعيم آخرت تاجر مى شود و مصداق آيه كريمه:

[رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ] «3».

مردانى كه تجارت و داد و ستد آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات باز نمى دارد.

مى شود.

آرى، مردان راه حق با توجه به كم خورى و قناعت در امور مادّى، عاشقانه در راه سلوك قرار مى گيرند و از اين طريق به لقاى محبوب و وصال معشوق و مقام قرب حضرت دوست مى رسند.

عارف معارف الهيه، خاكى خراسانى گويد:

بود گنج دو عالم در سه گوهر

 

كز آن ها مى شود كامت ميسر

يكى در جوع دائم دومين جود

 

سيم در ذكر حق آن اصل مقصود

تو را چون گشت دايم ذكرش اى دل

 

يقين كل مقاصد گشت حاصل

چو جوع دائمت گردد مسلم

 

ببايد آن دوئت بى شك فراهم

چو نيكو بنگرى در كلّ اوصاف

 

سبب در جملگى جوع است بى لاف

بدون جوع گر صد سال گردى

 

محال است اين كه صاحب حال گردى

متاب از جوع روگر مرد راهى

 

بجو از جوع هر فيضى كه خواهى

ز اكل سير اگر ناقص كنى لام

 

شود اكسير و حاصل گرددت كام

     

 

 انواع غذاها

امام صادق عليه السلام در دنباله روايت مى فرمايند:

آنچه از انواع خوردن ها پسنديده است چهار است:

1- خوردن ضرورى كه مخصوص انبيا و برگزيدگان خداست.

2- خوردن به عُدّه و آن براى پرهيزكاران است كه تهيه غذا به وسيله آنان مقدمه انجام وظايف و تكاليف الهيه است.

3- خوردن فتوح و آن وسيله گشايش امور تكيه داران به حق است.

4- خوردن قوت كه آن براى نيرو گرفتن مؤمنان است.

 

 

پرخورى و گرسنگى

چيزى براى قلب مؤمن مضرتر از پرخورى نيست كه پرخورى را دو خطر همراه است:

1- قساوت و سنگدلى.

2- جوش و خروش قوه شهوت.

گرسنگى نان خورش مردم با ايمان است و غذاى روح و طعام قلب و موجب تندرستى بدن.

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:

آدمى ظرفى را پر ضررتر از شكم پر نكرده «4».

و حضرت داود فرمود:

ترك لقمه اى ضرورى نزد من از قيام بيست شب براى عبادت محبوبتر است «5».

و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:

مؤمن به يك روده مى خورد و منافق به هفت روده «6».

و باز فرمود:

واى بر مردم از دو عضو، شكم و شهوت «7».

حضرت عيسى عليه السلام فرمود:

هيچ مرضى براى نفس انسان دشوارتر و بدتر از علاقه به پرخورى و بغض گرسنگى نيست و اين دو بيمارى دو مهارند براى مطرود شدن انسان از رحمت الهى و نزديك شدنش به شقاوت و گمراهى «8»!

چه خطرناك است دورى از حضرت او و چه سعادت و كرامت است مقام قرب به او كه آن از حرص و شكم بارگى است و اين از قناعت و كم خورى.

گداى حضرت او باش و پادشاهى كن

 

مكن مخالفت او و هر چه خواهى كن

مرا زعالم علوى فرشتگان هر دم

 

ندا كنند كه درويش باش و شاهى كن

چو جم مباش به سلطانى زمين قانع

 

بكوش و سلطنت از ماه تا به ماهى كن

اگر چه هر نفست مى دهد فريبى نفس

 

تو تكيه بر كرم و رحمت الهى كن

تو جرم بخشى و فضلش مبين و غرّه مشو

 

گناه خويش و خطابين و عذر خواهى كن

ترا كه گفت كه در باغ عيش و مسند جاه

 

مى شبانه خور و خواب صبحگاهى كن

خلاف امر خداوند موجب سخط است

 

رضاى اوطلبى توبه از مناهى كن

سياه نامه اى چندار كنند جامه كبود

 

تو آب ديده عقيقى و چهره كاهى كن

زگنج خلوت تاريك رخ متاب عماد

 

وطن چو مردمك ديده در سياهى كن «9»

     

 

 

 

پی نوشت ها:

 

 

 

______________________________

 

 

(1)- مصباح الشريعة: 77، باب 34.

(2)- محجة البيضاء: 5/ 151- 152، كتاب كسر الشهوتين.

(3)- نور (24): 37.

(4)- محجة البيضاء: 5/ 147، كتاب كسر الشهوتين.

(5)- محجة البيضاء: 5/ 151، كتاب كسر الشهوتين.

(6)- محجة البيضاء: 5/ 151، كتاب كسر الشهوتين.

(7)- محجة البيضاء: 5/ 151، كتاس كسر الشهوتين.

(8)- مستدرك الوسائل: 16/ 212، باب 1.

(9)- عماد فقيه كرمانى.

 

 

مطالب فوق برگرفته شده از 

کتاب : عرفان اسلامی جلد نهم


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چه کسانی در جهنم ابدی هستند؟!
داستان دعای مشلول
قال الامام السجاد - علیه السلام
بانوی مدفون در دمشق
نفرین پدر از شمشیر برنده تر!!
اقداماتی برای ریشه کنی فقر
سوگوار حقیقی
سخن گفتن سربریده امام حسین (علیه السّلام) با راهب ...
ام البنین(س)؛ مادر مهتاب
راز سر به مهر سوره "یاسین"

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفا چگونه می بینند
شهر اللّه‏
روزه مهم ترین عامل تقویت اراده
داستان دعای مشلول
احسان به والدین بعد از اطاعت خدا
چه کسانی در جهنم ابدی هستند؟!
برترین فضیلت اخلاقی!
تفكيك دو اسلام با نهضت حسينى
هر روزت را تبدیل به عید کن
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^